Czy zastanawialiście się, ile można wydać za lakier do nowego samochodu? Pewnie od razu przychodzi nam do głowy jakiś kolor co się świeci więc pewnie perłowy. Można powiedzieć, że hitem ostatnich lat jest kolor biały zwłaszcza ten który ma efekt perły. Wiemy, że to efekt powłoki z zawartością minerału górskiego o zdolnościach pryzmatycznych bądź związków syntetycznych. Najbardziej efektowy kolor uzyskuje się za pomocą naturalnej skały, która charakteryzuje się doskonałą łupliwością oraz odpornością mi. in. na temperaturę, czynniki chemiczne. Jest to kolor, który zadziwia w pełnym słońcu dając efekt mikro pryzmatów odbijających promienie. Prawdą jest, że są to drogie lakiery, ale jak to w motoryzacji możemy spotkać znacznie bardziej skomplikowane a zarazem droższe rozwiązania.
Jednym z ciekawych przykładów jest Bentley Continental GTC który wyróżniał się z wszystkich wychodzących z tej fabryki powłoką posiadającą sproszkowane diamenty które zostały przykryte aż 32 warstwami lakieru bezbarwnego. Efektem jest niespotykany kolor, który odbija światło na tysiące sposobów. Za taki lakier trzeba zapłacić więcej niż za samochód, którego będzie zdobić tak wymyślna warstwa. Efekt super gładkiej powierzchni uzyskiwany jest poprzez nałożenie podkładu w pierwszym kroku. Następnie kontrola jakości ocenia, czy są zniwelowane wszystkie niepożądane krzywizny w karoserii, następnie aplikuję się lakier bazowy po czym kilka warstw lakieru bezbarwnego. Całym sekretem jest polerowanie uzyskanej powłoki za pomocą specjalnie dobranych cząsteczek węgla. Wtedy uzyskuje się idealnie gładki lakier, który jest charakterystyczny dla marki Bentley.
Alubeam to nie Amelinium
Ciekawym rozwiązaniem jest lakier dostępny dla posiadaczy Mercedesa SLS AMG gdzie możemy uzyskać oszałamiające wykończenie nadwozia zwanym Alubeam. Ta powłoka naśladuje wysoko wypolerowany metal. Jak zwykle koszt takiej usługi jest oszałamiający, możemy go już uzyskać za ok. 17 tys. USD. Cena spowodowana jest niezwykle czasochłonnym procesem, który obejmuje 7 warstw. Aby uzyskać taką powłokę należy uzyskać gładką powierzchnię bez żadnych wad, aby światło nie załamywało się na nich. W porównaniu ze zwykła farbą metaliczną pigment użyty do Alubeam charakteryzuje się rombową strukturą i jednolitymi rozmiarami co daje głęboki połysk takiej powierzchni. Tutaj proces zajmuje kilka dni, ale jest po każdej warstwie dokładnie kontrolowany.
Efekt motyla
Ostatnio stało się głośno o kolorze opracowywanym przez 15 lat do samochodów Lexus. Najnowszy model tego japońskiego producenta otrzymał kolor o nazwie Structural Blue. Proces technologiczny wymaga 12 etapów, inspiracją dla tego koloru były niebieskie skrzydła pewnej odmiany motyli. Sekretem jest zastosowanie 40 warstw lakieru z zawierającego setki miliardów płatków. W ten sposób zostaje odbitych znacznie więcej promieni, dając niepowtarzalny efekt jak by samochód zmieniał swój odcień.
A można taniej?
Proces technologiczny jest długi i kosztowny takich efektów, ale mając skromniejszy budżet możemy uzyskać wyjątkowe kolory. Efekty zmienno optyczne oraz efektowe, występują w formulacjach metalicznych, perłowych oraz xyralikach. W przypadku lakierów metalicznych, za efekt odpowiada dodanie odpowiedniej ilości drobinek pyłu aluminiowego. Tutaj efekt możemy zmieniać stosując odpowiednią grubość ziarna w bazie. Natomiast efekt perłowy posiada czterokrotną zdolność odbicia rozczepionego światła. Wspomniane rozczepienie światła powoduje zmianę odcienia koloru przy innym kącie oglądania powierzchni. Xyralic pod mikroskopem wygląda jak diament oraz co za tym idzie posiada większą liczbę kątów odbicia światła niż perła, co wpływa na efekt wizualny tzw 'iskrzenie’.
Jak odtworzyć taki kolor?
Dostępnych kolorów jest ogromna liczba i ich liczba ciągle wzrasta wraz z prezentacją nowych modeli. A wszystkie kolory można odwzorować dzięki programom recepturowym, gdzie oprócz koloru podstawowego (tzw. matki) mamy do wyboru również warianty różniące się nieznacznie kolorem czy wielkością ziarna. Większość firm produkujących lakiery samochodowe posiada dokumentacje kolorystyczne tzw. colorboxy. Na rynku dostępne są dwa rodzaje dokumentacji – posegregowane wg marki samochodu oraz chromatycznie (według koloru). Pierwszy rodzaj wzornika posiada wymalowania oznaczone kodem OEM oraz marką samochodu. W bardzo łatwy sposób możemy więc sprawdzić czy interesujący nas kolor pasuje do tego na karoserii – probelm pojawić się może tylko w przypadku gdy nie znamy numeru OEM.
Tego probelmu nie mamy gdy posiadamy drugi rodzaj dokumentacji (chromatycznej). Firma Multichem producent lakierów Profix posiada colorbox który jest wymalowany tymi samymi lakierami które znajdują się na mieszalniku, co pozwala na dobranie właściwego koloru a dzięki ułożeniu chromatycznym szybkie odnalezienie potrzebnego koloru nawet bez znajomości kodu OEM.
Do trzech..
W ostatnim czasie lakiery trójwarstwowe zdobywają rynek, kolory są dostępne w systemach doboru kolorów. Efekt soczystej czerwieni mazdy jest znany wszystkim jest to uzyskiwani dzięki połączeniu kilku warstw bazy. Po nałożeniu wg technologii poszczególnych warstw uzyskuje się odpowiedni kolor, który swoją głębie uzyskuje po aplikacji lakieru bezbarwnego.
Trzeba pamiętać, że co kilka lat pojawiają się nowości pigmentowe które znacząco zmieniają rynek kolorów efektowych w paletach wielu producentów. Sam pigment, bez odpowiednio dobranych pozostałych substratów, nie stworzy trwałej i dobrze nakładającej się warstwy na powierzchnie karoserii. Można mieszać poszczególne efekty, aby uzyskać jeszcze ciekawsze, żywsze i przestrzenne kolory. Aby wydobyć głębie i zapewnić ochronę koloru trzeba zadbać także o inne czynniki poprzez wybrany lakier bezbarwny. Ta ostatnia warstwa nie ma tylko funkcji estetycznej, ale także zabezpieczającą malowaną powłokę przed promieniowaniem słonecznym. To dzięki dodatkowi organicznych i nieorganicznych nanoabsorberów UV. Możemy w dużym uproszczeniu powiedzieć, że to rodzaj kremu na opalanie dla naszego samochodu. Takie dodatki wydłużają nam żywotność lakieru zachowując przy tym jego wygląd na wiele lat. Tutaj, aby uzyskać najlepsze efekty polecane są lakiery typu VHS które mają większą ilość cząstek stałych co za tym idzie powierzchnia jest bardziej lśniąca i nie siada po czasie co jest możliwe przy tańszych odmianach lakierów typu MS.
Podsumowując Jeszcze kilka lat temu kolor biały kojarzył się wyłącznie z pojazdem firmowym. Auto w tym kolorze łatwo było okleić reklamami. Indywidualny odbiorca nie był zupełnie zainteresowany białym samochodem. Sprzedawcy często nawet obniżali cenę takich aut. Jednak to się zmieniło i kolor biały lub jego odmiana perłowo-biała, jest najbardziej pożądanym i najmodniejszym kolorem w salonach samochodowych. Potwierdzają to dane producentów lakierów samochodowych m.in. marki Profix.
Ciągle zmieniające się trendy umożliwiają powstawanie coraz bardziej interesujących i skomplikowanych efektów na samochody które można uzyskać dzięki zastosowaniu odpowiedniemu systemowi lakierniczemu.
Jakub Tomaszewski
Specjalista ds. receptur
Multichem sp. z o.o.
Wykończenie karoserii samochodowej lakierem bezbarwnym upowszechniło się w motoryzacji pod koniec ubiegłego wieku. Zastosowanie tej …
Cromax ponownie dowodzi innowacyjności za sprawą pigmentu ChromaHybrid do lakierów bazowych Cromax® Pro Basecoat. To …
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …