Jeśli wszystkie te komponenty zawarte są w każdej puszce lakieru – uzyskujemy tzw. system intermix. Każda puszka zawiera gotową emalię, do której wystarczy dodać rozcieńczalnik oraz utwardzacz (w układach dwukomponentowych) – i można tym lakierować. Powstaje powłoka o pełnych właściwościach (adhezja, odporność itd.) – w kolorze jednego, czystego pigmentu. Wszystkie niezbędne kolory i odcienie tworzymy mieszając ze sobą te komponenty. Największą zaletą takiego systemu jest prostota rozwiązania – prawie nie ma tu możliwości pomyłki. Poza tym – koncentracja pigmentów jest dość niska, co ułatwia przygotowanie małych ilości emalii. Natomiast jedną z głównych wad takiego rozwiązania jest kompletny brak elastyczności – w raz stworzonym systemie bardzo trudno jest cokolwiek zmienić czy poprawić. Zazwyczaj takie mieszalniki funkcjonują wiele lat na rynku i gdy się zestarzeją – są w pełni zastępowane nowocześniejszym rozwiązaniem.
Druga możliwość to oddzielenie od siebie pigmentów oraz spoiwa. W takich układach pigmenty są zazwyczaj przygotowane na bazie uniwersalnych dyspegatorów, a żywice dostarczane są osobno. Tutaj gotowy kolor powstaje poprzez zmieszanie ze sobą różnych pigmentów według receptury, ale lakier jest gotowy dopiero po dodaniu jeszcze odpowiedniego spoiwa. Największą zaleta takiego rozwiązania jest bardzo duża elastyczność. Dzięki użyciu różnych żywic, na bazie tylko jednego kompletu pigmentów, można uzyskiwać zupełnie różne lakiery i właściwości powłoki. Często dzięki zmianie tylko 1 elementu systemu (żywicy) można stworzyć nowy produkt o lepszych parametrach użytkowych. Drugą zaletą takiego systemu jest łatwiejsza gospodarka magazynowa. Pigmenty są tutaj dużo bardziej skoncentrowane, więc można mieć ich mniejsze zapasy, i do tego tylko dużą ilość spoiwa. Pochodną tego jest też niestety największa wada – trudności z przygotowaniem małych ilości lakieru. Często jedna kropla skoncentrowanego pigmentu to już za dużo, szczególnie w kolorach białych wielokrotnie system komputerowy podpowiada, że odpowiednią dokładność naważenie uzyskamy np. dopiero powyżej 1 litra emalii.
Pierwszy z omówionych systemów to przede wszystkim mieszalniki emalii do powypadkowej renowacji samochodów osobowych. W NOVOLu – to system Spectral 2K – czyli jednowarstwowa, dwukomponentowa emalia akrylowa. Kilkanaście pigmentów, tysiące receptur, bardzo łatwa aplikacja i znakomite krycie – mimo prawie 10 lat na rynku, system wciąż funkcjonuje w setkach lakierni w Polsce i za granicą. Pierwsza duża zmiana w Spectral 2K będzie miała miejsce dopiero na początku przyszłego roku – trzy pigmenty na bazie chromu i ołowiu zostaną zastąpione bardziej ekologicznymi odpowiednikami. To efekt unijnej dyrektywy, wprowadzającej całkowity zakaz stosowania pigmentów na bazie metali ciężkich.
Druga wersja – to w NOVOLu systemy bazowe: Spectral Base i Spectral Wave. Pierwszy z nich – rozcieńczalnikowy – dzięki takiemu rozwiązaniu oferuje lakiery w dwóch jakościach. System Base 1000, to mniejsza koncentracja pigmentów, nieco gorszej jakości żywica – ale też dużo niższa cena lakieru, co ma duże znaczenie na niektórych, uboższych rynkach, np. w Azji Środkowej. Droższy Base 2000 – to znakomite krycie również w trudnych, perłowych kolorach, niższy VOC oraz łatwa aplikacja bez ryzyka chmurzenia bazy. System żywiczny pozwolił nam również na wprowadzenie niedawno nowego spoiwa – SB-2300, przeznaczonego wyłącznie do coraz bardziej popularnych kolorów trójwarstwowych. Żywica ta zapewnia lepsze schnięcie i ułożenie pigmentów perłowych i xirallic, nawet przy ich niskim stężeniu stosowanym w niektórych odcieniach.
Również wodorozcieńczalny Spectral Wave to system żywiczny. Tu co prawda nie ma różnych jakości emalii bazowej, natomiast bardzo wysoka koncentracja pigmentów w pastach pozwoliła uzyskać znakomitą stabilność. Dzięki temu nie jest już potrzebna wielka rama mieszalnikowa i przekładanie mieszadeł z puszki do puszki. Wystarczy kilka razy energicznie wstrząsnąć jednorazową butelką i można dozować pigment. A żeby rozwiązać problem trudnego przygotowywania kolorów białych – w systemie istnieje kilka pigmentów o dziesięciokrotnie obniżonym stężeniu, co eliminuje konieczność dzielenia kropli na pół albo nawet więcej części.
Na zaletach systemu żywicznego najbardziej skorzystał mieszalnik NOVOL Industrial Coating Systems. Tutaj na bazie kilkunastu uniwersalnych past pigmentowych, dzięki bardzo różnorodnym spoiwom, można uzyskać kilkanaście różnych produktów. Od najwyższej jakości emalii akrylowych UHS, przez dwukomponentowy poliuretan, tanie jednokomponentowe alkidy, jak i gruntoemalie 1K i 2K. Do tego kilka stopni połysku – i mając do dyspozycji zaledwie kilkanaście puszek – możemy przygotować dziesiątki tysięcy kombinacji kolorów i różnej jakości wyrobów!
Łukasz Kelar Dyrektor Działu Szkoleń NOVOL
Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publikuje wyniki za Q1 2024 Najważniejsze informacje Q1 2024 (w porównaniu z Q1 2023) Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2%, dzięki wzrostowi wolumenu sprzedaży zarówno w segmencie farb, …
AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …
Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …