Przykładem jest Spies Hecker, jedna z globalnych marek renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta Coating Systems, która chcąc ułatwić lakiernikom ich codzienną pracę, dzieli się swoim ponad 130-letnim doświadczeniem w branży lakierniczej. Do rozwiązań technologicznych, które zrewolucjonizowało pracę lakierników, a zatem i wymagało rzetelnej prezentacji i przeszkolenia jest profesjonalne zarządzanie kolorem. Mimo że dzisiaj stanowi ono chleb powszedni wielu już warsztatów lakierniczych w Polsce, wciąż jednak nie wszyscy lakiernicy mieli okazję się z nim zetknąć.
Mariusz Safarzyński, Koordynator techniczny marki Spies Hecker przedstawia i wyjaśnia, jak przebiega proces zarządzania kolorem biorąc pod uwagę wszystkie kluczowe etapy.
Krok 1. Ocena uszkodzenia.
Krok 2. Sprawdzenie kodu koloru (tabliczka znamionowa lub książka serwisowa pojazdu).
Krok 3. Pomiar koloru przy użyciu spektrofotometru ColorDialog.
Należy oczyścić i wypolerować obszar znajdujący się w pobliżu miejsca uszkodzenia, z którego będzie mierzony kolor przy użyciu spektrofotometru ColorDialog. Spektrofotometr ColorDialog należy przyłożyć do oczyszczonej powierzchni i dokonać trzech pomiarów, za każdym razem zmieniając kąt przyłożenia urządzenia do karoserii.
Krok 4. Wybór efektu przy użyciu wzorców Effect Index marki Spies Hecker.
W przypadku kolorów z efektem, należy ustalić ziarnistość koloru porównując wzorce Effect Index z odcieniem koloru powłoki, najlepiej w świetle dziennym lub wykorzystując lampę światła dziennego.
Krok 5. Wyszukanie koloru.
Po podłączeniu spektrofotometru ColorDialog i przesłaniu wykonanych pomiarów do komputera w mieszalni, oprogramowanie kolorystyczne CRplus wyszukuje najbardziej pasujące kolory. Aby zawęzić wyniki wyszukiwania należy podać takie dane, jak: producent pojazdu, kod koloru oraz ziarnistość, która została ustalona przy pomocy wzorców Effect Index.
Oprogramowanie CRplus wyświetla zmierzony przy pomocy spektrofotometru kolor oraz rekomendowaną recepturę z bazy danych, którą każdorazowo dostosowuje do pobranego odcienia. Ustaloną dla danego pojazdu recepturę można zachować w pamięci programu i wykorzystać podczas kolejnej wizyty klienta. Program oblicza również ilość materiału lakierniczego potrzebną do naprawy w wybranym przez lakiernika procesie.
Krok 6. Mieszanie koloru.
Podłączenia wagi do programu CRplus ułatwia i przyspiesza proces przygotowania mieszanki.
Krok 7. Natryskiwanie koloru.
Po odpowiednim ustawieniu pistoletu lakierniczego, wyborze ciśnienia i techniki aplikacji zgodnie z instrukcją techniczną, można przystąpić do natryśnięcia koloru na kartę próbną.
Porównanie odcienia karoserii z wynikiem uzyskanym na karcie należy wykonać przy użyciu lampy światła dziennego.
Krok 8. Aplikacja koloru.
Aplikację należy przeprowadzić stosując te same ustawienia pistoletu lakierniczego oraz techniki, jak dla wykonywanej próby.
Krok 9. Archiwizacja próbek koloru.
Na wypadek, gdyby w przyszłości potrzebne było odniesienie się do naprawy.
Więcej o profesjonalnym zarządzaniu kolorami, jak również odbywających się w najbliższym czasie kursów szkoleniowych znaleźć można na stronie internetowej www.spieshecker.pl.
Spies Hecker – po prostu bliżej.
Galerię zdjęć do tego artykułu możecie zobaczyć na fanpagu Lakiernika Facebook.com/Lakiernik
Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publikuje wyniki za Q1 2024 Najważniejsze informacje Q1 2024 (w porównaniu z Q1 2023) Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2%, dzięki wzrostowi wolumenu sprzedaży zarówno w segmencie farb, …
AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …
Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …