• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Na kryzys kompetencje

Na kryzys kompetencje

 

W siedzibie Grupy CSV z przedstawicielami tej szczecińskiej firmy miałem przyjemność rozmawiać o realiach i perspektywach rodzimej branży lakierniczej. Było trochę o historii, trochę o kłopotach ale i sukcesach, najwięcej jednak było o doskonaleniu kompetencji, czyli o szkoleniach. Bardzo pouczające spotkanie.

O różnych aspektach branży widzianej z perspektywy specjalistów przedsiębiorstwa opowiadali:

Wojciech Jarząbek – Wiceprezes Zarządu Grupy CSV i Mariusz Kowalczyk – Dyrektor Wsparcia Sprzedaży. W czasie spotkania na różne sposoby odmieniane było pojęcie kompetencji. Wątek dotyczący wiedzy i umiejętności w CSV od początku istnienia firmy ściśle wiązał się z technologiami i materiałami lakierniczymi. Dziś, jak się wydaje, kompetencje mają jeśli nie większe, to takie samo znaczenie, jak jakość narzędzi i materiałów oraz technologie. Oba te obszary są wzajemnie zależne, wszak oczywistym jest, iż najlepsze, najdroższe materiały bez wiedzy jak i dlaczego z nich korzystać nie sprawią, iż końcowa usługa będzie na odpowiednim poziomie. I odwrotnie, najlepsza wiedza bez odpowiednich materiałów pozostanie jedynie wiedzą teoretyczną. W Grupie CSV starają się harmonijnie łączyć serwis szkoleniowy z ofertą produktową.

dsc09765

Zdjęcie:  Mariusz Kowalczyk – Dyrektor Wsparcia Sprzedaży Grupy CSV

Grupa CSV powstała w 1991 roku jako lokalny dystrybutor materiałów lakierniczych. Nieliczna wówczas załoga rozpoczynała od dystrybucji produktów niemieckiego producenta Vosschemie, rok później również produktów firmy BASF. Jednak od początku przedsięwzięcie było tworzone jako podmiot nie tyle handlowy, co biznesowy. To wynikało z doświadczenia twórców firmy z rynku niemieckiego i jednocześnie znajomości specyfiki rynku polskiego. Istotą działania było – obok oferty produktowej – wsparcie biznesów branży lakierniczej rozumianych zarówno jako zarządzanie poszczególnymi procesami, jak i całością funkcjonowania warsztatów lakierniczych. Przez pierwsze lata Grupa CSV poszerzało ofertę o produkty i systemy procesów lakierniczych najbardziej odpowiednie dla polskiego rynku, w tym również własnej marki, GOLDCAR. Równolegle nie zaniedbywano programu szkoleń, wsparcia technicznego i technologicznego kierowanego do coraz większej liczby klientów. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku cykle szkoleń prowadzone były przede wszystkim z naciskiem na zagadnienia związane z likwidacją szkód komunikacyjnych. Własne centrum szkoleniowe, International College of Refinish Competence, uruchomione zostało w 2003 roku.

 

dsc00030

 

Obecnie Grupa CSV dysponuje niemal 50 sklepami-mieszalniami w całym kraju, z kompleksową ofertą materiałów i narzędzi dla warsztatów lakierniczych. Jak wcześniej podkreślałem, menadżerowie firmy CSV przywiązują dużą wagę do kompetencji, wiedzy i umiejętności pracowników, a także kadry zarządzającej warsztatów lakierniczych. Dlatego w każdym sklepie można liczyć na wsparcie techniczne i doradztwo dotyczące zarówno oferowanych produktów, jak też technologii napraw. Oferta produktowa skorelowana jest z doradztwem technicznym, wsparciem technologicznym czy pomocą w kosztorysowaniu. Zmiany w konstrukcji samochodów, realia systemu rozliczeń napraw, regulacje prawne, nowe materiały i technologie, ograniczenia wymuszone przez ekologię, to dla większości warsztatów duże wyzwania. Obecnie doszły problemy wynikające z inflacji, rosnących cen energii, materiałów, narzędzi i pracy.

 

Na internetowej stronie www.csv.pl można znaleźć tematykę i zakres szkoleń prowadzonych przez specjalistów szczecińskiej firmy. Szkolenia skierowane do kadry zarządzającej skupiają się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z kosztorysowaniem. Ważne w budowaniu kompetencji menadżerów są też umiejętności utrzymywania pośrednich i bezpośrednich relacji z klientami, dbanie o podnoszeniu wiedzy pracowników lakierni czy zarządzania firmą. Szkolenia prowadzone przez praktyków CSV odbywają się w centrum szkoleniowym, a także w warsztatach klientów; ich zakres dostosowany jest zawsze do warunków i realiów konkretnego zakładu. W ramach Programu Partner specjaliści z  Grupy CSV między innymi pomagają opracować i wdrożyć kompleksowe rozwiązania pozwalające na ograniczenie zużycia energii. W różnych warsztatach sprawdzają się różne rozwiązania dotyczące optymalnego wykorzystywania narzędzi, sprzętu i wyposażenia, procesów technologicznych i materiałów.

w-jarzabek

Zdjęcie: Wojciech Jarząbek – Wiceprezes Zarządu Grupy CSV

 

Wszystkie te elementy muszą być kompatybilne i dobrane tak, aby osiągnąć zamierzony cel ograniczenia zużycia energii przy racjonalnych kosztach, nie tracąc przy tym na jakości wykonywanej naprawy. Co podkreślali moi rozmówcy – w czasie szkoleń czy przygotowując rozwiązania dla warsztatów, eksperci Grupy CSV nie preferują produktów konkretnej marki, lecz takie, które w danych warunkach są najbardziej optymalne. Dobieranie najlepszych parametrów materiałów, narzędzi i technologii przypomina układankę puzzli, z którą nie zawsze potrafią sobie poradzić menadżerowie lakierni. Ułatwieniem ma być Program Partner. Przygotowany został również panel pomocy prawnej, co dla warsztatów w sporach z dużymi podmiotami gospodarczymi może mieć znaczenie niebagatelne. Wyzwaniem dla całej branży jest obecna sytuacja, którą trudno określić inaczej jak kryzysowa. Szczególnego znaczenia nabiera więc optymalizacja procesów lakierniczych, technologii, sprostanie wyzwaniom ekologicznym czy dostosowanie warsztatów do zmian konstrukcji i napędu samochodów. Bez nieustannego doskonalenia funkcjonowania warsztatów i podnoszenia umiejętności pracowników oraz kompetencji kadry zarządzającej może być bardzo trudno. Eksperci Grupy CSV nie bez satysfakcji zwracali też uwagę na współpracę ze szkołami samochodowymi, co jest wychodzeniem naprzeciw wyzwaniom przyszłości.

W ciągu trzydziestu lat firma zmieniła się z lokalnego dystrybutora materiałów lakierniczych w ważnego gracza na wymagającym, polskim rynku. Kompleksowe rozwiązania dla lakierni i wsparcie techniczne oraz programy szkoleń zarówno dla kadry kierowniczej, jak i lakierników adresowane są do warsztatów zajmujących się naprawami pojazdów segmentu premium. Tak określony standard zapewnia współpracującym z CSV klientom (warsztatom lakierniczym) możliwości i umiejętności pozwalające podejmowanie praktycznie każdej usługi związanej z naprawą czy renowacją powłok lakierniczych.

 

 

Zobacz również
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Axalta wyłącznym dostawcą ColorSystem dla BMW Group w regionie EMEA

    Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny producent lakierów ciekłych i proszkowych, została wyłącznym dostawcą dla systemu ColorSystem Grupy BMW, który jest aktualnie stosowany w 15 krajach europejskich i RPA. Umowa obejmuje sieć 730 serwisów …

    Axalta wyłącznym dostawcą ColorSystem dla BMW Group w regionie EMEA
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini
  • Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night

    Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku.  Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …

    Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x