W siedzibie Grupy CSV z przedstawicielami tej szczecińskiej firmy miałem przyjemność rozmawiać o realiach i perspektywach rodzimej branży lakierniczej. Było trochę o historii, trochę o kłopotach ale i sukcesach, najwięcej jednak było o doskonaleniu kompetencji, czyli o szkoleniach. Bardzo pouczające spotkanie.
O różnych aspektach branży widzianej z perspektywy specjalistów przedsiębiorstwa opowiadali:
Wojciech Jarząbek – Wiceprezes Zarządu Grupy CSV i Mariusz Kowalczyk – Dyrektor Wsparcia Sprzedaży. W czasie spotkania na różne sposoby odmieniane było pojęcie kompetencji. Wątek dotyczący wiedzy i umiejętności w CSV od początku istnienia firmy ściśle wiązał się z technologiami i materiałami lakierniczymi. Dziś, jak się wydaje, kompetencje mają jeśli nie większe, to takie samo znaczenie, jak jakość narzędzi i materiałów oraz technologie. Oba te obszary są wzajemnie zależne, wszak oczywistym jest, iż najlepsze, najdroższe materiały bez wiedzy jak i dlaczego z nich korzystać nie sprawią, iż końcowa usługa będzie na odpowiednim poziomie. I odwrotnie, najlepsza wiedza bez odpowiednich materiałów pozostanie jedynie wiedzą teoretyczną. W Grupie CSV starają się harmonijnie łączyć serwis szkoleniowy z ofertą produktową.
Zdjęcie: Mariusz Kowalczyk – Dyrektor Wsparcia Sprzedaży Grupy CSV
Grupa CSV powstała w 1991 roku jako lokalny dystrybutor materiałów lakierniczych. Nieliczna wówczas załoga rozpoczynała od dystrybucji produktów niemieckiego producenta Vosschemie, rok później również produktów firmy BASF. Jednak od początku przedsięwzięcie było tworzone jako podmiot nie tyle handlowy, co biznesowy. To wynikało z doświadczenia twórców firmy z rynku niemieckiego i jednocześnie znajomości specyfiki rynku polskiego. Istotą działania było – obok oferty produktowej – wsparcie biznesów branży lakierniczej rozumianych zarówno jako zarządzanie poszczególnymi procesami, jak i całością funkcjonowania warsztatów lakierniczych. Przez pierwsze lata Grupa CSV poszerzało ofertę o produkty i systemy procesów lakierniczych najbardziej odpowiednie dla polskiego rynku, w tym również własnej marki, GOLDCAR. Równolegle nie zaniedbywano programu szkoleń, wsparcia technicznego i technologicznego kierowanego do coraz większej liczby klientów. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku cykle szkoleń prowadzone były przede wszystkim z naciskiem na zagadnienia związane z likwidacją szkód komunikacyjnych. Własne centrum szkoleniowe, International College of Refinish Competence, uruchomione zostało w 2003 roku.
Obecnie Grupa CSV dysponuje niemal 50 sklepami-mieszalniami w całym kraju, z kompleksową ofertą materiałów i narzędzi dla warsztatów lakierniczych. Jak wcześniej podkreślałem, menadżerowie firmy CSV przywiązują dużą wagę do kompetencji, wiedzy i umiejętności pracowników, a także kadry zarządzającej warsztatów lakierniczych. Dlatego w każdym sklepie można liczyć na wsparcie techniczne i doradztwo dotyczące zarówno oferowanych produktów, jak też technologii napraw. Oferta produktowa skorelowana jest z doradztwem technicznym, wsparciem technologicznym czy pomocą w kosztorysowaniu. Zmiany w konstrukcji samochodów, realia systemu rozliczeń napraw, regulacje prawne, nowe materiały i technologie, ograniczenia wymuszone przez ekologię, to dla większości warsztatów duże wyzwania. Obecnie doszły problemy wynikające z inflacji, rosnących cen energii, materiałów, narzędzi i pracy.
Na internetowej stronie www.csv.pl można znaleźć tematykę i zakres szkoleń prowadzonych przez specjalistów szczecińskiej firmy. Szkolenia skierowane do kadry zarządzającej skupiają się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z kosztorysowaniem. Ważne w budowaniu kompetencji menadżerów są też umiejętności utrzymywania pośrednich i bezpośrednich relacji z klientami, dbanie o podnoszeniu wiedzy pracowników lakierni czy zarządzania firmą. Szkolenia prowadzone przez praktyków CSV odbywają się w centrum szkoleniowym, a także w warsztatach klientów; ich zakres dostosowany jest zawsze do warunków i realiów konkretnego zakładu. W ramach Programu Partner specjaliści z Grupy CSV między innymi pomagają opracować i wdrożyć kompleksowe rozwiązania pozwalające na ograniczenie zużycia energii. W różnych warsztatach sprawdzają się różne rozwiązania dotyczące optymalnego wykorzystywania narzędzi, sprzętu i wyposażenia, procesów technologicznych i materiałów.
Zdjęcie: Wojciech Jarząbek – Wiceprezes Zarządu Grupy CSV
Wszystkie te elementy muszą być kompatybilne i dobrane tak, aby osiągnąć zamierzony cel ograniczenia zużycia energii przy racjonalnych kosztach, nie tracąc przy tym na jakości wykonywanej naprawy. Co podkreślali moi rozmówcy – w czasie szkoleń czy przygotowując rozwiązania dla warsztatów, eksperci Grupy CSV nie preferują produktów konkretnej marki, lecz takie, które w danych warunkach są najbardziej optymalne. Dobieranie najlepszych parametrów materiałów, narzędzi i technologii przypomina układankę puzzli, z którą nie zawsze potrafią sobie poradzić menadżerowie lakierni. Ułatwieniem ma być Program Partner. Przygotowany został również panel pomocy prawnej, co dla warsztatów w sporach z dużymi podmiotami gospodarczymi może mieć znaczenie niebagatelne. Wyzwaniem dla całej branży jest obecna sytuacja, którą trudno określić inaczej jak kryzysowa. Szczególnego znaczenia nabiera więc optymalizacja procesów lakierniczych, technologii, sprostanie wyzwaniom ekologicznym czy dostosowanie warsztatów do zmian konstrukcji i napędu samochodów. Bez nieustannego doskonalenia funkcjonowania warsztatów i podnoszenia umiejętności pracowników oraz kompetencji kadry zarządzającej może być bardzo trudno. Eksperci Grupy CSV nie bez satysfakcji zwracali też uwagę na współpracę ze szkołami samochodowymi, co jest wychodzeniem naprzeciw wyzwaniom przyszłości.
W ciągu trzydziestu lat firma zmieniła się z lokalnego dystrybutora materiałów lakierniczych w ważnego gracza na wymagającym, polskim rynku. Kompleksowe rozwiązania dla lakierni i wsparcie techniczne oraz programy szkoleń zarówno dla kadry kierowniczej, jak i lakierników adresowane są do warsztatów zajmujących się naprawami pojazdów segmentu premium. Tak określony standard zapewnia współpracującym z CSV klientom (warsztatom lakierniczym) możliwości i umiejętności pozwalające podejmowanie praktycznie każdej usługi związanej z naprawą czy renowacją powłok lakierniczych.
Marka AkzoNobel opracowała nowatorską technologię farb proszkowych Resicoat, która zapewnia lepszą ochronę systemów akumulatorów pojazdów elektrycznych (EV) – przy jednorazowej aplikacji. Na rynku pojazdów elektrycznych rośnie zapotrzebowanie na powłoki o wysokiej wytrzymałości dielektrycznej, które pomogą …
– Axalta Coating Systems Poland, jeden z największych na świecie producentów lakierów ciekłych i proszkowych, otrzymała w tym roku Złoty Laur Klienta i tytuł Lidera XX-lecia w jubileuszowym plebiscycie Złoty Laur Konsumenta/Laur Klienta. To wyraz …
Podkład gruntujący 1K w aerozolu od marki Cromax®. Produkt PS1504A Quickfill Primer-Surfacer w kolorze szarym (VS4) pomaga zmaksymalizować wydajność warsztatów lakierniczych. Prosta aplikacja, wszechstronne zastosowanie i bardzo szybkie schnięcie sprawiają, że warsztaty lakiernicze mogą zwiększyć …
Koszalińska firma Auto – Dubnicki, to rodzinny biznes, którego początki sięgają lat 80-tych ubiegłego wieku. Teraz o jej rozwój dba kolejne pokolenie, a oferta daleko wykracza poza plany, które kiedyś kreślili założyciele. Pierwszy warsztat blacharsko …
Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …