Decyzja o rozpoczęciu działalności w sferze świadczenia usług napraw pojazdów to nie tylko budowa obiektu. Zanim serwis zacznie zarabiać na usługach w nim świadczonych musi być przeprowadzony wieloetapowy proces wymagający ogromnego nakładu pracy doświadczonych ekip projektantów, dostawców technologii i wykonawców.
Pomysł stworzenia serwisu samochodowego to początek długiej drogi do realizacji marzeń. Przygotowanie koncepcji oraz odpowiednio dopasowanych rozwiązań techniczno-technologicznych powinna być oparta o analizę rynkową dotyczącą zakresu usług jakie będą świadczone w serwisie. Kluczowe jest ustalenie przewidywanej ilości naprawianych pojazdów. Z tego będzie wynikać ilość stanowisk naprawczych i diagnostycznych oraz ilość niezbędnego personelu. Warto uwzględnić tolerancje umożliwiającą elastyczne podejście do tzw. przerobu. Tak na prawdę wiedza ta jest czysto hipotetyczna i zostanie zweryfikowana po uruchomieniu warsztatu. Przeinwestowanie jak i niedoinwestowanie to dwa bardzo niekorzystne zjawiska w każdym przedsięwzięciu gospodarczym . Warto posłuchać doświadczonych fachowców, którzy byli współtwórcami podobnych przedsięwzięć, a nie opierać się na swoich, często nieuzasadnionych niczym wyobrażeniach. Częstym błędem jest niestety pomijanie procesu profesjonalnego planowania i projektowania serwisów samochodowych. Inwestorzy zwykle nie zdają sobie sprawy z ogromu detali jakie trzeba uwzględnić już na wczesnym etapie projektowania. Dochodzą do tego technologie oraz urządzenia, które wymagają wcześniejszych decyzji dotyczących ich zastosowania oraz lokalizacji. Przykładem mogą być urządzenia stacji kontroli pojazdów czy też instalacje lakierni i blacharni.
Producenci urządzeń dostarczają na wstępnym etapie projektowania niezbędne materiały techniczne. Bywa że trzeba zamontować w posadzce elementy fundamentowe wykonane pod konkretne urządzenia. Do tego dochodzą instalacje wentylacyjne, elektryczne, sprężonego powietrza czy też kompletna technologia myjni. Planowanie serwisu samochodowego to nie tylko budynki i technologie. Odpowiednie zaplecze techniczne, magazynowe oraz socjalne to integralne elementy całego przedsięwzięcia o nazwie warsztat samochodowy. Konieczne jest uwzględnienie warunków środowiskowych.
Uzyskanie stosownych zezwoleń może się wiązać, w zależności od lokalizacji i planowanego zakresu prowadzonych napraw, z nie lada kłopotami. Prace planowania i projektowania muszą również uwzględnić zagospodarowanie terenu, na którym staną budynki warsztatowe. Potrzebne będą parkingi dla klientów, pracowników oraz pojazdów przed i po naprawie
Artykuł nie wyczerpuje pełnego zakresu problematyki planowania oraz organizacji serwisów pojazdów użytkowych. Publikacja ma na celu głównie zwrócenie uwagi na właściwe podejście do planowania i prowadzenia podobnych inwestycji.
Bogusław Raatz
Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy użytkować urządzenie. Za dopuszczenie do eksploatacji podnośnika samochodowego bez zezwolenia UDT grożą kary. Dlatego należy zgłosić podnośnik do Urzędu Dozoru …
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z umów Autocasco przeciwko Towarzystwom Ubezpieczeń wnikliwą analizę zapisów OWU AC. Być może spowodowane to zostało lawiną spraw przeciwko bankom o …
Według danych GUS rośnie liczba osób, które każdego roku są poszkodowane w wypadkach przy pracy. To najlepiej dowodzi, że kwestie BHP powinny stać się priorytetem dla każdego pracodawcy – szczególnie w przypadku zawodów najbardziej narażonych …
Otwierając warsztat samochodowy, jego właściciel jest zobowiązany do dostosowania miejsca wykonywania działalności, do minimalnych wymagań związanych z bezpieczeństwem pracy. Pozwoli to uniknąć kar związanych z późniejszymi, możliwymi kontrolami z różnych instytucji, a w przypadku …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …