Biały i perłowy biały to kolor, który drugi rok z rzędu dominuje w rankingu popularności kolorów samochodów na świecie zgodnie z raportem opublikowanym 6 grudnia 2012 przez DuPont. Kolor czarny i efekt czarnego awansowały na drugą pozycję w rankingu, głównie ze względu na wzrost ich popularności w regionie Azji i Pacyfiku oraz powszechne skojarzenie z wysoką jakością oraz luksusem. Trzecie miejsce zajął srebrny, który w roku ubiegłym był na miejscu drugim, przede wszystkim z uwagi na ogólny spadek zainteresowania tym kolorem na kluczowych rynkach w Europie i Azji.
W swojej 60-letniej tradycji, raport DuPont jest najobszerniejszym i najdłużej prowadzonym badaniem tego typu w branży motoryzacyjnej. Jest to jedyny raport na świecie, który zawiera globalne zestawienie popularności kolorów samochodów oraz trendów regionalnych z 11 wiodących rynków motoryzacyjnych świata.
W 2012 roku kolor biały/perłowy biały awansował na szczyt rankingu w Europie, oraz znalazł się w czołówce zestawienia najbardziej popularnych kolorów w Ameryce Północnej (Stany Zjednoczone i Kanada), Japonii, Korei Południowej, Rosji, RPA i Meksyku. Według raportu DuPont kolor biały/perłowy biały osiągnął 23 procent popularności globalnego rynku w 2012 roku.
W ciągu ostatniej dekady, kolor biały osiągał coraz wyższy poziom w rankingach popularności kolorów w przemyśle motoryzacyjnym i stał się powszechnie wykorzystywany przy produkcji innych produktów konsumenckich na całym świecie. W tym czasie, popularność koloru białego zarysowała się wyraźnie we wszystkich segmentach pojazdów, choć pierwotnie był to najbardziej popularny kolor w segmencie samochodów ciężarowych. Wzrost atrakcyjności bieli dla konsumentów spowodował powszechne wykorzystywanie tego koloru również w produkcji samochodów z segmentów luksusowych.
– Obecnie odcienie bileli są coraz chętniej wykorzystywane w globalnej bazie produkcyjnej stanowiąc o jakości i wartości pojazdów niezależnie od segmentu, do którego należą -twierdzi Nancy Lockhart, menadżer ds. marketingu kolorów DuPont. – Biele są łączone z odcieniami wanilii, kamienia oraz bardzo dobrze prezentują się w bardzo jasnych odcieniach – dodaje.
Czarny/efekt czarnego jest najchętniej wybieranym odcieniem samochodu w Chinach. W światowym rankingu kolor ten zajął drugie miejsce mając 21 procent udziału. Srebrny znalazł się na trzecim miejscu najpopularniejszych kolorów samochodów, prowadząc na rynkach Ameryki Południowej, Brazylii i Indiach. Popularność srebrnego koloru w 2012 roku osiągnęła 18 procent w globalnym rankingu, co oznacza spadek o 4 procent w stosunku do roku poprzedniego.
– Srebrny kolor stał się szczególnie atrakcyjny na początku rozwoju ery cyfrowej, w latach 2000-2006 – wyjaśnia Lockhart. – Odkąd zaczęła następować stabilizacja gospodarki, obserwujemy, że konsumenci wybierają coraz więcej pojazdów luksusowych. Samochody w kolorze czarnym/efekt czarnego są postrzegane jako symbole wysokiego statusu na kilku kluczowych rynkach światowych.
Czerwony, szary i brązowy/beżowy to kolory które zyskały kilka punktów procentowych na popularności w stosunku do zeszłorocznego raportu. Kolor niebieski natomiast utrzymuje taki sam poziom popularności jak w 2011 roku.
Najbardziej popularne kolory samochodów według raportu DuPont:
1. Biały/ perłowy biały – 23%
2. Czarny / efekt czarnego – 21%
3. Srebrny – 18%
4. Szary – 14%
5. Czerwony – 8%
6. Niebieski – 6%
7. Brązowy/beżowy – 6%
8. Zielony – 1%
9. Żółty/złoty – 1%
10. Pozostałe – 2%
Ameryka Północna – Podium niezmiennie zajmują kolory: biały/perłowy biały, czarny i srebrny
Najbardziej popularnym kolorem pojazdów na rynkach Ameryki Północnej został szósty rok z rzędu kolor biały/perłowy biały, zyskując w 2012 roku 24 procentowy udział w rynku. Kolor ten wysunął sie na prowadzenie w kilku różnych segmentach pojazdów: samochody małe, komaktowe, sportowe, ciężarówki oraz SUV-y.
Czarny/efekt czarnego to kolory, które były najbardziej popularne w segmencie pojazdów średniej wielkości/typu crossover (CUV) oraz w segmencie luksusowym i typu SUV. Kolor ten stanowi 19 procent całego rynku, utrzymując drugie miejsce w popularności kolorów samochodów w Ameryce Północnej. W porównaniu do odcieni metalicznych, głębokie czernie są najchętniej wybierane w segmencie samochodów ciężarowych. Metaliczne czernie są popularne we wszystkich segmentach, zwłaszcza wśród właścicieli samochodów luksusowych i typu SUV.
Po raz pierwszy od 1998 roku, kolor srebrny nie znalazł się na pierwszym miejscu kolorów w żadnym z segmentów samochodów z Ameryki Północnej. Może to wynikać ze zwiększonego znaczenia kolorów czarnego i białego jako symboli statusu, luksusu i wysokiej jakości. Srebrny kolor zajął jednak silną trzecią pozycję w ogólnym zestawieniu, z 16 procentowym udziałem w światowym rynku.
Popularność koloru szarego w 2012 roku wzrosła o dwa punkty procentowe, awans widoczny był zwłaszcza w segmencie samochodów ciężarowych, luksusowych oraz pojazdów średniej wielkości. Cztery najchętniej wybierane kolory: biały, czarny, srebrny oraz szary, stanowią większość najbardziej popularnych wyborów w ciągu ostatnich 10 lat. Kolor czerwony zamyka pierwszą piątkę najczęściej wybieranych kolorów w każdym z segmentów oraz w ujęciu całkowitym w regionie (10 procentowy udział w rynku).
Analiza popularności kolorów: czerwonego (10 procent), niebieskiego (7 procent), brązowego/ beżowego (5 procent), żółtego/złotego (2 procent) i zielonego (2 procent) ukazuje, że chociaż jasne kolory są powszechnie uznane za bardziej widoczne na drodze, to jednak nie należą one do większości najchętniej wybieranych przez konsumentów.
Europa – Biały i perłowy biały deklasują czarny jako najpopularniejszy kolor samochodów
W 2012 roku, kolor biały/perłowy biały wyprzedził czarny/efekt czarnego jako najbardziej popularny odcień pojazdu w Europie. Z 24 procentowym udziałem w rynku europejskim, kolor biały/perłowy biały jest też najchętniej wybierany w segmencie samochodów małych, kompaktowych, sportowych oraz w segmencie samochodów ciężarowych i typu SUV.
– O znaczeniu bieli decyduje jej wydajność oraz pożądany wygląd – twierdzi Elke Dirks, projektantka kolorów DuPont w regionie Europy. – Odcienie perłowo białe także zyskują na popularności, choć ich wykorzystanie jest niewielkie w porównaniu do czystych bieli – dodaje.
Jak wynika z raportu, okresem największej popularności koloru czarnego/efekt czarnego w regionie był 2009 rok. Od tego czasu stale traci on popularność i w rankingu ogólnym spadł na drugie miejsce, z 23 procentowym udziałem w rynku. Kolor ten utrzymuje jednak swoją pozycję lidera w segmencie pojazdów średniej wielkości oraz samochodów luksusowych i luksusowych typu SUV.
Szary (15 proc. udziału w rynku) i srebrny (14 proc. udziału w rynku), to kolory, których popularność w tym roku spadła. Z kolei kolor niebieski zyskuje na atrakcyjności w oczach konsumentów, posiadając 8 procent rynku europejskiego w 2012 roku.
Biały zyskuje w regionie Azji i Pacyfiku, zwłaszcza w Japonii i w Korei Południowej. Czarny zdobywa rynki w Chinach, a srebrny w Indiach.
Biały, czarny i szary to najchętniej wybierane kolory w całym regionie Azji i Pacyfiku. Na pierwszym miejscu w 2012 roku znalazł się kolor biały z 22 procentowym udziałem w rynku, zajmując pozycję dotychczasowego lidera – koloru srebrnego. Czarny i szary posiadają odpowiednio: 21 i 20 procent udziału. Kolor srebrny spadł na czwartą pozycję zestawienia, z 14 procentowego udziału w rynku. Z 7 procentowym udziałem, kolor czerwony zamyka pierwszą piątkę najchętniej wybieranych kolorów samochodów w regionie w 2012 roku.
Popularność koloru białego/perłowego białego wśród Japończyków ujawniła się szczególnie na przestrzeni ostatnich sześciu lat. W 2012 roku udział w rynku tego właśnie koloru jest najwyższy i wynosi 27 procent, co oznacza jednoprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Kolor czarny/efekt czarnego także zyskał, osiągając 22 procent udziału w rynku oraz drugie miejsce pod względem wyborów w Japonii. Pozostałe kolory z pierwszej piątki najbardziej popularnych kolorów w regionie – srebrny (17 procent), niebieski (8 procent) i szary (7 procent) – straciły na popularności w 2012 roku. Coraz chętniej wybierany jest jednak kolor czerwony, zagarniając 6 procent rynku japońskiego.
– Segment samochodów kompaktowych w Japonii wykazuje coraz więcej trendów ekologicznych, rośnie też popularność kolorów naturalnych i kolorów ziemi. Spodziewamy się, że właśnie w tym kierunku rynek będzie się rozwijał w przyszłości – mówi Kumiko Ohmura, menadżer ds. marketingu kolorów DuPont w regionie Azji i Pacyfiku.
Kolor biały/perłowy biały jest najbardziej popularny w Korei Południowej (28 procent) w 2012 roku. Oznacza to wzrost o 3 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym oraz wyprzedzenie dotychczasowego lidera jakim był kolor srebrny (23 procent). Kolor czarny/efekt czarnego zdobył 16 procent, a kolor szary 15 procent rynku koreańskiego. Niebieski oraz czerwony posiadają po 5 procent udziału w rynku, znajdując się w pierwszej piątce najczęstszych wyborów w kraju.
Kolor czarny/efekt czarnego znalazł się na szczycie rankingu w Chinach (24 procent udziału), co potwierdza ogólnoświatowy trend w utożsamianiu tego koloru z luksusem i wysoką jakością. Srebrny zajął drugą pozycję w Chinach (20 procent udziału w rynku). Natomiast szary oraz biały/perłowy biały posiadają po 17 proc. udziału. Piąty w rankingu w Chinach jest kolor czerwony, posiadając 9 procent udziału w rynku.
Najbardziej popularne w Indiach są jasne kolory. Z 28 procentowym udziałem w rynku prowadzi kolor srebrny. Silne drugie miejsce zajmuje biały/perłowy biały posiadając 27 proc. udziału. Kolejne pozycje zajmują: jasne odcienie brązowego/beżowy (12 procent) oraz szary (11 procent). Kolor czarny zajął w Indiach najbardziej odległą pozycję w porównaniu z resztą świata, obejmując zaledwie 7 procent udziału w rynku.
Kolor wraca do Rosji. Czerwony, niebieski i zielony szturmują rynek
Chociaż biały/perłowy biały (18 procent), srebrny (15 procent) i czarny / efekt czarnego (14 procent) prowadzą jako najpopularniejsze kolory samochodów w wyborach konsumentów rosyjskich, to coraz więcej nabywców znajdują również żywsze kolory. Czerwony znajduje się zaraz za czarnym/efekt czarnego z 13 procentami udziału, z kolei niebieski posiada 12 procent rynku. Kolor zielony w Rosji zajmuje najwyższą pozycję w porównaniu z innymi państwami na świecie, obejmując 8 procent udziału w rynku.
Ameryka Południowa – Srebrny najczęściej wybieranym kolorem samochodu
Pierwsze miejsce w Ameryce Południowej zajął kolor srebrny (29 procent), mimo, że w stosunku do ubiegłego roku stracił jeden punkt procentowy. Biały\perłowy biały (21 procent) zyskał w tym roku o 4 procent więcej udziałów i zajął drugie miejsce. Inne kolory uplasowały się w najtępującej kolejności: czarny\efekt czarnego(19 procent), szary (13 procent), czerwony (9 procent), brązowy/beż (5 procent), niebieski (2 procent) i zielony (1 procent). Spadek procentowy koloru srebrnego, szarego i czerwonego były porównywalne ze wzrostem udziału kolorów białego i niebieskiego. W Brazylii ranking popularności kolorów dokładnie odzwierciedla ogólny ranking 10 najpopularniejszych kolorów w całej Ameryce Południowej.
Biały i biały perłowy wciąż króluje w Afryce Południowej
W Afryce Południowej biały/perłowy biały uzyskał największą popularność w porównaniu do wszystkich innych regionów zdobywając 38 procent udziałów w tutejszym rynku. Srebrny z 20 procentowym uznaniem uplasował się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu ex aequo znalazły się czarny/efekt czarnego i szary zyskując po 13 procent udziału w rynku. Czerwony i niebieski zyskały dokładnie po 5 procent udziału w rynku.
Pokaz Globalnych Trendów Kolorystycznych “Color Mind” DuPont 2012
W celu uzupełnienia raportu dotyczącego preferencji popularności kolorów samochodów opracowanego przez DuPont, w tym roku przygotowano również pokaz nowych trendów stylistycznych i technologicznych, które stanowią inspirację dla projektantów samochodowych.
Najnowsza kolekcja „Color Mind” prezentuje trendy, które koncentrują się na czterech kategoriach. Wyjątkowy luksus i jakość są kojarzone z grupą “Noble Ambition”. Ten zbiór kolorów jest ściśle powiązany z powszechnie uznanymi dobrami luksusowymi. Kolory, które znalazły się w tej grupie to: odcienie nawiązujące do zielonych klejnotów “Ivy League,” kolory perłowo białe “Prince Charming,” oraz intensywny brąz “Nobelist.”
Kolory przesadzone, bardzo widoczne, które nawiązują do najnowszych trendów należą do grupy “Individual Attitude”. Ta grupa kolorów dedykowana jest młodym osobom, które chcą sie wyróżniać. Kolory wchodzące w skład tej grupy to intensywny kolor czerwony „Eye Candy”, ciemny turkusowy „Miss Personality”, oraz delikatny, przygaszony różowy metalik „Lone Wolf”.
Połączenie innowacji technologicznych i energetycznej inicjatywy znalazły odzwierciedlenie w grupie “Progressive Nature”. Niektóre z metalicznych wariantów to „Electronic Beat” i „Virtual Vision”. Kolory natury, które się tu znalazły to beż “High Tech Nature”, a także średni ziemisty brąz “Futurist”.
Kolory historycznych samochodów ponownie wracają do użycia w grupie “Authentic History”. Do tej grupy zaliczane są ulubione kolory konsumentów z minionych lat, które zostały odświeżone poprzez nowe akcenty. Kluczowymi kolorami są szary “Re-imagined Gray” oraz zielony “Green Revival”. Oprócz tego jest jasno czerwony “Famous,” oraz szaro niebieski “Global Heritage”. Te najnowsze trendy kolorystyczne formułowane są zgodnie z wiodącymi technologiami i procesami obowiązującymi obecnie przy produkcji samochodów.
DuPont Performance Coatings został uznany za lidera w technologii kolorów. Firma działa od ponad 90 lat i wciąż dostarcza jedne z najbardziej innowacyjnych kolorów oraz narzędzi do tworzenia kolorów dla przemysłu. Naukowcy DuPont Performance Coatings są liderami branży w poszerzaniu technologii kolorów do cyfrowego odtwarzania kolorów i wzorów kolorów.
W tym roku firma DuPont oraz globalna firma Carlyle Group ogłosili ostateczne podpisanie umowy, zgodnie z którą Carlyle nabędzie DuPont Performance Coatings za 4.9 mld dolarów. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2013 roku z zastrzeżeniem zwyczajowych warunków zamknięcia i zezwoleń regulacyjnych.
Firma DuPont mimo sprzedaży biznesu Performance Coatings nadal pozostaje zaangażowana w przemysł samochodowy. Po finalizacji transakcji DuPont będzie generował ponad 3 mld dolarów ze sprzedaży zaawansowanych materiałów dla przemysłu motoryzacyjnego. Firma zobowiązała się do ścisłej współpracy z branżą motoryzacyjnej w celu korzystania z opracowań naukowych jako siły napędowej innowacji. Wiąże się to uzyskaniem lżejszej wagi pojazdów, rewolucyjnymi i przyjaznymi środowisku czynnikami chłodniczymi, nowoczesną tapicerką siedzeń i nowej generacji biopaliwami.
Firma TROTON po raz 21. z rzędu została wyróżniona prestiżowym tytułem „Przedsiębiorstwo Fair Play”. To …
Targi SEMA 2024, które odbyły się w dniach 5–8 listopada w Las Vegas, po raz …
Zakończyła się 27. edycja programu Przedsiębiorstwo Fair Play. Podczas Wielkiej Gali Finałowej 29 listopada br. …