• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

O czym warto pamiętać gdy chcemy otworzyć lakiernię?

O czym warto pamiętać gdy chcemy otworzyć lakiernię?

 

Czy zakład lakierniczy istnieje po to, aby lakierować samochody? To też, ale chodzi o coś innego. Głównym celem każdego przedsięwzięcia gospodarczego jest zarabianie pieniędzy. A przecież  zakład lakierniczy, to właśnie takie przedsięwzięcie.

 

 

Lakiernia samodzielna, również jako fragment większego biznesu łączącego salon samochodowy, serwis i warsztat blacharski, musi przynosić zysk. Ten zysk może wysadzić w powietrze szereg min, które czyhają na lakiernika, który „bierze sprawy w swoje ręce”. Okazuje się, że doświadczenie, wiedza i umiejętności, to za mało, aby zagwarantować sukces finansowy. Nie wystarczy też używać sprawdzonych narzędzi i materiałów. Do tego wszystkiego trzeba jeszcze dołożyć odpowiednią do specyfiki wykonywanych prac organizację warsztatu, jego przestrzeni, tras komunikacyjnych, odseparownia prac „brudnych” od „czystych”, zagwarantowania potrzebnej ilości energii, wody, zorganizowania odbioru odpadów, i ścieków, a jeszcze ogrzewanie, oświetlenie, wentylacja, trzeba racjonalnie zaprojektować magazyny, pomieszczenia socjalne… A przecież jeszcze gdzieś musi być parking samochodów do naprawy, miejsce oceny szkód, wycen i określania zakresu naprawy, myjnia samochodowa, parking samochodów naprawionych i tak dalej. Na dokładkę całość musi spełniać szereg norm i wymogów formalnych i nie może być uciążliwa dla otoczenia. Wkurzeni sąsiedzi, którym może przeszkadzać dosłownie wszystko, mogą położyć nawet doskonale pracujący zakład.

 

Czy to wszystko oznacza, że nie należy uruchamiać zakładu lakierniczego? Wręcz przeciwnie, trzeba tylko odpowiedzieć sobie na kilka pytań i zaprosić do współpracy specjalistów. Trzeba wiedzieć, czy zakład ma naprawiać 10 samochodów miesięcznie, tygodniowo czy może w ciągu jednego dnia. To zasadnicza różnica. Kluczowe jest zatem ustalenie, na jaką ilość napraw można liczyć. Pomóc w tym mogą statystyki dotyczące liczby kolizji, wypadków i szkód parkingowych publikowane przez Polską Izbę Ubezpieczeń, Policję czy Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Statystyczne dane dotyczące liczby napraw powypadkowych oraz liczba okolicznych warsztatów pozwoli oszacować potencjał rynku i dostosować moce przerobowe budowanego zakładu. Kolejne pytania. Czy w obiekcie będą prowadzone również naprawy blacharskie? Jak liczna będzie załoga? No i – jeśli reorganizujemy istniejący obiekt – w jakim stopniu trzeba modernizować konstrukcję budynku. Na podstawie danych wyjściowych specjalista przeprowadzi wszechstronną analizę zagrożeń i określi parametry techniczne, zabezpieczenia i optymalne technologie tak, aby całość spełniała wszelkie wymogi prawne, przy odpowiedniej jakości wykonywanych prac. To stanowi podstawę do opracowania projektu nowego lub modernizacji istniejącego zakładu. No i biznesplanu. Znając wielkość inwestycji, moce przerobowe projektowanego zakładu i koszty jego utrzymania, można ocenić, czy to się opłaca. Ważne, aby żadnych danych nie brać z sufitu, również tych dotyczących przewidywanej liczby naprawianych samochodów. Nie jest dobrze, gdy na placu czeka zbyt wiele samochodów, których naprawa powinna już się odbywać, jeszcze gorzej jest, gdy kabina lakiernicza stoi pusta lub uruchamiana jest po to, aby lakierować jeden element…

 

Wielu przedsiębiorców branży lakierniczej nie bardzo radzi sobie z promocją własnych usług. Kiedy interesy idą dobrze, właściciel uważa, że reklama jest mu zbędna, przecież ledwie wyrabia się z robotą. Kiedy w zakładzie wieje nudą i niewiele się dzieje, na reklamę nie ma pieniędzy, zwłaszcza że trzeba już większych nakładów, aby uzyskać wzrost sprzedaży usług. I tak koło się zamyka. Dlatego warto w kosztach eksploatacji zakładu przewidzieć niewielkie środki na promowanie zakładu, budowanie wizerunku firmy solidnej, terminowej i nowoczesnej.Customer Design Manual_newLogo.pdf

 

Na ilustracji: Szkic projektu niewielkiej lakierni: 550 m2 powierzchni, jednoczesna praca przy 10 samochodach, miesięcznie 70 napraw, 6 osób personelu.

 

Zobacz również
  • Pistolety lakiernicze

      Narzędziem kojarzącym się z zawodem lakiernika samochodowego jest pistolet. Właściwie używany pozwala pokrywać powierzchnie karoserii samochodów równomierną warstwą lakieru.     Pistolety używane do nakładania powłok lakierniczych podczas renowacji pojazdów samochodowych to urządzenia wykorzystujące …

    Pistolety lakiernicze
  • Temperatura i wilgotność względna powietrza w trakcie aplikacji lakierów

    W trakcie aplikacji lakierów wymagane jest utrzymywanie odpowiednich parametrów powietrza. Dotyczy to czystości, temperatury, wilgotności względnej i objętościowego wolumenu wymiany. Temperatura i wilgotność względna powietrza określa dodatkowy jego parametr zwany punktem rosy. Punkt rosy jest …

    Temperatura i wilgotność względna powietrza w trakcie aplikacji lakierów
  • Orange is the New Black

    Pomarańczowy ma moc dzielenia opinii – jedni go uwielbiają, a inni nie znoszą. Jeśli aktualne trendy, jakie obserwujemy w modzie, akcesoriach i samochodach, uznać za wyznaczniki, to znaczy, że pomarańczowy szybko zyskuje przychylność coraz szerszego grona odbiorców.      …

    Orange is the New Black
  • Naprawy lakierów jednowarstwowych

      Praktycznie każdy producent samochodów oczekuje dopłaty za lakiery perłowe czy metalizowane, oferując bez dopłat dwa lub trzy kolory nadwozia. Nadwozia w tak zwanych kolorach bazowych są tańsze, niemniej są to powłoki dwuwarstwowe – lakier …

    Naprawy lakierów jednowarstwowych
  • Polerowanie – czyli usuwanie wtrąceń i nierówności

    Niekiedy oglądając powłokę lakieru swojej pracy lakierniczej z przerażeniem stwierdzamy obecność obcych ciał na powłoce zewnętrznej. Nieszczęściem są wtrącenia na powierzchni bazy pod lakierem bezbarwnym, bo takie wtrącenie usuniemy tylko metodą ponownego lakierowania. Zaletą współczesnych …

    Polerowanie – czyli usuwanie wtrąceń i nierówności

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie