Powłoki poliuretanowe tworzą elastyczną warstwę zabezpieczającą przed czynnikami atmosferycznymi, uszkodzeniami mechanicznym, chemicznymi czy korozją. W motoryzacji stosowane są do zabezpieczania zarówno nadwozi, jak i podwozi. W zależności od potrzeb można je stosować jako ochronę podwozia, ramy, wnętrza busa lub ładowni otwartego pick-upa. Jako powłokę ozdobną można ten produkt wykorzystać pokrywając nadwozie pojazdu terenowego czy maszyny rolniczej. Możliwość stosowania tych powłok znacznie wykracza poza branżę motoryzacyjną,
Powłokę poliuretanową Rangers można aplikować na stal, stal ocynkowaną, stal nierdzewną oraz aluminium, pod warunkiem, że wszystkie wymienione podłoża zostaną wcześniej zabezpieczone dwukomponentowym podkładem epoksydowym bądź akrylowym. Można stosować ją również na odpowiednio wcześniej przygotowane laminaty poliestrowe, utwardzone powłoki oraz tworzywa sztuczne. Jeśli chodzi o powierzchnie lakierowane i tworzywa sztuczne zaleca się przeprowadzenie testu przyczepności.
Uwaga
W celu uniknięcia możliwości wystąpienia braku adhezji powłoki Rangers do podłoża, należy postępować zgodnie z poniższymi zaleceniami.
– Nie należy aplikować środka na surowy metal – należy go nakładać na podkład 2K lub istniejącą warstwę lakieru dwuskładnikowego 2K po obróbce. Przy starych powłokach zachować ostrożność i wykonać próbę rozcieńczalnikową. Polega ona na pozostawieniu na minutę lub dwie na nieznanym podłożu papieru lub szmatki nasączonej rozcieńczalnikiem, który będzie dodawany, bądź może być dodawany do produktu. Jeżeli w czasie działania rozcieńczalnika na powłokę, nastąpi jej zmarszczenie bądź nawet rozwarstwienie, próba jest pozytywna, w związku z tym cała powłoka musi być usunięta, a podłoże musi zostać zabezpieczone którymś z wymienionych wcześnie pokryć dwukomponentowych 2K.
– Poprzednią powłokę należy zawsze zmatowić i oczyścić środkiem usuwającym tłuszcz, silikon i smar (Silicone Remover Troton).
– Nie należy nakładać środka na podkłady jednoskładnikowe 1K. Zamiast nich należy użyć dwuskładnikowego 2K podkładu akrylowego lub epoksydowego bądź podkładu wytrawiającego.
– Należy przestrzegać czasów schnięcia i utwardzania podkładów wytrawiających.
– Nie należy nakładać produktu RANGERS bezpośrednio na surowe powłoki fabryczne, ani surowe powłoki części karoseryjnych z rynku wtórnego.
Przygotowanie podłoża zależnie od materiału
Przygotowując elementy szlifowane bądź surowe należy je wcześniej odpowiednio przeszlifować maszynowo P180-P240 lub ręcznie P280÷P320. Po odtłuszczeniu i wysuszeniu należy pokryć powierzchnię gruntem reaktywnym 2K, a następnie podkładem akrylowym 2K lub tylko antykorozyjnym podkładem epoksydowym 2K. Po wyschnięciu i szlifowaniu maszynowo od gradacji P180 do P320, usunięciu pyłów i odtłuszczeniu, powierzchnia jest przygotowana do nakładania powłoki poliuretanowej Rangers.
Jeżeli próba rozpuszczalnikowa daje wynik negatywny, to elementy przed aplikacją powłoki poliuretanowej szlifujemy maszynowo papierem P320÷P400, następnie usuwamy pył z powierzchni i odtłuszczamy.
Przeznaczone do pokrycia poliuretanem elementy szlifujemy maszynowo papierem P180 lub włókniną ścierną P320, następnie usuwamy pył z powierzchni i odtłuszczamy.
Miejsca szpachlowane szlifujemy maszynowo papierem od P120 do P240, następnie usuwamy pyły z powierzchni i odtłuszczamy.
Przed pokryciem powłoką Rangers elementy szlifujemy maszynowo papierem P180 lub włókniną ścierną P320, następnie usuwamy pyły z powierzchni i odtłuszczamy. Na tak przygotowaną powierzchnię musimy zastosować środek zwiększający przyczepność typu Plastic Primer.
Lakierowanie
W zależności od potrzeby i grubości struktury możemy nakładać warstwę poliuretanu, np. na podwozie, ramę, wnętrza w skrzyniach pikapów, ładownie w busach dostawczych za pomocą pistoletu do UBS(gruba struktura) zalecamy aplikować produkt w dwóch pełnych warstwach dla stworzenia odpowiedniego zabezpieczenia lub możemy nakładać cieńszą warstwę, np. na nadwozie pojazdu terenowego, konstrukcję zewnętrzną przy użyciu pistoletu grawitacyjnego najlepiej HVLP w dwóch warstwach (drobniejsza struktura). Strukturę uzyskujemy w zależności od typu pistoletu do nakładania, proporcji mieszania (rozcieńczalnik) oraz techniki aplikacji. Dodatkową zaletą jest możliwość barwienia za pomocą skoncentrowanych pigmentów, farb bazowych oraz lakierów akrylowych.
Fot. Przykładowa struktura HVLP
Fot. Przykładowa struktura UBS
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …