Tytuł brzmi jak temat zajęć w szkole, to dlatego, że warto czasem usystematyzować wiedzę i przypomnieć sobie podstawowe wiadomości. Dla początkujących będzie to małe kompendium najważniejszych informacji o lakierowaniu.
Pisząc o bazie mam oczywiście na myśli lakier bazowy 1K, dzięki któremu możemy uzyskać barwna powłokę. Lakier bazowy wymaga zabezpieczenia w postaci lakieru bezbarwnego. Może on być zarówno dwukomponentowy (lakier + utwardzacz) jak i jednokomponentowy. W przypadku lakierowania renowacyjnego używamy w większości lakierów bezbarwnych 2K – ze względu na jakość i trwałość powłoki.
Na jaką powierzchnię możemy nakładać lakiery?
Lakiery bazowe możemy nakładać na powierzchnie pokryte podkładami akrylowymi lub epoksydowymi – wcześniej zmatowionymi gradacją papieru ściernego P800-P1000 (na mokro), lub P400-P500 (na sucho). Bazę możemy też nałożyć na nowy podkład w metodzie „mokro na mokro”, co ważne, w tym przypadku nie ma konieczności matowania podkładu.
Bazą lakierujemy również powierzchnie starych lakierów, gdy konieczne jest ich odnowienie, zmiana koloru lub wykonanie cieniowania. Powierzchnie starych lakierów szlifujemy podobnymi gradacjami papierów jak podkłady akrylowe, a miejsca cieniowania matujemy gradacją P1200-P1500 lub szarą włókniną.
Lakiery bezbarwne natomiast nakłada się na powierzchnię wcześniej pomalowaną lakierem bazowym. Musimy jedynie pamiętać o zachowaniu wymaganego odstępu czasowego na odparowanie lakieru bazowego zanim położymy klar – szczegółowe informacje znajdują się w kartach technicznych poszczególnych produktów. Bezbarwny lakier aplikujemy również na powierzchnie elementów cieniowanych, w których baza jest tylko na części elementu, a reszta powierzchni to stary lakier.
Po jakim czasie nakładać bezbarwny?
To ważny parametr i należy go bezwzględnie przestrzegać – koniecznie zapoznajmy się z Kartą TDS produktu. Jeżeli bezbarwny lakier położymy zbyt szybko to rozcieńczalnik z warstwy bazowej zostanie uwięziony przez klar. Można to przyrównać do zamknięcia bazy pod folią. „Uwięziony” na powierzchni rozcieńczalnik musi się wydostać, co może spowodować gazowanie na powierzchni lakieru bezbarwnego, a tym samym prowadzi do zmniejszenia przyczepności klaru do powierzchni.
Jeśli bezbarwny nałożymy zbyt późno, to przesuszona warstwa bazowa (zazwyczaj czas powyżej około ośmiu godzin) nie zwiąże się z lakierem bezbarwnym, a w efekcie lakier wierzchni zacznie się łuszczyć.
Jak lakiery bezbarwne 1K sprawdzają się na lakierach bazowych?
Lakiery bezbarwne 1K charakteryzują się szybkim schnięciem i nie wymagają wygrzewania w wysokich temperaturach. Zdecydowanie pasują do nakładania na lakiery bazowe. Jednocześnie, są dobrym sposobem na szybkie naprawy, niewymagające bardzo wysokiej odporności powłoki. Stosowane są przy naprawach typu smart-repair, jak również w przypadku np. corocznego odświeżania powłoki lakierniczej.
Jaki klar wybrać na bazę konwencjonalną, a jaki na wodną?
Na lakiery bazowe konwencjonalne możemy nakładać wszystkie typy lakierów bezbarwnych: LS, MS, HS jak i VHS. Zależy to jedynie od naszego wyboru. Natomiast w przypadku lakierów bazowych wodorozcieńczalnych, zlecam stosowanie lakierów bezbarwnych HS i VHS ponieważ zawierają więcej cząstek stałych, a mniej rozcieńczalników, które mogą penetrować lakier bazowy i rozpuścić warstwę bazy, co wpłynie na wygląd i jakość powłoki.
Czy klar ma wpływ na kolor końcowy powłoki?
Lakier bezbarwny tworzy powłokę ochronno-dekoracyjną na lakierze bazowym. Jest jak szkło powiększające, które pokaże wszystkie wady powszechni. Ważne jest, jak został nałożony, czy z elektem skórki pomarańczy czy na gładko. Efekt może zmienić sposób postrzegania danego koloru powierzchni.
Ważna jest również grubość powłoki nałożonego lakieru bezbarwnego – „ szkło powiększające” może w różny sposób załamywać światło i to także zmieni odbiór barwy przez nasze oczy.
Czasami występujące lekko żółte zabarwienie lakieru bezbarwnego zmienia, szczególnie na jasnych kolorach, widoczny odcień.
Marek Lemiszewski
Doradca techniczny
Multichem Sp. z o.o.
producent lakierów marki Profix
Warsztaty dokonujące napraw pojazdów wyposażonych w najnowsze zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) mają teraz do dyspozycji ponad 200 zatwierdzonych przez producentów OEM receptur – transparentnych dla czujników radarowych firmy AkzoNobel, opracowanych pod kątem wymagań poszczególnych …
Airmix® to unikalna, średniociśnieniowa technologia rozpylania łącząca zalety Airspray (znanej z wysokiej jakości wykończenia, ale ograniczonego natężenia przepływu, najlepiej do 400cm3/min) i Airless® (znanej z wysokiego natężenia przepływu, ale nie najwyższej jakości wykończenia). Technologia …
Dlaczego tak ważne jest, żeby nie wykonywać prac lakierniczych „na pamięć’? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do specjalistów różnych działów firmy TROTON, którzy krótko odpowiedzieli nam na pytanie, dlaczego nie warto pomijać w pracy kart …
KIA Motors do wykończenia wnętrza swojego nowego elektrycznego SUV-a EV9 używa biofarby dostarczanej przez AkzoNobel. Producent aut elektrycznych po raz pierwszy zdecydował się na tego typu powłokę do wnętrz. Do stworzenia produktu, jakim jest …
Wyniki badań pokazują, że kolory najlepiej postrzegają kobiety. Odpowiedzialne za poprawne rozróżnianie kolorów są komórki w tkance oka, na których ilość wpływa posiadanie chromosomu X. Prawie połowa przedstawicielek płci pięknej posiada więcej komórek światłoczułych, zatem …
Sklep lakierniczy w Policach nieopodal Szczecina istnieje od 1996 roku. Po niemal trzydziestu latach miejsce jest znane nie tylko w najbliższej okolicy, ale w aglomeracji szczecińskiej, a także w województwie. Klientów obsługują Jan Przybylak i …
Sobota wieczór, informacje o kolejnym rozbitym pojeździe, który rozleciał się na kawałki. Kolejne młode ofiary opłakiwane przez zrozpaczonych rodziców. Czy można było przynajmniej zmniejszyć straty? Ile w przyczynie tej tragedii było młodzieńczej brawury, a ile …
Gdy mówi, że zaledwie w 2019 roku wykupił podstawowy kurs aerografii, pytamy, czy aby nie pomylił daty. A on się śmieje, że do fachu, który stał się jego miłością i pasją, dochodził nieco okrężną drogą. …
Gdy w gdańskiej stoczni Conrad Shipyard zbliża się czas malowania 44 – metrowego jachtu, wiadomo, że nad tym procesem, czuwać będzie certyfikowana inspektor, Dominika Werdecka – Latarska. Dziś jest jedną z zaledwie kilku kobiet w Europie , które zakotwiczyły w branży …