• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Polerowanie, czyli ostatni etap lakierowania oraz usuwanie wtrąceń i nierówności

Polerowanie, czyli ostatni etap lakierowania oraz usuwanie wtrąceń i nierówności

 

Niekiedy oglądając powłokę lakieru swojej pracy lakierniczej z przerażeniem stwierdzamy obecność obcych ciał na powłoce zewnętrznej. Nieszczęściem są wtrącenia na powierzchni bazy pod lakierem bezbarwnym, bo takie wtrącenie usuniemy tylko metodą ponownego lakierowania. Zaletą współczesnych lakierów bezbarwnych, jest możliwość polakierowania wierzchniego bez matowania w ciągu 24 godzin od pierwotnego lakierowania.

 

 

Wniosek z tego taki, że podczas lakierowania bazą, należy mieć oczy szeroko otwarte i obserwować cały czas powierzchnię, czy jakiś wstrętny pyłek nie wyląduje na powierzchni. Gdy wyląduje, mamy dwie możliwości: jeśli się uda wyjąć igłą na mokro i miejsce się rozleje bądź będzie wymagało małego uzupełnienia – to jest bardzo dobrze. Jeśli miejsce będzie uszkodzone, to musimy poczekać aż wyschnie, a następnie drobnym papierem na mokro delikatnie przeszlifować, usunąć pyły ścierką pyłochłonną i wykonać uzupełnienie bazy na naprawiane miejsce. Na tak lokalnie naprawioną bazę będzie można położyć lakier bezbarwny, pod warunkiem nieodcinania się od reszty miejsca lakierowanego. Łatwiejszym do naprawy uszkodzeniem będą wtrącenia pyłów lub drobin w powłoce zewnętrznej, dość łatwe do usunięcia poprzez szlifowanie. Materiały szlifierskie pomogą w ich usunięciu pod warunkiem, że drobiny nie będą głęboko zanurzone w warstwie lakieru, pamiętajmy, że warstwa lakieru bezbarwnego to raptem 50 – 60 µm. Po przeszlifowaniu właściwymi gradacjami papieru, polerujemy pastą polerską, przy pomocy odpowiedniego aplikatora. Przy zaciekach dużych wymiarów, tzw. podpisu lakiernika, trzeba niestety po wysuszeniu fragment przeszlifować i ponownie  polakierować ostrożnie, aby błędu nie powtórzyć.

 

grape-75

Polerowanie lakieru jest ostatnim etapem pracy lakiernika, który ma część lakierowaną doprowadzić do takiego samego wyglądu, jak elementy nienaprawiane. Chodzi o to, aby usunąć wtrącenia lakiernicze, efekt „skórki pomarańczowej” oraz połysk doprowadzić do pożądanego stanu. Usuwanie ewentualnych błędów lakierniczych jest możliwe w ograniczonym zakresie, o czym wyżej. Odpowiednie narzędzie, to rotacyjna polerka ze stabilizacją obrotów i funkcją mimośrodu (a nie np. wkrętarka lub szlifierka kątowa) wraz z gąbkami o różnych twardościach, padem futrzanym czy bawełnianym. Do tego odpowiednie materiały, pasty i mleczka. Oczywiście lakiernik zna karty produktów (a jeśli nie zna, to powinien się z nimi zapoznać) i wie jak wykorzystywanych materiałów używać. Dość częstym błędem jest wyprowadzenie polakierowanych i wysuszonych elementów na zewnątrz, poza halę warsztatu. Słońce i wiatr skutecznie utrudniają, a wręcz uniemożliwiają, właściwe przeprowadzenie procesu polerowania. Drobiny piasku mogą spowodować, że zamiast uzyskać pożądaną gładkość i połysk naprawianej części, na powierzchni pojawią się rysy i uszkodzenia warstwy lakieru bezbarwnego. Polerowanie powinno się odbywać w hali, gdzie panują stabilne warunki temperatury i wilgotności i nie ma intensywnych przeciągów.

W niektórych pojazdach, zwłaszcza klasy premium, powierzchnie lakieru są idealnie gładkie. W ich naprawie stosuje się specjalne lakiery bezbarwne ze szlifowaniem międzywarstwowym oraz, na zakończenie, kolejne szlifowanie przed polerowaniem. Efekt jest rzeczywiście wspaniały, ale tego rodzaju naprawy wraz z końcowym polerowaniem muszą być prowadzone w kabinie lakierniczej z zachowaniem reżimów dotyczących temperatury i czasu utwardzania kolejnych warstw.

Wybór materiałów polerskich jest ogromny, warto korzystać z materiałów sprawdzonego producenta kierując się jakością, a nie ceną produktów. Nietrudno znaleźć przykłady preparatów i materiałów o różnych cenach, a porównywalnej jakości. Warto też, co jakiś czas sprawdzać nowości wprowadzane przez producentów, może się, bowiem okazać, iż dotychczas używana linia produktów może być z powodzeniem zastąpiona nową i tańszą.

Gąbki płaskie służą do polerowania agresywnymi pastami polerskimi, gąbki karbowane pomagają zapobiegać powstawaniu hologramów i używa się ich w kolejnych etapach polerowania pastami drobnoziarnistymi lub mleczkiem polerskim. Futra służą do cięcia jak też ostatecznego wykańczania powierzchni. Do korygowania powierzchni lakieru i usuwania wtrąceń służą specjalne papiery ścierne (#2000, #2500 i #3000) i klocki szlifierskie.

W praktyce lakierniczej chodzi o uzyskanie najlepszych efektów przy możliwie niskich kosztach i wykorzystaniu niewielu produktów.

grape-88

Zobacz również
  • Nowy lakier bezbarwny CC6750 Ultra Performance Energy System Clear od marki Cromax

    Nowy lakier bezbarwny CC6750 Ultra Performance Energy System Clear to najnowszy z innowacyjnych produktów Cromax®, które pozwalają na jeszcze wydajniejszą pracę warsztatów. Do produkcji stosowana jest technologia żywiczna opatentowana przez firmę Axalta, wiodącego globalnego dostawcę lakierów …

    Nowy lakier bezbarwny CC6750 Ultra Performance Energy System Clear  od marki Cromax
  • Sprytny sposób na wydajniejszą pracę – nowy lakier bezbarwny Speed-TEC Clear Coat 8810

    Lakier bezbarwny Permasolid® Speed-TEC Clear Coat 8810 marki Spies Hecker wyjątkowo szybko schnie w niskiej temperaturze, dlatego też stanowi praktyczny sposób na zwiększenie wydajności warsztatów oraz obniżenie kosztów i pozyskanie dodatkowych klientów. Pionierska technologia firmy Axalta, zastosowana …

    Sprytny sposób na wydajniejszą pracę – nowy lakier bezbarwny Speed-TEC Clear Coat 8810
  • Axalta publikuje 68. Globalny Raport Popularności Kolorów

    Biały pozostaje najpopularniejszym kolorem świata; 81% wszystkich wyprodukowanych samochodów ma nadwozie w neutralnym odcieniu białego, czarnego, szarego lub srebrnego. Na wielu rynkach srebrny traci na rzecz szarego, który jest uznawany za bardziej nowoczesny i luksusowy Popularność odcieni …

    Axalta publikuje 68. Globalny Raport Popularności Kolorów
  • Odszkodowanie z OC sprawcy bez VAT – uchwała Sądu Najwyższego

    Leasing to umowa cywilnoprawna zawierana pomiędzy leasingodawcą (finansującym) a leasingobiorcą (korzystającym). Polega na tym, że firma leasingowa oddaje daną rzecz w użytkowanie leasingobiorcy w zamian za ustaloną w umowie opłatę uiszczaną co miesiąc. Umowę leasingu …

    Odszkodowanie z OC sprawcy bez VAT – uchwała Sądu Najwyższego
  • Mniej pracy, lepszy efekt: Standox pomaga warsztatom wprowadzać nowe metody pracy

    Warsztaty mają już do dyspozycji pierwsze rozwiązania pozwalające im dostosować się do nowej rzeczywistości. Wiele z nich nieustannie zmienia procesy oraz szuka narzędzi i produktów najlepiej odpowiadających ich potrzebom. Grudzień 2020 r. – Wymóg zachowania dystansu społecznego …

    Mniej pracy, lepszy efekt: Standox pomaga warsztatom wprowadzać nowe metody pracy

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się