• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania odszkodowania o wartość zdemontowanych podczas naprawy części zamiennych.

Wyjść należałoby od tego, że towarzystwa ubezpieczeń w przypadku braku zwrotu zdemontowanych podczas procesu naprawy części zamiennych lub dowodu na ich trwałe zniszczenie dokonują korekty wypłacanego odszkodowania o rzekomą wartość rynkową tych części.

Analizując przepisy ustawy  Prawo o ruchu drogowym należałoby wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt. 70 za część uznać należy element przeznaczony do zamontowania w pojeździe. Zgodnie natomiast z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 maja 2023 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, definicja części zamiennych wskazuje jednoznacznie, że aby jakiś podzespół uznać za część, musi on spełniać określone wymagania techniczne. Na podstawie natomiast przepisów ustawy o odpadach z 27 kwietnia 2001 roku, uszkodzone części zastąpione innymi elementami spełniającymi określone wymagania techniczne są odpadami.

Zgodnie z opiniami biegłych sądowych mają wartość równą 0 zł.

 

W tej tematyce niejednokrotnie wypowiadały się także sądy w uzasadnianiach wyroków, wskazują, że ubezpieczyciel jako profesjonalista w branży ubezpieczeniowej, dysponuje odpowiednią strukturą organizacyjną i techniczną umożliwiającą rzetelne i precyzyjne określenie zakresu, charakteru i poziomu każdej szkody. W ramach tych działań jest w stanie ustalić w sposób jednoznaczny, jakie części uszkodzonego pojazdu mechanicznego nadają się do naprawy, a które trzeba wymienić, ponieważ ich stan powypadkowy oraz wymogi technologiczno – użytkowe uniemożliwiają ich naprawę. Jest oczywiste, że kwalifikacja części zamiennych jako niezdatnych do naprawy i wymagających wymiany oznacza, że ich dalsza eksploatacja jest niemożliwa, a więc że są to części całkowicie bezużyteczne.

W ten sposób w/w elementy stały się częściami bezwartościowymi, zaś czynnikiem potwierdzającym taką ich kwalifikację staje się kalkulacja naprawcza zatwierdzona przez ubezpieczyciela.

W konsekwencji zakład ubezpieczeń potwierdził, że przedmiotowe elementy wymagają definitywnego wycofania z obrotu i podlegają utylizacji.

Jakie wnioski wyłaniają się  z przedmiotowego zagadnienia na kanwie zgromadzonych przez kancelarię wyroków?

Zakład ubezpieczeń nie mógł ponieść żadnej szkody wskutek fizycznego nieodebrania zdemontowanych części, stanowiły one bezużyteczne odpady nie przedstawiające żadnej wartości pieniężne. Pomniejszanie zaś należnego serwisowi odszkodowania z tytułu rzekomej wartości części zdemontowanych, zdaniem sądów, stanowi w istocie próbę arbitralnego pozbawienia serwisu należnego mu odszkodowania z przyczyn pozaprawnych, z których ubezpieczyciel jako profesjonalista od początku musiał zdawać sobie sprawę.

 

Autor: Adwokat Magdalena Rok-Konopa

 

Zobacz również
  • Pół wieku bydgoskiej szkoły, która kształci także lakierników

      Zespół Szkół Samochodowych w Bydgoszczy świętował jubileusz 50 – lecia istnienia. Była to wyjątkowa okazja do wspomnień o ludziach, którzy przez kolejne lata tworzyli bydgoską szkołę i do uhonorowania tych, których praca składa się …

    Pół wieku bydgoskiej szkoły, która kształci także lakierników
  • Rozwój w zakresie lakierownia ciekłego

    Postęp technologiczny w zakresie lakierowania ciekłego nie wyhamował w okresie pandemii i można odnieść wrażenie, że przymusowa izolacja wysokiej klasy specjalistów wprowadziła do branży lakierniczej cały szereg nowatorskich rozwiązań. Ogromne zapotrzebowanie na zwiększenie asortymentu produktów …

    Rozwój w zakresie lakierownia ciekłego
  • AkzoNobel wprowadza na rynek nową powłokę proszkową dla jednośladów

    Dzięki nowemu produktowi od firmy AkzoNobel – Interpon A3000 – producenci motocykli obniżą koszty, ale także zaoszczędzą energię, co w sposób ewidentny pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne. Nowy produkt, będący pierwszym jednowarstwowym lakierem proszkowym firmy …

    AkzoNobel wprowadza na rynek nową powłokę proszkową dla jednośladów
  • Otwierasz warsztat samochodowy? Pamiętaj o przepisach BHP

      Otwierając warsztat samochodowy, jego właściciel jest zobowiązany do dostosowania miejsca wykonywania działalności, do minimalnych wymagań związanych z bezpieczeństwem pracy. Pozwoli to uniknąć kar związanych z późniejszymi, możliwymi kontrolami z różnych instytucji, a w przypadku …

    Otwierasz warsztat samochodowy? Pamiętaj o przepisach BHP
  • Bardziej wydajne naprawy dzięki aplikacji w 1 cyklu marki Standox

    Czas to pieniądz, a w dzisiejszej gospodarce to bardzo trafne stwierdzenie. Dlatego też w każdym zapracowanym warsztacie lakierniczym oszczędność energii, zużycie materiałów, wydajny przepływ pracy oraz jej inteligentny podział mają kluczowe znaczenie dla optymalizacji procesów. …

    Bardziej wydajne naprawy dzięki aplikacji w 1 cyklu marki Standox

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x