• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Mieszalniki lakiernicze

Mieszalniki lakiernicze

 

Dla naprawy powłoki lakieru, niezbędne jest posiadanie bazy o kolorze zgodnym ze znajdującym się na naprawianym pojeździe. Są dwa podstawowe sposoby jego pozyskania: można udać się z elementem naprawianego pojazdu do mieszalni lakierów, bądź jako firma mogąca się pochwalić przerobem ponad 40 zleceń miesięcznie, posiadać mieszalnik. Oczywiście w firmie musi być lakiernik, który potrafi bezbłędnie dobierać kolory.

 

 

Mieszalnia działa na prostej zasadzie mieszania pigmentów z żywicą bądź pigmentów rozmieszanych z żywicą między sobą. Laboratoria kolorystyczne firm matek cały czas na bieżąco zbierają próbki kolorów z całego świata i na ich podstawie opracowują odpowiednie receptury. Ten sam kolor, ze względu na różnice miejsca natrysku, różne nastawy automatycznych pistoletów, a niekiedy różnych dostawców koloru, pomoże mieć pewne subtelne różnice w odcieniu, stąd w katalogach kolorów pojawiają się dodatkowe próbki o nazwach X-ciemny, X-jasny, X-żółtawy, itp. Niekiedy kolor po wymieszaniu i natrysku próbnym nie do końca odpowiada barwie na próbce. Należy wówczas wykonać korektę koloru. Wymaga to odpowiedniej wiedzy, dobrego wzroku oraz doświadczenia. Doświadczony fachowiec patrząc na próbkę zadaje sobie na głos pytanie? Farbo jaka jesteś? I też głośno odpowiada – czerwona w żółte. Brzmi to śmiesznie, lecz tak właśnie uruchamia się proces kojarzenia barw poprzez jednoczesne działanie organu wzroku, słuchu i mowy. Wybór pigmentów, jakim trzeba korygować próbki oraz w jaki sposób prawidłowo wykonywać korektę, to temat szkoleń bezpośrednio w ośrodkach treningowych. Przez Skypa lub za pomocą wujka Googla – niewykonalne.

XXI wiek z mocno rozwijającą się elektroniką poprawił możliwości korekty i odczytu koloru i jego prawdopodobnej nazwy przez stosowanie spektrofotometrów. W ostatnich latach spektrofotometry znalazły się pod dachami lakierni i mieszalni kolorów i, dla chcących je wykorzystywać, stały się bardzo pomocne. Wciąż jeszcze w użyciu znajdują się wzorce kolorów natryskiwane na listki i jako biblioteki magazynowane w specjalnych gablotach bądź skrzynkach. Niestety, próbki natryskowe są dostarczane z pewnym opóźnieniem w stosunku do wypuszczenia modelu z nowym kolorem, co w autoryzowanych firmach może sprawiać kłopoty przy naprawie najnowszych aut z nowa kolorystyką. Możliwość pracy ze spektrofotometrem zsynchronizowanym z posiadanym programem kolorystycznym ułatwia przygotowanie właściwej kolorystyki na pojazdy lakierowane oraz zdecydowanie skraca cały proces komponowania idealnego koloru.

 

Receptura koloru przy pomocy spektrofotometru

W programie dedykowanym do konkretnego modelu spektrofotometru zainstalowanym w komputerze wprowadza się informacje o samochodzie, podając jego typ, model, rok produkcji oraz nazwę i numer koloru nadwozia. Następną czynnością jest przygotowanie miejsca do pomiaru. Dla poprawnego odczytu należy miejsce znajdującego się w pobliżu miejsca naprawy oczyścić i spolerować. Przykładamy spektrofotometr do badanej płaszczyzny. Na korpusie urządzenia zamontowane są trzy diody, które sygnalizują wykonywanie pomiaru. Po jego wykonaniu urządzenie prosi o obróceniu go o 90° w stosunku do położenia poprzedniego. Tak zarejestrowane pomiary należy wczytać do programu w komputerze. Program przedstawia kilka propozycji receptur z najlepszym dopasowaniem koloru. Na podstawie podanej receptury wykonujemy próbkę do natrysku. Po wysuszeniu próbki i jej porównaniu z oryginałem, najczęściej okazuje się, iż próbka różni się od oryginału. Jeśli stwierdzamy odstępstwa, to należy przeprowadzić tzw. krok korekcyjny, który polega na pomiarze wykonanej próbki w porównaniu do zarejestrowanego pomiaru oryginalnego koloru. Otrzymujemy nową propozycję próbek i wybierając najlepszą recepturę wykonujemy natrysk próbny, który ponownie porównujemy z oryginałem. Zazwyczaj jeden krok korekcyjny wystarcza.

Dobrym zwyczajem byłoby rejestrowanie ostatecznej próbki zgodnej z oryginałem i wysłaniem do firmy matki z opisem charakterystyki pojazdu oraz miejsca jej wykonania. Takie informacje pozwalają na szybkie uzupełnianie odcieni kolorów, a ich zamieszczanie w banku kolorów może bardzo ułatwić proces doboru właściwych kolorów wszystkim, którzy mają dostęp do takiej bazy.

 

Autor: Mieczysław Sieczkowski, Mirosław Rutkowskiszafa-spectral

 

Zobacz również
  • Lakiery bezbarwne – jakie są ich rodzaje i czego od nich oczekujemy

      W systemach lakierów dwu- lub wielowarstwowych zewnętrzną warstwą zamykającą całą naprawianą powłokę jest lakier bezbarwny. Głównym zadaniem dla lakieru bezbarwnego, obok walorów estetycznych, jest ochrona powłoki przed erozją z otoczenia, zadrapaniem bądź pochłanianiem oparów …

    Lakiery bezbarwne – jakie są ich rodzaje i czego od nich oczekujemy
  • Kabina lakiernicza z powietrzną pompą ciepła

    Krótkie wprowadzenia na temat pomp ciepła. Co to jest pompa ciepła? Spora część czytelników z pewnością zna już to pojęcie, ale dla pewności pozwolę sobie na krótkie wprowadzenie. W bardzo mocnym uproszczeniu można odnieść się …

    Kabina lakiernicza z powietrzną pompą ciepła
  • Czy pistolet lakierniczy powinien być jedynym narzędziem w warsztacie lakierniczym?

    Aplikacja podkładu za pomocą wałka Rynek napraw lakierniczych obfituje w szereg nowych produktów które pojawiają się jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Co jakiś czas ukazują się w mediach branżowych informacje o nowym lakierze bezbarwnym, podkładzie …

    Czy pistolet lakierniczy powinien być jedynym narzędziem w warsztacie lakierniczym?
  • Kolejne badania powłok ochronnych RANGERS wykazały ich trwałość między 15 a 25 lat

    Poliuretanowa powłoka ochronna RANGERS została poddana kolejnym badaniom. Firma Troton Sp. z o.o. zdecydowała się na przeprowadzenie testów, by móc uzyskać informację jak ich produkt chroni przed korozją. W 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna wydała …

    Kolejne badania powłok ochronnych RANGERS wykazały ich trwałość  między  15 a 25 lat
  • Primer pierwszy w kolejce

    Primer jest jednym z najbardziej kochanych i przerażających słów w motoryzacyjnym słowniku „Zrób to sam”. Może to przesada, ale mówienie o primerze wywołuje u niektórych wszelkiego rodzaju konwulsje, zdziwienie co to (jestem całkiem poważny), a …

    Primer pierwszy w kolejce

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie