Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli rynku napraw powypadkowych, pracowników naukowych, jak i studentów. W dwudniowych obradach i prezentacjach technologii wzięło udział ponad stu uczestników.
Honorowy patronat nad Konferencją objął Wojewoda Kujawsko – Pomorski.
Konferencję rozpoczął od przywitania wszystkich zgromadzonych na sali Senatu Politechniki Bydgoskiej jeden z pomysłodawców konferencji dr inż. Tomasz Kałaczyński, a oficjalnego otwarcia dokonał dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej dr hab. inż. Piotr Aleksandrowicz, prof. PBŚ. Uczestników i gości przywitał również przedstawiciel partnera technologicznego konferencji, Bogusław Raatz reprezentujący firmy: HERKULES AUTO-TECHNIKA oraz GYS. Obrady prowadził prodziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej dr hab. inż. Łukasz Muślewski, prof. PBŚ.
Pierwszy dzień poświęcony był referatom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem wynikającym z jakości prowadzonych napraw pojazdów. Poruszano zagadnienia związane bezpośrednio z technologią napraw, geometrią układu jezdnego oraz organizacji i ekonomii rynku napraw. Pierwszy referat wygłosił Sławomir Kocznur, przedstawiciel firmy PRECYZJA TECHNIK produkującej urządzenia do diagnostyki geometrii układu jezdnego. W swoim wystąpieniu położył mocny akcent na jakość i staranność podczas diagnostyki powypadkowej pojazdu. Kolejne wystąpienie było ściśle związane z bezpośrednim wpływem stosowanych technologii napraw podczas likwidacji szkód powypadkowych w pojazdach drogowych.
Krzysztof Raatz z firmy HERKULES AUTO-TECHNIKA, jednego z dwóch partnerów technologicznych konferencji, w syntetyczny i przejrzysty sposób zaprezentował najważniejsze aspekty techniczne decydujące w dużej mierze o efektywnej naprawie, która jest gwarancją tego, że pojazd nie będzie stwarzał zagrożenia dla jego użytkowników, ale i innych uczestników ruchu drogowego. Dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej dr hab. inż. Piotr Aleksandrowicz, prof. PBŚ przedstawił analizę wpływu zrównoważonych i odpowiednio egzekwowanych zasad rozliczania kosztów likwidacji szkód na efekty techniczne i stan pojazdu po naprawie, co było zaskakujące dla wielu uczestników zgromadzenia. Dodatkowo Dziekan omówił podstawy dotyczące wykorzystania technologii 2D i 3D do procesu rekonstrukcji zdarzeń drogowych. Nie ma niestety w tym artykule miejsca, aby choć pokrótce omówić wszystkie wystąpienia pierwszego dnia konferencji.
Na kolejny dzień uczestnicy przenieśli się do laboratorium Wydziału Inżynierii Mechanicznej, gdzie zgromadzono sprzęt będący na wyposażeniu pracowni, jak i ten, który został specjalnie dostarczony i zaprezentowany przez partnerów technologicznych wydarzenia.
Druga odsłona co prawda zaczęła się od krótkich prezentacji, ale jego większą część wypełniły pokazy praktyczne i dyskusje panelowe. Pierwsza prezentacja wykonana przez Bogusława Raatza dotyczyła bardzo mało znanych i w zasadzie nieomawianych publicznie zagadnień związanych z technologiami i innymi aspektami napraw uszkodzonych ram pojazdów użytkowych. Kolejna część prelekcji to bezpieczeństwo pojazdów po naprawach powypadkowych wynikające z błędów popełnionych podczas naprawy blacharskiej. Jednym z ważniejszych punktów całej konferencji było zaprezentowanie przez zespół badawczy dr. inż. Tomasza Kałaczyńskiego zastosowania diagnostyki drganiowej w ocenie stanu technicznego karoserii. Wraz z prelegentem zagadnienia prezentowali dr inż., Michał Liss oraz dr inż. Marcin Łukasiewicz, demonstrując metodę, której idea z powodzeniem stosowana jest między innymi do monitorowania stanu technicznego maszyn i nazywa się MTM Test Solution. Nowe zastosowanie owego systemu to krok milowy w powstaniu systemu do badania jakości naprawianych elementów karoserii samochodowej. Część teoretyczna zakończyło wystąpienie Macieja Brzezińskiego dotyczące analizy wpływu systemu likwidacji szkód na zastosowanie odpowiednich technologii i procedur naprawczych. Maciej Brzeziński to niezależny ekspert rynku motoryzacyjnego, który głównie specjalizuje się w szkoleniach dla właścicieli i kadry kierowniczej serwisów blacharsko-lakierniczych.
Pokazy technologiczne poprowadzili wspierani przez Kamila Kubisia, Sławomir Gołąb z firmy AAColor oraz Krzysztof Raatz z HERKULESA. Zaprezentowano technologie pomiarowe i diagnostyczne oraz stanowisko napraw konstrukcji karoserii wraz z możliwością ustawiania położenia punktów bazowych. System ten jest na wyposażeniu laboratorium Politechniki Bydgoskiej. Kolejno technologie, jakie były przedmiotem prezentacji to: zgrzewanie elementów karoserii, lutospawanie, naprawy panelowe elementów wykonawcy ze stopów stalowych, naprawy elementów wykonanych ze stopów aluminiowych oraz technologie uzupełniające. Bardzo ciekawy sposób prezentacji wzbudzał spontaniczne reakcje wśród uczestników i powodował wiele niezwykle ciekawych i twórczych dyskusji. Podczas prezentacji nie zabrakło systemu do napraw pojazdów użytkowych produkcji HERKULES AUTO-TECHNIKA. Wśród uczestników konferencji znalazło się wielu przedstawicieli serwisów dla samochodów ciężarowych oraz projektanci związani z tym rynkiem tacy jak Sławomir Zawalich z firmy KONCEPT SERWIS i dla nich była to bardzo ważna część spotkania.
Na zakończenie warto dodać, że w drugi dzień konferencji przewinęło się ponad sto osób. Zainteresowanie przekroczyło najśmielsze przewidywania, ale organizatorzy, jak i prowadzący prezentacje sprostowali temu wyzwaniu z powodzeniem. Prawdopodobnie kolejna edycja odbędzie się w przyszłym roku, ale szczegóły będą znane dopiero jesienią. Warto śledzić strony internetowe Politechniki Bydgoskiej, Instytutu Technologii Karoserii oraz magazynu KAROSERIA, który był patronem medialnym I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów w Bydgoszczy.
Redakcja magazynu KAROSERIA
Zdjęcia: Wred
– Axalta Coating Systems Poland, jeden z największych na świecie producentów lakierów ciekłych i proszkowych, otrzymała w tym roku Złoty Laur Klienta i tytuł Lidera XX-lecia w jubileuszowym plebiscycie Złoty Laur Konsumenta/Laur Klienta. To wyraz …
Koszalińska firma Auto – Dubnicki, to rodzinny biznes, którego początki sięgają lat 80-tych ubiegłego wieku. Teraz o jej rozwój dba kolejne pokolenie, a oferta daleko wykracza poza plany, które kiedyś kreślili założyciele. Pierwszy warsztat blacharsko …
Herkules Auto-Technika rozwija sieć dystrybucji systemów HERKULES TRUCK na całym świecie. W maju odbyło się szkolenie technologiczne zorganizowane dla jednego z europejskich sprzedawców urządzeń do napraw pojazdów użytkowych. Zakres współpracy obejmuje prowadzenie inwestycji związanych z …
To kolejna inicjatywa w kierunku zrównoważonego rozwoju firmy Axalta PHILADELPHIA, PA, USA – czerwiec 2024 – Axalta (NYSE: AXTA), globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła nawiązanie współpracy z Solera, światowym liderem w zarządzaniu cyklem …
Pomimo tego, że transport drogowy stanowi podstawę większości działań logistycznych dotyczących zarówno przewożenia towarów, jak i pasażerów, problematyka związana z naprawami ram pojazdów użytkowych jest bardzo słabo opisana w literaturze technicznej. Poszukując informacji w opracowaniach …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …