Poliuretanowa powłoka ochronna RANGERS została poddana kolejnym badaniom. Firma Troton Sp. z o.o. zdecydowała się na przeprowadzenie testów, by móc uzyskać informację jak ich produkt chroni przed korozją.
W 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna wydała znowelizowaną normę PN-EN ISO 12944- Farby i lakiery- Ochrona przed korozją konstrukcji stalowych za pomocą ochronnych systemów powłokowych. Składa się ona z 9 części:
Norma ta definiuje okres trwałości danej powłoki jako „oczekiwany czas życia powłoki do pierwszej, większej renowacji pokrycia”. Większa renowacja oznacza skorodowanie elementu w stopniu powyżej Ri3 zgodnie z normą PN-EN ISO 4628-3:2016.
W normie w części 6 zaproponowano przyspieszone testy dla oceny trwałości pokrycia. Jako testy badawcze przyjęto:
– test ciągłej kondensacji wilgoci zgodnie z normą PN-EN ISO 6270-1,
– test odporności na neutralną mgłę solną (NSS) zgodnie z normą PN-EN ISO 9227.
W ramach badań należało wykonać i ocenić wyniki badań według odpowiednich kryteriów. Wybrano do testów klasę korozyjności C4H (high) by trwałość produktu RANGERS mieściła się w czasie od 5 do 25 lat. Próbki nowe, niepoddane testom w komorach, były najpierw badane pod kątem przyczepności w oparciu o normę ISO 4624. Użyto automatycznego miernika przyczepności pull-off i uzyskano wartość siły odrywu na poziomie około 8 MPa.
RANGERS nałożony na stal został kolejno umieszczony w komorach: korozyjnej i kondensacji wilgoci. Próbki wystawione na działanie neutralnej mgły solnej (NSS, PN-EN ISO 9227) dodatkowo posiadały rysę. Po 720 godzinach testu oceniono przyczepność metodą pull-off, korozje po rysie, spęcherzenie (ISO 4628-2), zardzewienie (ISO 4628-3), spękanie (ISO 4628-4) oraz złuszczenie (ISO 4628-5).
Badanie 1: ISO 9227 Czas trwania badania: 720h Ocena po badaniu:
ISO 4628-2 ISO 4628-3 ISO 4628-4 ISO 4628-5
ISO 4624
Ocena korozji wzdłuż nacięcia |
0 (S0) Ri 0 0 (S0) 0 (S0)
5,07 MPa, 90% oderwań adhezyjnych pomiędzy podłożem a powłoką
M= 1 |
0 (S0) Ri 0 0 (S0) 0 (S0)
5,45 MPa, 80% oderwań adhezyjnych pomiędzy podłożem a powłoką
M= 1 |
0 (S0) Ri 0 0 (S0) 0 (S0)
5,58 MPa, 90% oderwań adhezyjnych pomiędzy podłożem a powłoką
M= 1,33
|
Próbki wystawione na działanie ciągłej kondensacji wilgoci (PN-EN ISO 6270-1) dodatkowo posiadały rysę. Po 480 godzinach testu oceniono przyczepność metodą pull-off, korozje po rysie, spęcherzenie (ISO 4628-2), zardzewienie (ISO 4628-3), spękanie (ISO 4628-4) oraz złuszczenie (ISO 4628-5).
Badanie 1: ISO 6270-1 Czas trwania badania: 480h Ocena po badaniu:
ISO 4628-2 ISO 4628-3 ISO 4628-4 ISO 4628-5
ISO 4624
|
0 (S0) Ri 0 0 (S0) 0 (S0)
5,20 MPa, 70% oderwań adhezyjnych pomiędzy podłożem a powłoką
|
0 (S0) Ri 0 0 (S0) 0 (S0)
5,59 MPa, 40% oderwań adhezyjnych pomiędzy podłożem a powłoką
|
0 (S0) Ri 0 0 (S0) 0 (S0)
5,60 MPa, 50% oderwań adhezyjnych pomiędzy podłożem a powłoką
|
Wszystkie uzyskane wyniki dla poliuretanowej powłoki ochronnej RANGERS spełniły wymagania normy PN-EN ISO 12944-6 i czasu trwałości między 15 a 25 lat.
Autor: Mgr.inż. Agnieszka Karnecka
Specjalista d/s właściwości materiałów
i powłok w oparciu o wymagania norm międzynarodowych
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …