• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Zabezpieczenie antyporostowe łodzi z laminatu

Zabezpieczenie antyporostowe łodzi z laminatu

Jedną z najczęściej wykonywanych prac malarskich na jachtach jest zabezpieczenie dna łodzi przed porastaniem. Brak właściwego zabezpieczenia spowoduje obrastanie łodzi muszlami i porostami, a to z kolei będzie miało konsekwencje ekonomiczne, estetyczne, a także ekologiczne. Konsekwencje będą dotyczyć zarówno większego zużycia paliwa w obciążonym kadłubie jak i kosztów napraw uszkodzeń wywołanych przez kolonie muszli. Brak zabezpieczenia może spowodować migrację gatunków inwazyjnych, których populacje wypierają lokalną faunę i florę z powodu braku naturalnych wrogów.

Możliwości zabezpieczeń antyporostowych jest wiele, ale w niniejszym tekście skupimy się na jednym z najbardziej popularnych produktów. Oprzemy się na przykładzie antifoulingu samopolerującego marki Sea-Line, który spełnia szerokie spektrum potrzeb armatorów w Polsce, gdzie większość łodzi to jednostki wykonane z laminatu poliestrowo – szklanego.

Wspomniana farba stworzona jest na bazie tlenku miedzi oraz żywic. Skutecznie ochroni przed porastaniem kadłuby łodzi żaglowych, a także motorowych poruszających się z maksymalną prędkością do 40 węzłów. Może być stosowana na wodach słodkich, słonych i mieszanych – czyli w strefach przybrzeżnych. Aplikacja jest bardzo łatwa i nie wymaga żadnych specjalnych narzędzi poza pędzlem i środkami ochrony osobistej jak na przykład rękawiczki, maska. Produktu nie należy używać na aluminium ponieważ z powodu zawartości tlenku miedzi dojdzie do procesu korozji galwanicznej.  Wydajność farby antyporostowej to około 8-9m2 z litra w jednej warstwie. Dla skutecznego zabezpieczenia polecane jest pokrycie dna 2-3 warstwami.

bezpieczna-aplikacja

Przygotowanie łodzi do malowania antyporostem będzie nieco inne dla nowych jednostek i dla łodzi na których znajdują się ubiegłoroczne warstwy zabezpieczające.

W przypadku planowania zabezpieczenia antyporostowego na nowej jednostce, można rozważyć również zastosowanie systemu tworzącego warstwy ochronne przed osmozą.

W przypadku gdy dno pokrywają stare powłoki antyporostowe w pierwszej kolejności należy sprawdzić kompatybilność pomiędzy nową, a uprzednio stosowaną farbą.  Tabela kompatybilności dostępna jest na stronie www.sea-line.eu w zakładce do pobrania.

Jeżeli farby nie są kompatybilne lub powłoki są w złym stanie należy je usunąć i postępować tak jak w przypadku nowych jednostek.

Jeśli farby są kompatybilne, a powłoki są w dobrym stanie przed aplikacją nowych warstw, powierzchnię należy przeszlifować na mokro papierem ściernym o gradacji P120-P240. Po wykonanych pracach szlifierskich powierzchnie odpylić i odtłuścić używając Sea-Line Cleaner.

W przypadku gdy obecna powłoka jest w dobrym stanie, a nie wiemy jaka farba antyporostowa została uprzednio zastosowana (z wyłączeniem farb zawierających Teflon) zalecane jest przeszlifowanie powierzchni i zastosowanie jako rozdzielacza, podkładu Uniwersalnego Chlorokauczukowego 1K Sea-Line.

farba-antyporostowa-foto

 

Aby zabezpieczenie zostało wykonane skutecznie warto unikać takich błędów jak

– nakładanie zbyt cienkiej warstwy farby antyporostowej,

– dobranie nieodpowiedniego antyfoulingu do typu łodzi/jachtu,

– zbyt duże rozcieńczanie farby antyporosotwej,

– nieodpowiednie przygotowanie powierzchni przed aplikacją antyfoulingu

Prawidłowo przeprowadzone prace przy odnowieniu powłoki przeciwporostowej gwarantują uzyskanie pełnej jej skuteczności w działaniu.

 farba-antyporostowa-foto-2

Łódź z zabezpieczeniem przeciwporostowym może być zwodowana po całkowitym wyschnięciu farby. W większości przypadków możemy wodować już po upływie 8~12 godzin od aplikacji ostatniej warstwy. Należy jednak pamiętać, że uprzednie wykonanie zabezpieczeń farbami dwukomponentowymi będzie wymagało dłuższego czasu utwardzenia. Na czas schnięcia, utwardzania farb ma wpływ kompozycja produktu a także temperatura i wilgotność otoczenia.

Samopolerujacy antifouling Sea-Line, nie ma określonego maksymalnego czasu od aplikacji do wodowania. Dzięki tej właściwości, prace przy odnowieniu powierzchni przeciwporostowej możemy wykonać już w stoczni, czy w przypadku łodzi używanych w dowolnym czasie po zakończeniu sezonu.

 

Więcej porad technicznych oraz informacji przydatnych dla remontujących jachty na stronie internetowej: www.sea-line.eu.

Produktów zawierających biocydy należy używać bezpiecznie, zawsze należy czytać etykietę i opis produktów przed użyciem.

 

Tekst: Joanna Janiak -Frais

Zobacz również
  • Cieniowanie – czy to trudny proces?

      Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …

    Cieniowanie – czy to trudny proces?
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • Indian. Pomysł i wykonanie

    Kilka kilometrów na południe od Mielca leży miejscowość Kiełków. Tam od kilkunastu lat Wojciech Burek prowadzi warsztat blacharsko-lakierniczy. Jest miłośnikiem samochodów amerykańskich, off-roadu i.. swojej pracy. Lakiernictwo przez lata zmieniło się w hobby, którym zaraził …

    Indian. Pomysł i wykonanie
  • Połysk na cały sezon

    Wiele tekstów dotyczących prac szkutniczych poświęconych jest zabezpieczeniom dna jachtów przed osmozą i porastaniem. Znacznie mniej porad można znaleźć w kontekście pielęgnacji obszarów nad linią wody. Spróbujemy dziś przyjrzeć się temu tematowi i odpowiedzieć na …

    Połysk na cały sezon
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x