• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?

Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?

Serwisy blacharsko – lakiernicze, choć z zasady powołane do wykonywania napraw, coraz większą część swojej działalności poświęcają windykacji należnych im środków z tytułu napraw powypadkowych od towarzystw ubezpieczeń. Rosnący poziom kosztów działalności niejako zmusza je do przyjrzenia się poszczególnym elementom likwidacji szkód i dążeniu do pokrycia przez ubezpieczycieli pełnych i rzeczywistych kosztów wykonanych usług. W tym zakresie natomiast serwisy nieustannie spotykają się z korektami odszkodowań dokonywanymi przez ubezpieczycieli. Powyższe zaś powoduje, że coraz częściej poszukują oni rozwiązań prawnych, zmierzających do dochodzenia swoich roszczeń na drodze postępowania sądowego.

Obecnie serwisy najczęściej obserwują korekty swoich kosztorysów na poziomie stawki roboczogodziny. Ubezpieczyciele akceptują stawki w rbh na poziomie 50%-70% rzeczywiście fakturowanej przez serwis kwoty. Towarzystwa ubezpieczeń uzasadniają korektę możliwością wykonania naprawy za wskazaną przez siebie stawkę w jednym z serwisów należących do tzw. sieci partnerskiej lub – według nich – poziomem takowych usług na rynku lokalnym. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że analizując stawkę roboczogodziny należy brać pod uwagę poziom technologiczny wybranego przez poszkodowanego serwisu, a więc posiadaną autoryzację, certyfikaty jakości, wyposażenie, stosowne narzędzia oraz materiały lakiernicze i naprawcze, a także kwalifikację kadry pracowniczej.

9d84790b4c08d420d006339befbd69c9

W takim tonie orzekają także sądy w sprawach kierowanych przez serwisy przeciwko ubezpieczycielom. Można także zaobserwować trend, zgodnie z którym te z serwisów, które rozpoczynają spory sądowe z towarzystwami ubezpieczeń, już po pewnym czasie dostrzegają wyższe wypłaty na etapie ustalenia bezspornej kwoty odszkodowania. Ubezpieczyciel bowiem wie już, że dany serwis dochodzić będzie swoich roszczeń w sądzie i również stosuje politykę optymalizacji kosztów przyszłego postępowania.

troton_-3

Obecnie coraz częściej spotyka się także korekty kosztorysów w obszarze technologii naprawy oraz kosztów materiałów lakierniczych. Ubezpieczyciele deklarują możliwość uzyskania rabatu na materiały do naprawy pojazdu, obniżając w ten sposób kwotę akceptowanego odszkodowania. W tym temacie jednak sądy wskazują jednoznacznie, że sama informacja o rabacie nie dowodzi rzeczywistej możliwości nabycia jakichkolwiek części czy materiału lakierniczego za ceny wskazane przez ubezpieczyciela.

Rosnąca ilość postępowań sądowych inicjowanych przez serwisy jest dowodem nie tylko na skalę zaniżeń, ale przede wszystkim na rosnącą świadomość prawną i skuteczność odzyskania wszystkich kierowanych do ubezpieczyciela roszczeń.

Autor:

Adwokat Magdalena Rok-Konopa

 

O Autorze

Komplementariusz w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych ROK-KONOPA & Wspólnicy sp.k.  Adwokat posiadający specjalizację i wieloletnie doświadczenie w obsłudze podmiotów z branży motoryzacyjnej. Obecnie kontynuuje i realizuje kompleksową obsługę rynku motoryzacyjnego w postępowaniach sądowych oraz codziennych decyzjach biznesowych. Wyróżnia się indywidualnym podejściem do klienta oraz doskonałą znajomością jego potrzeb. Dodatkowo, autor wielu publikacji oraz informacji prasowych dotyczących aktualnej sytuacji na rynku odszkodowawczym m.in. w Gazeta Wyborcza, rp.pl, Gazeta Ubezpieczeniowa, money.pl, prawo.pl. Członek Zespołu Roboczego ds. Branży Motoryzacyjnej Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, konsultant prawny Parlamentarnego Zespołu ds. Ubezpieczeń i Odszkodowań, interpelacji poselskich oraz pism branżowych kierowanych przez organizacje branżowe do instytucji nadzorczych rynku ubezpieczeniowego (KNF, UOKiK, NIK). Wiceprezes Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych. Aktywny uczestnik oraz prelegent konferencji oraz seminariów branżowych. Zaangażowana w działania legislacyjne i ustawodawcze dotyczące rynku motoryzacyjnego i prawa odszkodowań komunikacyjnych.

 

 

 

 

Zobacz również
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają po stronie serwisów naprawczych

    W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …

    Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają  po stronie serwisów naprawczych
  • Przygody z samochodem

    Samochód dawno przestał być obiektem kultu czy wyznacznikiem statusu właściciela, jest przedmiotem użytkowym, i ma być sprawny. Ale to nie oznacza, iż samochód nie budzi emocji właścicielek i właścicieli. Opowieść o przygodach z tym Chevroletem …

    Przygody z samochodem
  • Technologia producenta. Co to oznacza?

      Producenci nie zatrzymują się z wprowadzaniem innowacji w konstrukcji pojazdów i można je zauważyć we wszystkich elementach i zespołach pojazdów. Modyfikacjom podlega nie tylko konstrukcja karoserii, ale i napędy. Coraz częściej do głosu dochodzą …

    Technologia producenta. Co to oznacza?
  • Mądry Polak po …..

    Oczywiste jest, że za usunięcie szkód powstałych w wyniku kolizji powinien być jej sprawca. To on musi w pełni wywiązać się z obowiązku przywrócenia pojazdu do stanu sprzed kolizji. Wszyscy jednak wiedzą, że to nie …

    Mądry Polak po …..

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x