Czy można uzyskać właściwą powierzchnie oraz przejrzystość powłoki lakieru gdy pracujemy w garażu?. O czym powinniśmy pamiętać, na co musimy zwracać uwagę, jak możemy sobie pomóc, aby naprawa była wykonana jak najlepiej?
Tekst:
Aby osiągnąć wysoką jakość wykonania to pomieszczenie do lakierowania:
Takie parametry spełniają specjalistyczne kabiny lakiernicze, ale potrzebny jest worek pieniędzy, aby najtańszą nawet kabinę kupić, jej instalacja to kolejne koszty. Jak możemy sobie pomóc?
Dobre oświetlenie
Dodatkowe lampy ze światłem dziennym (chodzi o właściwą ocenę kolorów), z zabezpieczeniem ATEX (antywybuchowym, bo w użyciu lakiernika są łatwopalne rozcieńczalniki organiczne). Lampy należy umieścić w taki sposób, aby oświetlały miejsce lakierowania. Mogą być na stojakach lub mocowane do ścian pomieszczenia. W czasie malowania elementów zawsze będą potrzebne przynajmniej trzy lampy, jedna z góry i dwie z boku po to, aby z każdej strony zapewniały dobrą widoczność
Wymiana powietrza
To jest największy problemem. Aby odkurz z pistoletu przemieszczał się podczas lakierowania, powinien być zapewniony przepływ powietrza wzdłuż powierzchni lakierowanej co najmniej 0,2 m/s. Bez „kabiny” tego nie uzyskamy. Do malowania elementów (zderzaki, błotniki, drzwi oraz pokrywy silnika i bagażnika) można się wspomóc zakupując stanowisko do lakierowania elementów. Na rynku jest kilku producentów i można wybierać. W lecie jest dobrze, bo łatwiej trafić na właściwą temperaturę otoczenia odpowiednią do lakierowania. Po odparowaniu można wygrzać powłokę promiennikiem IR. Problem będzie przy temperaturach niższych od 20°C i dużej wilgotności. Takie stanowisko potrzebuje wprowadzenia poza pomieszczenie około 4-5 tys. m³/godzinę powietrza. Zbyt niska temperatura utrudnia odparowanie, a zbyt duża wilgotność utrudni proces żelowania i również odparowania. Takie warunki mogą spowodować nawet wykraplanie mgły wodnej na powierzchni, kiedy przy przepływach powietrza pojawi się temperatura rosy.
Sposobem na to mogą być, ustawione na wysokości okien samochodu osobowego, dwa wiatraki (koniecznie ATEX), które przy otwartych drzwiach garażu wymuszą przepływ powietrza wzdłuż pojazdu na poziomie samochodu. Chodzi o spowodowanie wsysanie powietrza do garażu górą, bez dużej ilości zanieczyszczeń znajdujących się na, zazwyczaj mocno zanieczyszczonej, powierzchni przed garażem.
Wygrzewanie lakieru
Jeśli kolejne warstwy powłoki nie będą odpowiednio utwardzone to praca zda się psu na budę. Najłatwiejsze rozwiązanie to wykorzystanie promiennika IR mogącego objąć około 1 m² powierzchni. Na rynku są dostępne przeróżne wersje w różnych cenach. Czasy wygrzewania to 10-20 minut w zależności od rodzaju podkładów i lakierów. W polowych warunkach odpowiednie utwardzenie szpachli, podkładów oraz lakieru zewnętrznego uchroni od podstawowych wad lakierniczych.
Filtry
Mają zabezpieczać przed wtrąceniami. Jeżeli w pomieszczeniu przeznaczonym do lakierowania nie będzie wymuszonego przepływu powietrza, to żadne filtry nie będą potrzebne! Co innego gdy jest zamontowane stanowisko do lakierowania elementów. Na wylocie będą znajdować się filtry zaprojektowane przez producenta, a w otwory dolotowe do pomieszczenia warto zamocować ramki z filtrami, aby śmiecie i paprochy z zewnątrz nie były wsysane w rejon, gdzie jest element lakierowany.
Zabezpieczenie pomieszczenia przed wtrąceniami
Zatrzymanie kurzu i pyłów. Jednym z prostszych sposobów jest przymocowanie na ramkach foli osłonowej i pokrycie jej żelem ochronnym do kabin. Z ramek tworzy się rodzaj parawanu osłaniającego miejsce lakierowania. Trzeba taką przegrodę ustawić możliwie stabilnie, aby w czasie pracy jej nie przewrócić. Folię osłonową pokrytą żelem warto też położyć na podłogę w kierunku do stanowiska natryskowego po to, aby wychwytywany był odkurz i pył przez wciągające go powietrze do wylotu. Oczywiście folii nie kładzie się w miejscu, w którym lakiernik drepce podczas natryskiwania.
Powietrze do pistoletu
To kolejna ważna sprawa. Sprawny i wydajny kompresor musi dostarczyć czyste powietrze pod odpowiednim, niezmiennym ciśnieniem. Odwadniacz usuwający skraplającą się z powietrza wodę, powinien być połączony z kompresorem przewodem o odpowiedniej średnicy (zalecania 10 mm) i długości (2 do 3 m). Powietrze do lakierowania musi być czyste, bezwodne i bezolejowe. Dlatego przed osuszaczem warto zainstalować filtr usuwający cząsteczki stałe i aerozole olejowe. Brak odpowiedniej ilości powietrza do lakierowania oraz jego niewłaściwa jakość, to przyczynek do powstawania wad. Może pojawić się zmętnienie lub częściowa utrata połysku w lakierze bezbarwnym, rybie oczka na powierzchni, itp.
Produkty
W warunkach garażowych należy stosować materiały przystosowane do schnięcia na powietrzu. Są na rynku produkty przystosowane do stosowania ich bez wygrzewania. Jednak warto pamiętać o tym, że promieniowanie IR przyspiesza proces utwardzania produktów lakierniczych. Oczywiście, na podstawie karty technicznej produktu, należy się upewnić, czy są do tego przystosowane.
Odpowiedź na pytanie o to, czy w garażu można wykonać profesjonalne powłoki lakiernicze, każdy musi znaleźć samodzielnie. Trzeba tylko dokładnie wiedzieć, jaki jest zakres pracy i jakie trudności trzeba pokonać, jakie urządzenia, narzędzia i materiały będą potrzebne. A potem uruchomić własną kreatywność i stworzyć w garażu takie warunki, jakie pozwolą uzyskać zamierzone efekty.
Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski
Producenci materiałów i narzędzi dla lakierników prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych produktów. Po części spowodowane jest to koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom chroniącym środowisko, po części wymogiem spełnienia oczekiwań akcjonariuszy, czyli …
Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …
Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
AkzoNobel wprowadza na rynek innowacyjną i wysokowydajną technologię, na której skorzystają producenci puszek. Jest to wolne od bisfenoli, styrenu, PFAS i formaldehydu powlekanie wewnętrzne. Dział Powłok Opakowaniowych firmy opracował AccelshieldTM 300, wewnętrzną powłokę natryskową …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …