• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Malowanie bazą i klarem

Malowanie bazą i klarem

Tytuł brzmi jak temat zajęć w szkole, to dlatego, że warto czasem usystematyzować wiedzę i przypomnieć sobie podstawowe wiadomości. Dla początkujących będzie to małe kompendium najważniejszych informacji o lakierowaniu.

Pisząc o bazie mam oczywiście na myśli lakier bazowy 1K, dzięki któremu możemy uzyskać barwna powłokę. Lakier bazowy wymaga zabezpieczenia w postaci lakieru bezbarwnego. Może on być zarówno dwukomponentowy (lakier + utwardzacz) jak i jednokomponentowy. W przypadku lakierowania renowacyjnego używamy w większości lakierów bezbarwnych 2K – ze względu na jakość i trwałość powłoki.

Na jaką powierzchnię możemy nakładać lakiery?

Lakiery bazowe możemy nakładać na powierzchnie pokryte podkładami akrylowymi lub epoksydowymi – wcześniej zmatowionymi gradacją papieru ściernego P800-P1000 (na mokro), lub P400-P500 (na sucho). Bazę możemy też nałożyć na nowy podkład w metodzie „mokro na mokro”, co ważne, w tym przypadku nie ma konieczności matowania podkładu.

Bazą lakierujemy również powierzchnie starych lakierów, gdy konieczne jest ich odnowienie, zmiana koloru lub wykonanie cieniowania. Powierzchnie starych lakierów szlifujemy podobnymi gradacjami papierów jak podkłady akrylowe, a miejsca cieniowania matujemy gradacją P1200-P1500 lub szarą włókniną.

Lakiery bezbarwne natomiast nakłada się na powierzchnię wcześniej pomalowaną lakierem bazowym. Musimy jedynie pamiętać o zachowaniu wymaganego odstępu czasowego na odparowanie lakieru bazowego zanim położymy klar – szczegółowe informacje znajdują się w kartach technicznych poszczególnych produktów. Bezbarwny lakier aplikujemy również na powierzchnie elementów cieniowanych, w których baza jest tylko na części elementu, a reszta powierzchni to stary lakier.

Po jakim czasie nakładać bezbarwny?

To ważny parametr i należy go bezwzględnie przestrzegać – koniecznie zapoznajmy się z Kartą TDS produktu. Jeżeli bezbarwny lakier położymy zbyt szybko to rozcieńczalnik z warstwy bazowej zostanie uwięziony przez klar. Można to przyrównać do zamknięcia bazy pod folią. „Uwięziony” na powierzchni rozcieńczalnik musi się wydostać, co może spowodować gazowanie na powierzchni lakieru bezbarwnego, a tym samym prowadzi do zmniejszenia przyczepności klaru do powierzchni.

Jeśli bezbarwny nałożymy zbyt późno, to przesuszona warstwa bazowa (zazwyczaj czas powyżej około ośmiu godzin) nie zwiąże się z lakierem bezbarwnym, a w efekcie lakier wierzchni zacznie się łuszczyć.

Jak lakiery bezbarwne 1K sprawdzają się na lakierach bazowych?

Lakiery bezbarwne 1K charakteryzują się szybkim schnięciem i nie wymagają wygrzewania w wysokich temperaturach. Zdecydowanie pasują do nakładania na lakiery bazowe. Jednocześnie, są dobrym sposobem na szybkie naprawy, niewymagające bardzo wysokiej odporności powłoki. Stosowane są przy naprawach typu smart-repair, jak również w przypadku np. corocznego odświeżania powłoki lakierniczej.

 

Jaki klar wybrać na bazę konwencjonalną, a jaki na wodną?

 

Na lakiery bazowe konwencjonalne możemy nakładać wszystkie typy lakierów bezbarwnych: LS, MS, HS jak i VHS. Zależy to jedynie od naszego wyboru. Natomiast w przypadku lakierów bazowych wodorozcieńczalnych, zlecam stosowanie lakierów bezbarwnych HS i VHS ponieważ zawierają więcej cząstek stałych, a mniej rozcieńczalników, które mogą penetrować lakier bazowy i rozpuścić warstwę bazy, co wpłynie na wygląd i jakość powłoki.

 

Czy klar ma wpływ na kolor końcowy powłoki?

 

Lakier bezbarwny tworzy powłokę ochronno-dekoracyjną na lakierze bazowym. Jest jak szkło powiększające, które pokaże wszystkie wady powszechni. Ważne jest, jak został nałożony, czy z elektem skórki pomarańczy czy na gładko. Efekt może zmienić sposób postrzegania danego koloru powierzchni.

Ważna jest również grubość powłoki nałożonego lakieru bezbarwnego – „ szkło powiększające” może w różny sposób załamywać światło i to także zmieni odbiór barwy przez nasze oczy.

Czasami występujące lekko żółte zabarwienie lakieru bezbarwnego zmienia, szczególnie na jasnych kolorach, widoczny odcień.

Marek Lemiszewski
Doradca techniczny
Multichem Sp. z o.o.
producent lakierów marki Profix

 

 

Zobacz również
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini
  • Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night

    Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku.  Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …

    Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night
  • Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają po stronie serwisów naprawczych

    W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …

    Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają  po stronie serwisów naprawczych

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x