• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Mieszalniki lakiernicze

Mieszalniki lakiernicze

 

Dla naprawy powłoki lakieru, niezbędne jest posiadanie bazy o kolorze zgodnym ze znajdującym się na naprawianym pojeździe. Są dwa podstawowe sposoby jego pozyskania: można udać się z elementem naprawianego pojazdu do mieszalni lakierów, bądź jako firma mogąca się pochwalić przerobem ponad 40 zleceń miesięcznie, posiadać mieszalnik. Oczywiście w firmie musi być lakiernik, który potrafi bezbłędnie dobierać kolory.

 

 

Mieszalnia działa na prostej zasadzie mieszania pigmentów z żywicą bądź pigmentów rozmieszanych z żywicą między sobą. Laboratoria kolorystyczne firm matek cały czas na bieżąco zbierają próbki kolorów z całego świata i na ich podstawie opracowują odpowiednie receptury. Ten sam kolor, ze względu na różnice miejsca natrysku, różne nastawy automatycznych pistoletów, a niekiedy różnych dostawców koloru, pomoże mieć pewne subtelne różnice w odcieniu, stąd w katalogach kolorów pojawiają się dodatkowe próbki o nazwach X-ciemny, X-jasny, X-żółtawy, itp. Niekiedy kolor po wymieszaniu i natrysku próbnym nie do końca odpowiada barwie na próbce. Należy wówczas wykonać korektę koloru. Wymaga to odpowiedniej wiedzy, dobrego wzroku oraz doświadczenia. Doświadczony fachowiec patrząc na próbkę zadaje sobie na głos pytanie? Farbo jaka jesteś? I też głośno odpowiada – czerwona w żółte. Brzmi to śmiesznie, lecz tak właśnie uruchamia się proces kojarzenia barw poprzez jednoczesne działanie organu wzroku, słuchu i mowy. Wybór pigmentów, jakim trzeba korygować próbki oraz w jaki sposób prawidłowo wykonywać korektę, to temat szkoleń bezpośrednio w ośrodkach treningowych. Przez Skypa lub za pomocą wujka Googla – niewykonalne.

XXI wiek z mocno rozwijającą się elektroniką poprawił możliwości korekty i odczytu koloru i jego prawdopodobnej nazwy przez stosowanie spektrofotometrów. W ostatnich latach spektrofotometry znalazły się pod dachami lakierni i mieszalni kolorów i, dla chcących je wykorzystywać, stały się bardzo pomocne. Wciąż jeszcze w użyciu znajdują się wzorce kolorów natryskiwane na listki i jako biblioteki magazynowane w specjalnych gablotach bądź skrzynkach. Niestety, próbki natryskowe są dostarczane z pewnym opóźnieniem w stosunku do wypuszczenia modelu z nowym kolorem, co w autoryzowanych firmach może sprawiać kłopoty przy naprawie najnowszych aut z nowa kolorystyką. Możliwość pracy ze spektrofotometrem zsynchronizowanym z posiadanym programem kolorystycznym ułatwia przygotowanie właściwej kolorystyki na pojazdy lakierowane oraz zdecydowanie skraca cały proces komponowania idealnego koloru.

 

Receptura koloru przy pomocy spektrofotometru

W programie dedykowanym do konkretnego modelu spektrofotometru zainstalowanym w komputerze wprowadza się informacje o samochodzie, podając jego typ, model, rok produkcji oraz nazwę i numer koloru nadwozia. Następną czynnością jest przygotowanie miejsca do pomiaru. Dla poprawnego odczytu należy miejsce znajdującego się w pobliżu miejsca naprawy oczyścić i spolerować. Przykładamy spektrofotometr do badanej płaszczyzny. Na korpusie urządzenia zamontowane są trzy diody, które sygnalizują wykonywanie pomiaru. Po jego wykonaniu urządzenie prosi o obróceniu go o 90° w stosunku do położenia poprzedniego. Tak zarejestrowane pomiary należy wczytać do programu w komputerze. Program przedstawia kilka propozycji receptur z najlepszym dopasowaniem koloru. Na podstawie podanej receptury wykonujemy próbkę do natrysku. Po wysuszeniu próbki i jej porównaniu z oryginałem, najczęściej okazuje się, iż próbka różni się od oryginału. Jeśli stwierdzamy odstępstwa, to należy przeprowadzić tzw. krok korekcyjny, który polega na pomiarze wykonanej próbki w porównaniu do zarejestrowanego pomiaru oryginalnego koloru. Otrzymujemy nową propozycję próbek i wybierając najlepszą recepturę wykonujemy natrysk próbny, który ponownie porównujemy z oryginałem. Zazwyczaj jeden krok korekcyjny wystarcza.

Dobrym zwyczajem byłoby rejestrowanie ostatecznej próbki zgodnej z oryginałem i wysłaniem do firmy matki z opisem charakterystyki pojazdu oraz miejsca jej wykonania. Takie informacje pozwalają na szybkie uzupełnianie odcieni kolorów, a ich zamieszczanie w banku kolorów może bardzo ułatwić proces doboru właściwych kolorów wszystkim, którzy mają dostęp do takiej bazy.

 

Autor: Mieczysław Sieczkowski, Mirosław Rutkowskiszafa-spectral

 

Zobacz również
  • Mercedes-AMG Petronas Motorsport: nowy sezon, nowa grafika, nowy kolor

    Wiele osób myśli, że po zakończeniu sezonu F1 zespoły mają czas na odpoczynek. Nic bardziej mylnego. W tym czasie skupiają się na nieustannym ulepszaniu bolidów i tworzeniu nowych szat graficznych. Przed sezonem 2019 stajnia Mercedes-AMG Petronas …

    Mercedes-AMG Petronas Motorsport: nowy sezon, nowa grafika, nowy kolor
  • Fabryki samochodowego piękna

    Kiedy przed laty przygotowywaliśmy tekst o autodetailingu, sporo czasu zajął reaserch informacji i znalezienie osób, które się profesjonalnie takimi usługami zajmowały. Teraz,  po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła autodetailing,  komputer pokazał 12 milionów odniesień w niespełna …

    Fabryki samochodowego piękna
  • Podstępna i zła

    Od początku motoryzacji cichym, ale bardzo groźnym wrogiem samochodów jest korozja. Przez dziesięciolecia różnie sobie z nią radzono, dziś można powiedzieć, że ta zaraza została opanowana. Pod warunkiem zastosowania odpowiednich szczepionek przed, i leków po …

    Podstępna i zła
  • Satysfakcja bez zysku

      Bardzo ważnym, acz niedocenianym etapem zakończenia naprawy samochodu po kolizji drogowej jest finishing. Chodzi o to, aby klient odbierał naprawiony samochód bez usterek, czysty i pachnący.     Z punktu widzenia klienta właściwie naprawione …

    Satysfakcja bez zysku
  • Z miernikiem po samochód

    Wydawało by się, że taki podstawowy temat jak grubość powłoki lakierowej karoserii samochodowej to nic innego jak podstawy w zawodzie lakiernika samochodowego. A tu co? Klops. Na ok. 100 zapytanych fachowców z branży, a byli …

    Z miernikiem po samochód

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie