
Materiały stosowane na powierzchnie zewnętrzne blach
Maty i wykładziny
Maty tłumiące i tłumiąco-wygłuszające stosowane są od dawna. Tłumiące drgania maty lub płyty, przyklejane są na boczne, wewnętrzne elementy blach nadwoziowych, jak poszycie zewnętrzne drzwi, błotniki tylne, dach itp. Potocznie zwane są matami lub płytami Kellera.
Na elementy podłogi nadwozia w kabinie pasażerskiej i w bagażniku przyklejane są maty tłumiąco-głuszące.
Maty wyciszające
Stosowane są najczęściej do wyciszania komory silnika. Naklejane bądź mocowane od wewnętrznej strony pokrywy silnika

Fot. Maty izolujące pod pokrywą silnika

Fot. Mata izolująca na podłodze samochodu
Drugim miejscem, gdzie stosowane są maty wyciszające to przednia ściana nadwozia. Mocowane są na niej najczęściej maty filcowe.
Maty wyciszające filcowe lub z twardego styropianu stosowane są także dodatkowo na podłogę kabiny pasażerskiej. Należy tu wspomnieć, że wewnętrzne wykładziny dywanowe też są elementami wyciszającymi.
Należy tu zaznaczyć, że także wykładziny dekoracyjne wnętrza pojazdu spełniają rolę wyciszającą. Są to dywaniki w kabinie pasażerskiej, wykładziny wewnętrzne drzwi, słupków, bagażnika oraz podsufitka. Również wkładki z gąbki montowane w dolnych częściach słupków B.
Maty tłumiące drgania to samoprzylepne płyty na bazie mieszaniny produktów bitumicznych i tworzyw sztucznych. Po stronie zewnętrznej, maty te pokryte są cienką folią aluminiową, dzięki czemu wykazują dużą stabilność i odporność na wysokie temperatury. Poza tym są to maty przyklejane często na powierzchnie widoczne lub łatwo dostępne i powłoka aluminiowa pozwala na ich polakierowanie lub nie pozwala na zabrudzenie się produktami bitumicznymi.

Fot. Mata tłumiąca drgania
Relatywnie ciężki materiał bitumiczny jest skuteczny w tłumieniu dźwięku
pochodzącego z materiału nadwozia, czyli z blachy oraz zmniejsza drgania elementów metalowych i z tworzyw sztucznych.
Maty tłumiąco-głuszące to także samoprzylepne maty ale wykonane tylko z produktów bitumicznych ze specjalnym wypełniaczem. Przez dobrą giętkość już w temperaturze pokojowej mata dopasowuje się do wytłoczeń blach nadwoziowych.

Fot. Mata tłumiąco-wyciszająca
Niektórzy producenci samochodów stosują zamiast mat bitumicznych maty filcowe, przyklejane bezpośrednio na wewnętrzne powierzchnie w kabinie pasażerskiej lub w bagażniku.
W. Wielgołaski
Opracował: Bogusław Raatz

HERKULES LIVE SHOW: praktyka, precyzja i pasja w centrum uwagi W dniach 19–21 września 2025 …

Rosnąca złożoność konstrukcji współczesnych pojazdów, rozwój technologii napraw oraz coraz większa luka pokoleniowa wśród fachowców …

Aktualizacja: grudzień 2025 Prawidłowe przygotowanie szyby oraz nadwozia to kluczowy etap każdej wymiany szyby wklejanej. …
