• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

O podkładzie epoksydowym słów kilka …

O podkładzie epoksydowym słów kilka …

Wśród lakierników bardzo często mówi się o podkładzie epoksydowym jako świetnym rozwiązaniu wielu problemów lakierniczych, warto więc wiedzieć trochę więcej na temat jego składu, sposobu działania i potencjalnych możliwości jego użycia w naprawie blacharsko-lakierniczej.

 

Skład podkładu epoksydowego

Podkład epoksydowy stworzony jest na bazie żywicy epoksydowej cechującej się wysokim stopniem usieciowania, przez co jest w stanie utworzyć powłokę
o doskonałych właściwościach barierowych, świetnych parametrach mechanicznych oraz bardzo dużej odporności chemicznej.

Oprócz żywicy epoksydowej w podkładzie epoksydowym znajdują się:

–           wypełniacze (w różnej ilości i wielkości w zależności od funkcji podkładu
(w epoksydowych podkładach wypełniających – więcej napełniacza gruboziarnistego, dla wariantów w technologii mokro na mokro układy mniej wypełnione z ultradrobnym wypełniaczem),

–           dodatki antykorozyjne (inhibitory korozji zmniejszające szybkość reakcji korozyjnych np. fosforany cynku),

–           promotory adhezji (zapewniające dobrą przyczepność podkładu do podłoża
i kolejnych warstw do samego podkładu),

–           inne dodatki (np. dodatki rozlewcze decydujące o gładkości powierzchni, dodatki odpowietrzające zapobiegające gazowaniu, itd.)

 

Jak działa podkład epoksydowy ?

Wspomniane wcześniej doskonałe właściwości izolujące żywicy epoksydowej (średnio można przyjąć, że żywica epoksydowa izoluje 2 razy lepiej niż żywica akrylowa powszechnie używana w podkładach stosowanych przez lakierników) pozwalają na utworzenie na powierzchni bardzo szczelnej bariery. Zatem podkład epoksydowy będzie potrzebny wszędzie tam gdzie wymagana jest niezawodna izolacja. Należy pamiętać przy tym, że nie ma 100% izolatorów i uzyskana izolacja zależy od grubości naniesionej warstwy. W przypadku podkładów epoksydowych stosowanych w lakiernictwie samochodowych już grubości warstwy na poziomie 20-25µm mogą stanowić wystarczającą izolację np. szpachlówki poliestrowej.

 

ZASTOSOWANIA

Szpachli na gołą blachę mówimy zdecydowane i stanowcze NIE !!!

Zwyczaj nakładania szpachlówki na gołą blachę jest praktykowany powszechnie przez lakierników, którzy zapominają, że szpachlówka nie ma właściwości antykorozyjnych. Napełniacze w szpachlówkach z łatwością wchłaniają wilgoć, stąd bardzo duże jest ryzyko pojawienia się korozji pod szpachlówką i wad lakierniczych na powierzchni szpachlówki. Jeżeli chcemy zapewnić odpowiednią ochronę antykorozyjną (np. dla 5-letniego okresu gwarancyjnego) obowiązkowe jest użycie podkładu epoksydowego przed szpachlówką. Kluczowe argumenty za użyciem podkładu epoksydowego na gołą blachę to: doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne, lepsza przyczepność i możliwość uzyskania łagodniejszego przejścia szpachlówki na podkładzie epoksydowym niż np. na starym lakierze czy na metalu. Jeśli chodzi o kontrargumenty mówiące o wydłużeniu procesu lakierowania, to przykładowo podkład epoksydowy SPECTRAL UNDER 385 umożliwia nałożenie szpachlówki na podkład po 30min w 20ºC i to bez jego szlifowania, więc przy dobrej organizacji w lakierni to chyba nic strasznego. Pamiętajmy o tym, że renomę lakiernik buduje latami, a traci czasami w ciągu kilku minut …

Izolacja szpachlówki

O tym, że szpachlówkę obowiązkowo należy izolować warstwą podkładu wiedzą wszyscy lakiernicy. Obecność w szpachlówce bardzo reaktywnego nadtlenku benzoilu jako katalizatora reakcji utwardzania niesie ze sobą spore zagrożenia, szczególnie w przypadku błędu z dozowaniem utwardzacza. Przebarwienia
w miejscu gdzie była nałożona szpachlówka przy zielonych, niebieskich kolorach to zazwyczaj efekt zbyt dużej ilości utwardzacza, z kolei żółte plamy na lakierze bezbarwnym to oznaka zbyt małej ilości utwardzacza. Nieprawidłowe dozowanie utwardzacza połączone z niedostateczną izolacją szpachlówki niesie ze sobą ryzyko wystąpienia błędu lakierniczego. I tu też świetnie sprawdza się podkład epoksydowy, który nałożony nawet w cienkiej warstwie odcina szpachlówkę stanowiąc pewny
i solidny fundament pod kolejne warstwy. Dodatkowo podkład epoksydowy użyty przed i na szpachlówce to w zasadzie 100% pewność, że nie pojawi się mapowanie, czyli widoczna granica zakończenia szpachlówki przez co eliminujemy konieczność wykonania kosztownej poprawki.

Izolacja w sytuacjach problemowych

Podczas naprawy często spotykaną sytuacją jest przeszlifowanie oryginalnej lub wcześniej naprawianej powłoki lakierniczej często aż do gołego metalu. Jest to problemowe, gdyż odkryta warstwa bazowa lub podkładowa (często niedostatecznie utwardzona np. za mało utwardzacza lub produkt 1K w aerozolu, którym wcześniej dokonywano naprawy) jest mało odporna chemicznie. Próba naniesienia podkładu, szczególnie przy nałożeniu zbyt grubej warstwy, często kończy się podnoszeniem się warstwy spodniej na skutek penetracji rozcieńczalnika i w rezultacie zaznaczaniem się strefy brzegowej. 


Izolacja w technologii mokro na mokro

Dzięki swoim świetnym właściwościom izolującym podkład epoksydowy doskonale sprawdza się w aplikacjach mokro na mokro. Podkład SPECTRAL UNDER 385 posiada bardzo drobno zmielony wypełniacz i specjalne dobrane dodatki rozlewcze, aby po aplikacji uzyskać idealnie gładką powierzchnię nie wymagającą dodatkowej obróbki. Przy grubościach warstw rzędu 20-25µm stanowi wystarczające zabezpieczenie antykorozyjne w przypadku kiedy jest nakładany na nowy element (np. zmatowana kataforeza z przeszlifkami na krawędziach) lub na naprawiany element (przetarcia do gołej blachy, izolacja niestabilnego podłoża). Oczywiście warunkiem aplikacji podkładu mokro na mokro jest odpowiednie przygotowanie podłoża (wymagane min. P320 w obróbce mechanicznej na sucho). Korzyścią płynącą z technologii mokro na mokro jest znaczne skrócenie czasu naprawy, gwarancja bardzo dobrego zabezpieczenia antykorozyjnego oraz zmniejszenie zużycia farby przy jednolitym kolorze podłoża.

beznazwy-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zobacz również
  • Zaprawka czy cały element?

    Każdą naprawę należy wykonać dobrze. Ale również trzeba liczyć koszty. Nierzadko okazuje się, że naprawa miejscowa może być droższa, niż naprawa całego elementu. Naprawić całość, czy tylko zaprawkę? Z takim dylematem zwrócił się o pomoc …

    Zaprawka czy cały element?
  • Najlepszy czas na naprawę skutków osmozy

    Zimowa aura nie sprzyja przygotowaniom do nadchodzącego odległą wiosną sezonu żeglarskiego. Jacht zimuje w hangarze, a wszelkie prace przekładamy na potem czyli na ostatnią chwilę lub lepsza pogodę. O ile w przypadku czyszczenia, naprawy drobnych …

    Najlepszy czas na naprawę skutków osmozy
  • Ruda oswojona

    Ludzie na odróżnienie i uatrakcyjnienie samochodu mają różne pomysły, czasem – na pozór – całkiem bez sensu. No bo tak, jedni walczą z rdzą na wszelkie sposoby, inni podejmują wcale nie błahy wysiłek, aby auto …

    Ruda oswojona
  • Przekroczyć granice podróżowania

    Mobilne kapsuły mieszkalne przeznaczone do szybkiego montażu na coraz popularniejszych pickupach powstały z połączenia potrzeb fotografa przyrody, genu globtrotera, doświadczenia szkutniczego i potencjału producenta urządzeń dla ośrodków spa, rekreacji i odnowy biologicznej.   Pomysł narodził …

    Przekroczyć granice podróżowania
  • Połączyła ich praca i pasja – MIX Dystrybucja Kielce biznes i sport

    Wspólny biznes zaczęli w 2004 roku i z powodzeniem rozwijają go do dziś. Do biznesowych sukcesów dołożyli także sportowe i odkryli patent na fantastyczną integrację z załogą. MIX  Kielce to już nie tylko specjaliści w …

    Połączyła ich praca i pasja – MIX Dystrybucja  Kielce biznes i sport

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się