• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają po stronie serwisów naprawczych

Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają  po stronie serwisów naprawczych

W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez serwis naprawczy musi spełniać tożsame w obu przypadkach wymogi producenta pojazdu. Kalkulacja naprawy musi zatem uwzględniać wszystkie czynności technologicznej naprawy, jak również stosowaną przez serwis stawkę rbh. Stawka ta nie powinna być różnicowana w zależności od umowy ubezpieczenia, która stanowi podstawę likwidacji szkody. Serwis nie wykorzystuje przecież tańszych narzędzi, materiałów czy pracowników do napraw z AC. Przedstawienie powyższej argumentacji sądom poskutkowało pojawieniem się orzeczeń sądowych, potwierdzających powyższy pogląd.

Przede wszystkim sądy jednoznacznie wskazują, że podstawą likwidacji szkody z polisy AC w wariancie serwisowym jest faktura wystawiona przez zakład naprawczy oraz kalkulacja dokumentująca koszty naprawy pojazdu. Jeżeli ubezpieczyciel chciałby zakwestionować wyżej wskazane dokumenty, musi on wykazać, że kalkulacja serwisu nie została sporządzona w oparciu o OWU stanowiące integralną część umowy autocasco. Jeśli więc okoliczności sprawy wymagają powołania biegłego sądowego, ciężar tego dowodu spoczywa na ubezpieczycielu.

Sądy zwracają także uwagę na niejednoznacznie zapisy Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, stosowane przez ubezpieczycieli. Dla przykładu termin „według cen usług stosowanych przez warsztaty porównywalnej kategorii do warsztatu wykonującego naprawę, działające na terenie miejsca naprawy pojazdu” jest zapisem niejednoznacznym i budzi liczne wątpliwości interpretacyjne, a zatem nie może być interpretowany na niekorzyść powoda. Nie można w szczególności rozumieć to w ten sposób, że oznacza on obowiązek poszkodowanego do dokonania naprawy w warsztacie współpracującym z ubezpieczycielem i udzielającym ewentualnych zniżek lub rabatów na usługi. Odmienna interpretacja, zdaniem sądów, prowadziłaby do nieuprawnionego monopolu pewnych podmiotów oraz uzyskania przez nie nieuzasadnionej przewagi rynkowej, a także stałaby w sprzeczności z istotą odszkodowania.Kolejny sporny termin „średnia stawka stosowana przez warsztaty”, jest zdaniem niektórych sądów, zapisem nieważnym i ewidentnie celowo sformułowanym przez ubezpieczyciela w niejasny sposób, w celu instrumentalnego wykorzystywania go w toku postępowań likwidacyjnych. Odwołuje się bowiem do stawki ustalonej przez zakład ubezpieczeń, bez wskazania jednoznacznych kryteriów doboru i daje zakładowi ubezpieczeń pełną dowolność w ustaleniu stawki wyznaczającej koszt naprawy pojazdu.

troton_-4

Wisienką na torcie zdaje się być wreszcie orzeczenie, które uwzględnia w kalkulacji naprawy szkody z polisy AC mycie pojazdu przed i po naprawie. Sąd uznał, że to czynności technologiczne, a wykonanie było niezbędne w procesie naprawy pojazdu.

Powyżej zaprezentowane zmiany w orzecznictwie spraw dotyczących niedopłat do szkód komunikacyjnych likwidowanych z polisy Autocasco są przejawem świadomości sędziowskiej w kontekście rozstrzyganej tematyki oraz stanowią dla serwisów naprawczych nadzieję, a także oręż do uzyskania pełnego i należnego wynagrodzenia z tytułu wykonywanych napraw ze szkód z AC.

Autor: Adwokat Magdalena Rok – Konopa
           Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Rok-Konopa i Wspólnicy sp. k.

Zobacz również
  • Aerozol Cromax PS1504A Quickfill Primer-Surfacer w kolorze szarym

    Podkład gruntujący 1K w aerozolu od marki Cromax®. Produkt PS1504A Quickfill Primer-Surfacer w kolorze szarym (VS4) pomaga zmaksymalizować wydajność warsztatów lakierniczych. Prosta aplikacja, wszechstronne zastosowanie i bardzo szybkie schnięcie sprawiają, że warsztaty lakiernicze mogą zwiększyć …

    Aerozol Cromax PS1504A Quickfill Primer-Surfacer w kolorze szarym
  • Auto – Dubnicki: rodzinna, koszalińska firma w rękach drugiego pokolenia

    Koszalińska firma Auto – Dubnicki, to rodzinny biznes, którego początki sięgają lat 80-tych ubiegłego wieku. Teraz o jej rozwój dba kolejne pokolenie, a oferta daleko wykracza poza plany, które kiedyś kreślili założyciele. Pierwszy warsztat blacharsko …

    Auto – Dubnicki: rodzinna, koszalińska firma w rękach drugiego pokolenia
  • Podsumowanie I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów

    Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli …

    Podsumowanie I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów
  • Bezpieczna naprawa ram pojazdów

    Pomimo tego, że transport drogowy stanowi podstawę większości działań logistycznych dotyczących zarówno przewożenia towarów, jak i pasażerów, problematyka związana z naprawami ram pojazdów użytkowych jest bardzo słabo opisana w literaturze technicznej. Poszukując informacji w opracowaniach …

    Bezpieczna naprawa ram pojazdów
  • Naprawa kabin pojazdów użytkowych

      Jedną z ważniejszych części składowych większości rodzajów pojazdów użytkowych jest kabina kierowcy. Prawie połowa kolizji i wypadków z udziałem ciężarówek to uszkodzenie przedniej części pojazdu: najechania i zderzenia czołowe, w których poza skrzywieniem ramy, …

    Naprawa kabin pojazdów użytkowych

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x