Mikroskopijne dziurki w lakierze bezbarwnym są niezwykle irytujące. Na szczęście z nowym nagraniem szkoleniowym z cyklu Standovision lakiernicy łatwo unikną tych klasycznych błędów.
Wrzesień 2021 r. – Standox, marka renowacyjna firmy Axalta, udostępniała bezpłatne filmy szkoleniowe – Standovision jeszcze zanim ta forma przekazywania wiedzy stała się niezbędna w czasach pandemii. Dzięki materiałom wideo lakiernicy mogą poznać rozwiązania częstych problemów technicznych, a także skorzystać z praktycznych wskazówek ekspertów. Na jednym z tych nagrań mogą dowiedzieć się, jak uniknąć igiełkowania w lakierze bezbarwnym. Poradami na ten temat dzieli się Harald Klöckner, Standox Training and Technical Service Leader na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.
Wady w lakierze bezbarwnym, w tym igiełkowanie, powstają w wyniku aplikacji zbyt dużej ilości lakieru bazowego. Szczególną uwagę należy poświęcić w przypadku naprawy białych i czerwonych kolorów solidowych. Prawidłowy odcień wypełniacza ogranicza ryzyko aplikacji zbyt dużej ilości lakieru bazowego, a jednocześnie pozwala obniżyć koszty i zużycie materiału. Wybierając wypełniacz warto sprawdzić informacje o recepturze koloru w oprogramowaniu kolorystycznym Standowin iQ.
Prawidłowy proces suszenia lakieru bazowego to podstawa każdej naprawy. Lakiernicy powinni dokładnie zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi warunków klimatycznych dla lakieru Standoblue. Znajdą w nich informacje dotyczące dostosowania lakieru bazowego w zależności od temperatury oraz wilgotności powietrza.
Podczas napraw kolorów solidowych sprawdzi się dodatek marki Standox: Standoblue Booster MIX 100. Jest on szczególnie przydatny w skrajnych warunkach, np. przy bardzo niskiej wilgotności lub bardzo suchym powietrzu. Dodatek pomaga zachować optymalne parametry lakieru Standoblue oraz zapobiega powstawaniu wad.
Podczas wyboru dyszy i ciśnienia należy kierować się zaleceniami w metryczkach technicznych Standox. Zbyt duża dysza powoduje aplikację zbyt dużej ilości lakieru i zwiększa szansę wystąpienia zacieków i innych wad. Podobnie jest w przypadku ciśnienia. Niewłaściwy stopień atomizacji materiału powoduje utworzenie się zbyt grubej warstwy i w konsekwencji prowadzi do powstawania wad lakierniczych. Jednocześnie zbyt duża atomizacja materiału lub zbyt wysokie ciśnienie wlotowe doprowadzają zbyt dużo powietrza do powierzchni, co może skutkować igiełkowaniem.
Podczas suszenia lakieru bazowego dyszą nadmuchową należy odpowiednio dobrać ciśnienie i odległość dyszy od powierzchni. Standox zaleca, aby ciśnienie wlotowe nie przekraczało 2 bar oraz rekomenduje zachowanie minimum jednego metra odległości od elementu. Nie należy stosować tej metody podczas utwardzania się lakieru bazowego Standoblue.
Więcej filmów można znaleźć na stronie www.youtube.com/standoxonline. Więcej informacji na temat działalności firmy w branży renowacyjnej można znaleźć na stronie www.standox.pl.
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …