Wymogi formalno – prawne, dla lakierni ciekłej określone są w odrębnych od siebie ustawach i rozporządzeniach. Postępowanie prowadzące do zgodnego z prawem użytkowania tego działu obiektu wymaga przeprowadzenia procedur budowlanych w odpowiedniej kolejności w oparciu o konkretne podstawy prawne, kończąc je prawomocnymi decyzjami, zgłoszeniami lub pozwoleniami. W zależności od rodzaju i zakresu przedsięwzięcia związanego z organizacją lakierni wybrać należy określony tryb postępowania, odpowiednią podstawę prawną, i odpowiedni tryb proceduralny. Niestety szerokie uprawnienia posiadane przez Urzędy i urzędników wydających wymagane decyzje i pozwolenia w trybie przyjętego przez inwestora postępowania, zmienić mogą wybrany tryb realizacji formalności jedną decyzją, lub odmową jej wydania. Oznacza to że wybranie trybu realizacji lakierni w istniejącym budynku, przez procedurę zgłoszenia „Zmiany sposobu użytkowania obiektu, lub jego części” określoną w § 71.1 Ustawy Prawo Budowlane, może przez decyzję urzędnika zostać zmienione na wymóg uzyskania Pozwolenia na Budowę już w trakcie zaawansowanych prac nad dokumentacją, zmieniając koszt prac projektowych i termin ich zakończenia. Podobnie w przypadku koniecznej do przeprowadzenia w przypadku lakierni ciekłej, procedury uzyskania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach tryb jej uzyskania w oparciu o łatwiejsze i prostsze postępowanie w ramach Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia, na wniosek SAN-EPID, RDOŚ, Urzędu Gminy lub Urzędu Miasta może zostać zakończone odmownie Decyzją o konieczności opracowania i złożenia Raportu o Oddziaływaniu Obiektu na Środowisko. Rozpoczyna to procedurę znacznie bardziej złożoną i określoną w innych przepisach niż wymogi dla Karty Informacyjnej. Zmiana trybu i procedury postępowania nie zmienia w tym przypadku celu dla jakiego jest prowadzona ponieważ nadal dotyczy uzyskania prawomocnej Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia. Konieczność opracowania Raportu O.O.Ś zmienia koszty opracowania, które w tym zakresie wykonać może jedynie akredytowany przez ministerstwo spec. ds. ochrony środowiska posiadający ważną licencję na oprogramowanie do wykonania obliczeń w części tzw. Operatu powietrza. Zmienia się także czas trwania tego postępowania ponieważ poprzedni wniosek o wydanie D.o.Ś.U zostaje odrzucony, a czas jaki upłynął nad jego procedowaniem, utracony. Nowy wniosek i nowy Raport, to początek biegu nowego terminu nad rozpatrzeniem wniosku inwestora o wydanie DoŚU. Jednocześnie jednostronna decyzja urzędu o konieczności przejścia w tryb procedury Oceny Oddziaływania Obiektu na Środowisko i wykonie Raportu powoduje natychmiast konieczność uzyskania dla planowanego przedsięwzięcia Pozwolenia na Budowę niezależnie od faktycznego zakresu planowanych prac budowlanych i instalacyjnych nawet w przypadku gdyby takie prace nie były przewidywane. Wydanie Decyzji o konieczności przeprowadzenia Oceny Oddziaływania Obiektu na Środowisko ( opracowania Raportu ) zgodnie z treścią § 29 rozdziału 4 znowelizowanej Ustawy Prawo Budowlane, każde przedsięwzięcie wymagające przeprowadzenia Oceny O.O.Ś wymaga Pozwolenia na Budowę. Zakres prac i wielkość lakierni czy obiektu, jej technologia, i przepustowość nie mają tu żadnego znaczenia. W praktyce oznacza to że nawet dla małej lakierni, organizowanej w istniejącym obiekcie może być wymagane opracowanie pełnego Projektu Budowlanego i uzyskanie Pozwolenia na Budowę. Zmienia to całkowicie tryb postępowania, zakres opracowań, termin ich przygotowania, koszty, a nawet specjalistów, projektantów czy doradców z którymi do tej pory koordynator projektu, lub inwestor prowadził współpracę. Niektóre aspekty indywidualnych uwarunkowań lokalizacyjnych, czy technicznych obiektu natychmiast wskazują zakres wymaganych działań formalno prawnych. W takim przypadku określenie przez projektanta kosztów prac i terminów ich realizacji, jest znacznie celniejszy. Niestety w przypadku D.o.Ś.U nie można opracować i złożyć Raportu gdy charakterystyka inwestycji wskazuje jako właściwe postępowanie opracowanie i złożenie Karty Informacyjnej. Posiadane przez projektanta doświadczenie może w tym przypadku tylko przygotować inwestora na spodziewany bieg wydarzeń, ale nie pozwala na skrócenie terminu tych procedur i opracowanie właściwego opracowania. W zakresie terminów należy tu także pamiętać że wydanie przez urząd Postanowienie o konieczności uzupełnienia dokumentacji o szersze informacje, parametry techniczne, dokumenty, zaświadczenia, czy szczegóły planowanego rozwiązania technicznego, wstrzymuje bieg ustawowych terminów zakończenia postępowania. W praktyce przedsięwzięcia o identycznym zakresie realizowane w różnych lokalizacjach mogą otrzymać wymagane Decyzje w skrajnie odległych od siebie terminach i ani inwestor, ani zespół projektowy nie ma na to wpływu.
Dane techniczne do opracowania K.I.P, lub Raportu pochodzić muszą ze szczegółowo przygotowanego projektu technologicznego obiektu z lakiernią. Na etapie koncepcji takiego obiektu inwestor / użytkownik, dokonać powinien wyboru typu, modelu i parametrów urządzeń stacjonarnych i technologii materiałowej. Do tego zestawienia autor projektu technologicznego przygotowuje wymagane rozwiązania techniczne i organizacyjne w planowanym obiekcie. Dokumentacja projektu technologicznego jest „fundamentem” całego projektu budowlanego i wykonawczego przedsięwzięcia. Wskazane tu rozwiązania, parametry, dane techniczne urządzeń i rodzaj oraz sposób używanych materiałów pociąga za sobą rozwiązania w projekcie architektonicznym i projektach branżowych. Wskazane w technologii obiektu zagrożenia i sposób ich niwelowania wpływa na klasyfikację wybuchową pomieszczeń obiektu i wyznaczenie wielkości oraz rodzaju stref zagrożenia wybuchem. W efekcie to od rozwiązań przyjętych na etapie projektu technologii zależy większość nakładów inwestycyjnych przy organizacji lakierni. Wybranie trybu realizacji zagłębień fundamentowych i konstrukcji wsporczych w posadzce lakierni w strefach lakierowania znacząco wpływa na koszt ich wykonania. Inna jest cena fabrycznej podstawy pod kabinę lakierniczą i inna wykonania odrębnej konstrukcji stalowej pokrytej kratami. Jedno i drugie rozwiązanie dopasowane zostać musi do rodzaju lakierowanych wyrobów. W zakresie ochrony ppoż. w lakierni zbyt restrykcyjne potraktowanie zagrożeń wybuchem zmusza do wprowadzenia do obiektu bardzo kosztownych rozwiązań budowlanych i instalacyjnych w odpowiednim standardzie klasyfikacji. Zbyt liberalne potraktowanie oczywistych w lakierni zagrożeń może być przyczyną powstania, pożaru, lub wybuchu trakcie jej eksploatacji. Rzeczoznawcy BHP, PPOŻ i SAN-EPID na etapie oceny rozwiązań projektowych, a później urzędnicy odpowiednich urzędów w trakcie odbioru i dopuszczenia do użytkowania odnoszą swoje opinie do treści dokumentacji technologicznej i przyjętych tam rozwiązań.
Ocena Zagrożenia Wybuchem której opracowanie wymagane jest odrębnymi przepisami dla każdego pomieszczenia w którym w normalnym toku działań technologicznych lub magazynowania wyrobów / towarów pojawić się może obłok gazowy ( mieszanina palnych gazów lub par z powietrzem ) także opracowywana jest w oparciu o analizę rozwiązań zawartych w projekcie technologicznym. Większość zagrożeń wybuchem w lakierni wiąże się nierozerwalnie z trybem realizacji zadań, stosowanymi i magazynowanymi materiałami chemicznymi, oraz parametrami technicznymi urządzeń, np. paliwem do zasilania palników kabiny lakierniczej, ilością wymian powietrza w trakcie lakierowania i suszenia, czy rodzajem prowadzonej aplikacji formującej mniejszą lub większą chmurę rozpylanej mieszaniny. Analiza zagrożenia wybuchem i aspekty BHP POPŻ w projekcie technologicznym, wpływają na treść dokumentu formalnego Ocena Zagrożenia Wybuchem, a on na wszystkie rozwiązania opinie i bezpieczeństwo projektowanej lakierni.
Ze względu na konieczność przeprowadzenia procedur formalnych dla organizowanej lakierni w odpowiedniej kolejności i zakresie, Działania takie podzielić należy na trzy etapy :
ETAP 1 – Postępowanie Przedprojektowe :
1/0 Miejscowy Plan Zagospodarowania Terenu / Warunki Zabudowy i Zagospodarowania Terenu
Bezpośrednio przed rozpoczęciem prac nad projektem technologicznym z Urzędu Gminy, lub Urzędu Miasta uzyskać należy wypis z uchwały Miejscowy Plan Zagospodarowania Terenu, podając nr działki której dotyczyć będzie inwestycja. Dokument ten dla celów projektowych uzyskany zostać musi w oryginale potwierdzonym przez Urząd, ale jego odpis z treścią i opisem uwarunkować pobrać można z witryny internetowej urzędu Gminy, lub Urzędu Miasta. Zapisy zawarte w tym dokumencie wykluczyć mogą realizację planowanego przedsięwzięcia we wstępnie zakładanym zakresie, dlatego analiza Planu Zagospodarowania, jest niezbędna przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac projektowych i procedur formalnych, a nawet przed ich zleceniem. W przypadku braku Planu Miejscowego, lub wygaśnięcia daty jego obowiązywania, należy przeanalizować ewentualne ryzyko finansowe związane z koniecznością opracowania Projektu Technologicznego i Karty Informacyjnej, lub Raportu w sytuacji gdy odpowiedni Urząd wyda decyzję odmowną dla ustalenia Warunków Zabudowy i Zagospodarowania Terenu zastępujących formalnie Miejscowy Plan Zagospodarowania Terenu. Do wystąpienia o wydanie WZiZT konieczne są dane z części projektu technologicznego i prawomocna Decyzja o Uwarunkowaniach środowiskowych wydana w oparciu o K.I.P lub Raport.
1/1 Inwentaryzacja obiektu lub archiwalna dokumentacja projektowa
W celu przeprowadzenia adaptacja istniejącego obiektu, lub jego części na potrzeby lakierni konieczne jest dostarczenie projektantowi technologii podkładu architektonicznego z wymiarami rzutu parteru obiektu i jego przekrojami. Dokumentacja taka może być archiwalnym projektem budowlanym, lub wykonaną inwentaryzacją stanu istniejącego.
1/1 Projekt technologiczny
Pierwszym krokiem prowadzącym do wykonania kompletnej dokumentacji projektowej lakierni jest przygotowanie szczegółowego opracowania technologicznego z częścią opisową i rysunkami przyjętych rozwiązań, oraz lokalizacją pomieszczeń i urządzeń. Projekt taki zawierać musi wszystkie dane techniczne i informacje konieczne do opracowania dokumentacji formalnej wniosków i wystąpień do Urzędów, oraz szczegółowe wytyczne dla wszystkich projektantów branżowych biorących udział w procesie projektowym. Dokumentacja wskazywać powinna także sposób wykonania zadania w zakresach budowlanych i instalacyjnych dotyczących specjalistycznych urządzeń i magistrali. W treści projektu wskazane zostać powinny obowiązujące regulacje prawne w poruszanym temacie, wytyczne technologiczne, oraz normy PN, lub EN związane z bezpieczeństwem maszyn i urządzeń, przyjętymi założeniami dla instalacji, oraz funkcją wyznaczonych stref. Projekt uwzględniać musi poza wieloma wymogami pakietu przepisów związanych z szeroko rozumianą ochroną i oddziaływaniem lakierni na środowisko, jednocześnie wymogi związane z zabezpieczeniami i bezpieczeństwem obiektu w zakresie ochrony przed wybuchem i pożarem, a także uwarunkowania określone w przepisach budowlanych, a szczególnie rozporządzeniu Warunki techniczne jakim odpowiada powinny budynki i ich usytuowanie oraz w rozporządzeniach wydanych na podstawie Ustawy Prawo Budowlane. Do opracowania technologicznej części projektu inwestor, lub użytkownik przedstawić musi program planowanego przedsięwzięcia określający rodzaj lakierowanych wyrobów i ich ilość w interwale czasowym, ilość i typ najważniejszych urządzeń, rodzaj stanowisk, planowaną ilość zatrudnionych osób, i posiadane w obrębie inwestycji instalacje medialne i cele jakie osiągnięte być maja po zakończeniu inwestycji. Wskazane jest przygotowanie szkicu planowanego obiektu z rozkładem pomieszczeń, ale zadanie to wykonać może projektant technologii w ramach koncepcji wstępnej do dalszych uzgodnień. Dla większych lakierni opracowana zostać powinna Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia i Realizacji Inwestycji.
1/2 Uzyskanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach
Konieczność uzyskanie takiej Decyzji dla lakierni wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko Dz.U. 2010 nr 213 poz. 1397, a precyzyjnie z zapisów, pkt. 76 §3.1, oraz pkt. 14. §3.1 ( zalicza się … Instalacje do powierzchniowej obróbki substancji, przedmiotów, lub powierzchni z zastosowaniem rozpuszczalników organicznych ) czytaj : lakierni ciekłych. Zgodnie z opisem na wstępie Decyzja o Środowiskowych Uwarunkowaniach może zostać wydana na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia lub w oparciu o Raport o Oddziaływaniu Obiektu na Środowisko. Formalnie wystąpić można jedynie o wydanie DoŚU w oparciu o K.I.P. Postanowienie o konieczności opracowania Raportu, lub rezygnacji z konieczności wszczęcia procedury Oceny Oddziaływania Obiektu na Środowisko podejmuje Urząd. Zaznaczyć tu należy, że przesłankami do przejścia procedowania z KIP na Raport są: Lokalizacja obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie zabytków przyrody, terenów rekreacyjnych, mieszkaniowych, obszarów chronionych, uzdrowisk, szpitali, przedszkoli, oraz tzw. „konflikt społeczny” tj protest złożony przez sąsiadów, mieszkańców wykazujących w treści skargi negatywne oddziaływanie inwestycji na ich działkę, lub organizacji społecznej wskazujących, że ich statutowa działalność uprawnia ich do złożenia protestu. Z praktyki wynika, że innymi przyczynami konieczności opracowania Raportu dla średniej lub małej lakierni może być brak miejscowego Planu Zagospodarowani Terenu i bardzo często uboga w informacje Karta Informacyjna Przedsięwzięcia. Urzędnicy wydziałów ochrony Środowiska inaczej niż ustawodawca rozumieją tą procedurę domagając się szczegółowych informacji o planowanym przedsięwzięciu. Informacji tak szczególnych, że zawartość K.I.P dla lakierni ciekłej zbliżona być powinna do treści i zawartości Raportu niż stanowić prostą odpowiedź na pytania zawarte w szablonie K.I.P określonym w przepisach, przesyłanych przez inwestora czy użytkownika lakierni. Konsekwencje przejścia z KIP do Raportu i Oceny Oddziaływania Obiektu na Środowisko opisane zostały na wstępie i wiążą się z koniecznością uzyskania pozwolenia na Budowę, oraz opracowania pełnego wielobranżowego projektu budowlanego nawet dla prostej adaptacji pomieszczenia. Właściwe opracowanie K.I.P lub Raportu możliwe jest dopiero po zakończeniu prac nad projektem technologicznym przy wykorzystaniu zawartych w nim danych i informacji. Z tego powodu termin realizacji opracowania K.I.P rozpoczyna się w dniu dostarczenia do spec. ds. ochrony środowiska Projektu technologicznego obiektu z lakiernią.
1/3 Ocena Zagrożenia Wybuchem
Zgodnie z obowiązującymi wymogami opracowanie O.Z.W wymagane jest najpóźniej na etapie poprzedzającym eksploatacje pomieszczeń i stref obiektu gdzie wystąpić może nagrożenie wybuchem. Obowiązek jego posiadania i aktualizacji spoczywa na użytkowniku takich pomieszczeń. Ze względu na wymaganą szeroką wiedzę techniczną i znajomość aspektów technologicznych przy jednoczesnym uwzględnieniu przepisów prawa i procedur postępowania O.Z.W opracować należy na etapie projektu technologicznego obiektu. W takim układzie organizacji prac projektowych wszyscy projektanci branżowi i rzeczoznawcy opiniujący każde opracowanie w projekcie budowlanym otrzymują jasne i precyzyjne klasyfikacje pomieszczeń i stref obiektu poparte dowodami merytorycznymi w opisie i dowodami obliczeniowym. Przygotowanie Oceny Z.W na tym etapie wyklucza pojawienie się błędów projektowych w dalszych pracach projektowych i wykonawczych, oraz zarzutów nieprawidłowego wykonania prac budowlano instalacyjnych, na etapie odbioru i dopuszczenia do użytkowania budynku razem z lakiernią.
1/4 Pozostałe dokumenty
W skład pozostałych dokumentów i procedur postępowania przedprojektowego wchodzi :
a.Uzyskanie warunków zasilania dla nowego lub istniejącego obiektu z nową jego funkcją, od gestorów sieci. ( woda na cele bytowe, woda na cele ppoż, kanalizacja, zasilanie elektryczne, gaz ziemny )
b.Zlecenie opracowania miejscowemu biuru geodezyjnemu, mapy do celów projektowych dla obiektu wymagającego pozwolenia na budowę, lub pozyskanie z urzędu gminy / miast mapy zasadniczej gdy organizowana lakiernia realizowana jest w trybie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu, lub jego części.
c.Badanie geologiczne terenu pod projektowanym budynkiem w przypadku budowy nowego, lub rozbudowy istniejącego budynku.
d.Oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane
ETAP 2 – Projekt budowlany
Projekt budowlany to dokumentacja obiektu, zgodna w swej treści z wymaganiami formalnymi przepisów ustawy Prawo Budowlane i wydanych na jej podstawie rozporządzeń. Projekt taki opracowany zostać może wyłącznie przez osobę posiadającej wymagane uprawnienia. W przypadku realizacji procedury uproszczonej opartej o Zgłoszenie Zmiany Sposobu Użytkowania, opracowanie to zawierać powinno wszystkie dokumenty i projekty zawarte w pakiecie przedprojektowym, oraz projekt budowlany architektoniczny. W przypadku konieczności opracowania projektu do wystąpienia o wydanie Pozwolenia na Budowę dokumentacja zawierać powinna wszystkie elementy pakietu przedprojektowego, projekt architektury, projekty branżowe każdej instalacji medialnej, projekt terenu zewnętrznego z układem drogowym, oraz projekty przyłączy zewnętrznych instalacji zgodnie z warunkami określonymi przez gestorów sieci. Przy realizacji obu wersji projektu budowlanego jego rozwiązania techniczne muszą być zgodne z wydanymi przez Urzędy warunkami realizacji inwestycji w zakresie uwarunkowań środowiskowych ( D.o.U.Ś ), oraz w zakresie technicznym i lokalizacyjnym ( Miejscowy plan zagospodarowania Terenu z załączoną interpretacją zapisów Planu dotyczącą konkretnie wskazanej i opisanej inwestycji, lub wydanych Warunkach Zabudowy i zagospodarowania Terenu ).Dokumentacja projektowa drugiego etapu, w obu wersjach postępowania budowlanego zaopiniowana zostać powinna przez rzeczoznawców ds. BHP, PPOŻ i BHP. W przypadku konieczności skosztorysowania planowanej inwestycji, ogłoszenia przetargu na jej realizację, lub powierzenia jej realizacji inwestorowi zastępczemu Projekt Budowlany rozszerzyć należy o projekt wykonawczy wskazujący sposób realizacji szczególnych rozwiązań, dobór materiałów i wyposażenia obiektu ( bez wyposażenia technologicznego lakierni, które określa projekt technologiczny działu ). Celem opracowania uproszczonego, lub pełnego projektu budowlanego jest złożenie wniosku o zmianę sposobu użytkowania obiektu, lub jego części, alternatywnie wniosku o wydane pozwolenia na budowę obiektu. Niezwłocznie po zakończeniu prac nad projektem budowlanym i skompletowaniem wszystkich wymaganych dokumentów składany jest odpowiedni wniosek o wydanie pozwolenia na budowę lub zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę i jego uprawomocnieniu lub braku formalnego protestu urzędu do zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania, rozpocząć można prace budowlane remontowe i instalacyjne. Pamiętać jedna należy że zakres wymaganych prac budowlanych w ramach tego samego przedsięwzięcia nie może być dzielony na odrębne projekty cząstkowe i kilka pozwoleń na budowę. W przypadku procedury zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu nie wolno występować z odrębnym wnioskiem o zmianę sposobu użytkowania i zamiaru wykonania prac remontowych / budowlanych, lub instalacyjnych. Wniosek o zmianę sposobu użytkowania i zamiaru wykonania prac budowlanych musi zostać połączony w jeden. Zapisy obowiązujących przepisów praw wykluczają w ten sposób przykładową możliwość wystąpienia o wydanie pozwolenia na budowę dla samej instalacji gazu ziemnego i zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu dla pozostałych elementów przedsięwzięcia.
ETAP 3 – Dopuszczenie lakierni do użytkowania
Po zakończeniu prac budowlanych instalacyjnych i montażu urządzeń stacjonarnych lakierni przeprowadzić należy procedury końcowe związane z ich eksploatacją i użytkowaniem. Na tym etapie skorygować należy opracowaną wcześniej Ocenę Zagrożenia Wybuchem, przygotować dokumentację do zgłoszenia zamiaru wprowadza gazów i pyłów do powietrza gdy ilość wykorzystywanych produktów chemicznych w lakierni nie przekracza 1 Mg ( 1000 kg ) rocznie. Zgłoszenie zamiaru wytwarzania odpadów ( do 1 Mg ). W przypadku większej ilości odpadów i emisji konieczne jest opracowanie dokumentacji do wystąpienia o wydanie dwóch o odrębnych pozwoleń dla emisji i odpadów. W terminie 3 – mc od dopuszczenia obiektu do użytkowania wykonać należy pomiary kontrolne z emitorów lakierni. W obiekcie przeprowadzić należy pomiary wszystkich czynników niebezpiecznych dla zdrowia pracowników, a ich wyniki dostarczyć do terenowej jednostki SAN-EPIDu. Formalne zgłoszenie zakończenia inwestycji i konieczności przeprowadzenia kontroli odbiorczych przez WIOŚ, PSP i SAN-EPID, oraz wydanie przez Powiatowy Nadzór Budowlany dopuszczenia do użytkowania obiektu i lakierni konieczne jest tylko w przypadku gdy jej realizacja oparta była o pozwolenie na budowę. W przypadku zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania odbiór zewnętrzny i nowe dopuszczenie obiektu do użytkowania nie jest konieczne. Na końcowym etapie realizacji przedsięwzięcia pamiętać należy że dla pracowników lakierni konieczne jest przeprowadzenie szkoleń zawodowych z obsługi urządzeń, szkolenia BHP i PPOŻ, skierowanie ich na badania lekarskie i opracowanie Oceny Ryzyka Zawodowego na zajmowanych stanowiskach. Dźwigniki samochodowe i transportowe, windy lakiernicze i podnośniki techniczne posiadać muszą aktualne badanie UDT, podobnie jak sprężarka i jej zbiornik powietrza gdy wydajność agregatu i pojemność zbiornika tego wymaga.
W razie konieczności doprecyzowania zawartych w publikacji informacji, lub wskazania trybu postępowania w indywidualnych nie standardowych uwarunkowaniach w planowanym przedsięwzięciu, organizacji lakierni ciekłej, proszę o kontakt przez adres e-mail projekter@projekter.pl , lub telefonicznie pod nr 601 221 760. Postaram się udzielić pomocnych informacji, lub wskazać odpowiednią procedurę postępowania.
Robert Grzywaczewski / Projekter Group
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …
Firma TROTON po raz 21. z rzędu została wyróżniona prestiżowym tytułem „Przedsiębiorstwo Fair Play”. To …
Targi SEMA 2024, które odbyły się w dniach 5–8 listopada w Las Vegas, po raz …