Serwisy blacharsko – lakiernicze, choć z zasady powołane do wykonywania napraw, coraz większą część swojej działalności poświęcają windykacji należnych im środków z tytułu napraw powypadkowych od towarzystw ubezpieczeń. Rosnący poziom kosztów działalności niejako zmusza je do przyjrzenia się poszczególnym elementom likwidacji szkód i dążeniu do pokrycia przez ubezpieczycieli pełnych i rzeczywistych kosztów wykonanych usług. W tym zakresie natomiast serwisy nieustannie spotykają się z korektami odszkodowań dokonywanymi przez ubezpieczycieli. Powyższe zaś powoduje, że coraz częściej poszukują oni rozwiązań prawnych, zmierzających do dochodzenia swoich roszczeń na drodze postępowania sądowego.
Obecnie serwisy najczęściej obserwują korekty swoich kosztorysów na poziomie stawki roboczogodziny. Ubezpieczyciele akceptują stawki w rbh na poziomie 50%-70% rzeczywiście fakturowanej przez serwis kwoty. Towarzystwa ubezpieczeń uzasadniają korektę możliwością wykonania naprawy za wskazaną przez siebie stawkę w jednym z serwisów należących do tzw. sieci partnerskiej lub – według nich – poziomem takowych usług na rynku lokalnym. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że analizując stawkę roboczogodziny należy brać pod uwagę poziom technologiczny wybranego przez poszkodowanego serwisu, a więc posiadaną autoryzację, certyfikaty jakości, wyposażenie, stosowne narzędzia oraz materiały lakiernicze i naprawcze, a także kwalifikację kadry pracowniczej.
W takim tonie orzekają także sądy w sprawach kierowanych przez serwisy przeciwko ubezpieczycielom. Można także zaobserwować trend, zgodnie z którym te z serwisów, które rozpoczynają spory sądowe z towarzystwami ubezpieczeń, już po pewnym czasie dostrzegają wyższe wypłaty na etapie ustalenia bezspornej kwoty odszkodowania. Ubezpieczyciel bowiem wie już, że dany serwis dochodzić będzie swoich roszczeń w sądzie i również stosuje politykę optymalizacji kosztów przyszłego postępowania.
Obecnie coraz częściej spotyka się także korekty kosztorysów w obszarze technologii naprawy oraz kosztów materiałów lakierniczych. Ubezpieczyciele deklarują możliwość uzyskania rabatu na materiały do naprawy pojazdu, obniżając w ten sposób kwotę akceptowanego odszkodowania. W tym temacie jednak sądy wskazują jednoznacznie, że sama informacja o rabacie nie dowodzi rzeczywistej możliwości nabycia jakichkolwiek części czy materiału lakierniczego za ceny wskazane przez ubezpieczyciela.
Rosnąca ilość postępowań sądowych inicjowanych przez serwisy jest dowodem nie tylko na skalę zaniżeń, ale przede wszystkim na rosnącą świadomość prawną i skuteczność odzyskania wszystkich kierowanych do ubezpieczyciela roszczeń.
Autor:
Adwokat Magdalena Rok-Konopa
O Autorze
Komplementariusz w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych ROK-KONOPA & Wspólnicy sp.k. Adwokat posiadający specjalizację i wieloletnie doświadczenie w obsłudze podmiotów z branży motoryzacyjnej. Obecnie kontynuuje i realizuje kompleksową obsługę rynku motoryzacyjnego w postępowaniach sądowych oraz codziennych decyzjach biznesowych. Wyróżnia się indywidualnym podejściem do klienta oraz doskonałą znajomością jego potrzeb. Dodatkowo, autor wielu publikacji oraz informacji prasowych dotyczących aktualnej sytuacji na rynku odszkodowawczym m.in. w Gazeta Wyborcza, rp.pl, Gazeta Ubezpieczeniowa, money.pl, prawo.pl. Członek Zespołu Roboczego ds. Branży Motoryzacyjnej Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, konsultant prawny Parlamentarnego Zespołu ds. Ubezpieczeń i Odszkodowań, interpelacji poselskich oraz pism branżowych kierowanych przez organizacje branżowe do instytucji nadzorczych rynku ubezpieczeniowego (KNF, UOKiK, NIK). Wiceprezes Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych. Aktywny uczestnik oraz prelegent konferencji oraz seminariów branżowych. Zaangażowana w działania legislacyjne i ustawodawcze dotyczące rynku motoryzacyjnego i prawa odszkodowań komunikacyjnych.
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo firm produkujących oprzyrządowanie dla warsztatów prowadzących naprawy uszkodzonych w wyniku kolizji samochodów. Wiele z tych firm już dawno nie działa …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o ilość wyrzucanych, zużytych i uszkodzonych elementów z tworzyw sztucznych. Elementy metalowe są przerabiane powtórnie przez huty, ogumienie przez zakłady chemiczne, …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto przeanalizować urządzenia do napraw uszkodzonych poszyć zwane wyciągarkami lub pulerami, czy też spoterami. Przy okazji warto dodać, że spotter to …
Te słowa można bardzo często usłyszeć od właścicieli serwisów blacharsko-lakierniczych, blacharzy, a czasami i tzw. rzeczoznawców. O laikach nie wspomnę, ale ich zdanie w tej kwestii raczej nas nie interesuje. O czym mowa? Drzwi samochodu …
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z umów Autocasco przeciwko Towarzystwom Ubezpieczeń wnikliwą analizę zapisów OWU AC. Być może spowodowane to zostało lawiną spraw przeciwko bankom o …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …