• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Erasmus+ dla uczniów szkół samochodowych

Erasmus+ dla uczniów szkół samochodowych

Każda szkoła w Polsce ma możliwość realizacji programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Sam program Erasmus UE zaczęła wdrażać w 1987 r., ale wówczas obejmował tylko szkolnictwo wyższe. Następne programy t.j. Sokrates I (w latach 1995 do 1999) i Sokrates II (od 2000 do 2006) objęły kształcenie dzieci, młodzieży i dorosłych. Mogły w nim brać udział także kraje stowarzyszone wtedy z Unią, między innymi Polska.

 

W 2014 r. Komisja Europejska podjęła decyzję o otwarciu programu Erasmus+, na rzecz edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Pierwsza edycja została wprowadzona na lata 2014-2020, kolejna, która właśnie trwa, na okres od 2021 do 2027 r.

Jednym z 7 sektorów Erasmus+ jest sektor ‘Kształcenie i szkolenia zawodowe’. Uczestnikami realizowanych w nim projektów są uczniowie i absolwenci szkół branżowych i technicznych, nauczyciele praktycznej nauki zawodu, kadra zarządzająca placówek oświatowych, a także trenerzy i szkoleniowcy.

415748808_907034747877076_1286824717167658627_n

Uczniowie szkół zawodowych mogą odbywać staże zawodowe w ramach ‘Akcji 1. Mobilność edukacyjna’. Fundusze Erasmus+ stwarzają możliwość odbycia praktyki w miejscu pracy w jednym z krajów Unii Europejskiej. Takie możliwości czekają także na nauczycieli, którzy mogą zobaczyć, jak uczą zawodu nauczyciele w innych krajach UE, lub odwiedzać zakłady pracy, by przyjrzeć się samemu wykonywaniu zawodu (job shadowing– czyli dosłownie ‘bycie cieniem podczas pracy).

415778916_907034927877058_8841178232823126044_n

 

Wśród placówek, które bardzo chętnie korzystają z takich możliwości są zespoły szkół samochodowych. Jedną z nich jest Zespół Szkół Samochodowych w Częstochowie. O to, dlaczego szkoła zdecydowała się na aplikowanie o środki w ramach Erasmus+, zapytaliśmy Panią Marzenę Śledź, nauczycielkę ze szkoły w Częstochowie, która pełni jednocześnie rolę koordynatorki projektów w placówce:

 

 

Marzena Śledź: Udział w stażach zagranicznych w ramach programu Erasmus + Vet (Vocational Education Training- przyp.aut.) stwarza uczniom ogromne możliwości rozwoju kompetencji zarówno miękkich, jak i twardych. Uczniowie utrwalają posiadane umiejętności, zdobywają nowe, wzbogacając tym samym swoje doświadczenie. Poznają kraj partnera, jego kulturę, zabytki, warunki pracy i życia. Dodatkowo poprawiają swoje umiejętności językowe, przełamując barierę. Zespół Szkół Samochodowych w Częstochowie uczestniczy w programie praktycznie od początku istnienia. W 2006 zorganizowaliśmy pierwsze mobilności do Niemiec w ramach Leonardo da Vinci VET, a od 2013 organizujemy staże praktycznie co roku, czasami nawet dwa wyjazdy w trakcie roku szkolnego. Posiadamy Akredytację w ramach ‘Kształcenia i szkoleń zawodowych’. Dyrektor Jacek Grzegorzewski był inicjatorem wyjazdów na staże zagraniczne w ramach ‘Kształcenia i szkoleń zawodowych’, więc obecne koordynatorki programu Erasmus+ Justyna Mizera i ja, mamy jego wsparcie przy organizacji wszystkich mobilności.

Do tej pory udało nam się wysłać na staże zagraniczne i job shadowing ponad 330 uczniów i nauczycieli. Wszyscy uczestnicy mobilności oceniają, że możliwość udziału w programie przyniosła im wymierne korzyści.”

415827513_907034837877067_550368191708528830_n

 

Zwykle szkoły delegują do pisania wniosków koordynatorów, nauczycieli pracujących w szkole. Koordynatorzy mają pełne ręce roboty, bo oprócz nauczania angażują się w pisanie projektów w ramach Erasmus+, a jest to proces czasochłonny i wymagający rzutkości w temacie. Szkoły chętnie korzystają z pomocy organizacji goszczących, które oprócz planowania całego wyjazdu, z jakim wiąże się realizacja mobilności w innym kraju, są ogromnym wsparciem dla szkoły w całym procesie pisania wniosku o Akredytację (przyznanie Akredytacji jest gwarancją regularnego otrzymywania dofinansowania na działania związane z mobilnością w ramach programu Erasmus+, jeśli realizacja działań będzie przebiegała bez zastrzeżeń), czy wniosku tzw. krótkoterminowego, pisanego pod konkretną mobilność.

415787025_907034577877093_5053255237213096507_n

Organizacja goszcząca realizując mobilność ze szkołą na wysokim poziomie, musi posiadać spore doświadczenie. Czasem mała zmiana w realizacji mobilności pociąga za sobą lawinę innych, więc ludzie w nich pracujący muszą mieć sporą odporność na stres i dużą elastyczność. A wszystko po to, by uczniowie czy nauczyciele czuli się dobrze, a projekt Erasmus+ był zorganizowany bez zarzutu. Nauczyciele nie chcą często decydować się na wzięcie tak dużej odpowiedzialności za projekt.

Nic w tym dziwnego – spraw organizacyjnych jest bez liku.

 

 

Jedną z organizacji goszczących, która realizuje mobilności Erasmus+ z polskimi szkołami jest EU Mobility. Firma ma obecnie biura w 3 krajach europejskich: w Polsce (Katowice), w Chorwacji (Split) i w Szwecji (Malmö). Rocznie przyjmuje w tych krajach ok. 3500 uczniów przyjeżdżających w ramach Erasmus+, gości także nauczycieli przyjeżdżających na wizyty przygotowawcze, czy job shadowing. Jak mówią założyciele Patrycja i Karol Pilarek, EU Mobility jest profesjonalną organizacją, która chce umożliwić uczniom i nauczycielom jak najlepsze korzystanie z edukacji za granicą i zdobycia doświadczenia na europejskim rynku pracy.

photo-2023-06-11-19-26-24-2

EU Mobility kompleksowo obsługuje projekt – jest wsparciem od momentu jego pisania, aż do jego zamknięcia, czyli oddania kompletnej dokumentacji przez szkołę. Po drodze, w trakcie odbywania mobilności przez szkołę w innym kraju organizuje transfery, noclegi, wycieczki, popołudniowe aktywności i przede wszystkim miejsca praktyk dla uczniów i nauczycieli. Bywa, że uczeń potrzebuje odwiedzenia lekarza, albo wsparcia emocjonalnego, młodzież często pierwszy raz w życiu opuszcza dom rodzinny, np.; na 6 tygodni, jadąc do innego kraju. W tym obszarze zespół firmy także radzi sobie świetnie. Najlepszym dowodem są opinie wystawiane przez uczniów po mobilności oraz ich uśmiechnięte twarze.

 

Dziś wiele firm pojawia się na rynku i znika, współpraca z nimi może być obarczona ryzykiem. To ważne, aby nauczyciele-koordynatorzy projektów, czy dyrektorzy szkół wiedzieli, że mogą liczyć na wsparcie realizacji projektu, a potem, kiedy wyjeżdżają do innego kraju wspólnie z uczniami, czuli się zaopiekowani i wiedzieli, że mogą liczyć na pomoc w każdej sprawie, o każdej porze dnia i nocy. Misją organizacji EU Mobility jest inspirowanie do rozwoju zawodowego i personalnego, aby każdy mógł realizować cele, spełniać marzenia i zmieniać świat na lepszy.

 

W jej szeregach pracują byli nauczyciele, którzy rozumieją trudności kolegów ‘po fachu’.  Karolina Maciejewska pracująca dla EU Mobility ma 10-letnie doświadczenie we wspomaganiu nauczycieli w pisaniu wniosków, oto co mówi o swojej pracy:

„Nauczyciele są grupą zawodową, która w ostatnich latach zmaga się z nieustającymi zmianami w edukacji. Ciągłe dostosowywanie się do nowych wymogów kolejnych refom edukacji, do nowych programów nauczania sprawia, że mają bardzo dużo pracy i nowych obowiązków. Projekty Erasmus+ są doskonałym sposobem dla szkół, aby się rozwijać, aby zaistnieć na lokalnym rynku edukacyjnym, aby zwiększać nabór i być bardziej konkurencyjnym. Szkoła potrzebuje więc ludzi, którzy będą realizować z nią projekty. Czasem nauczyciele czują obawę przed takim działaniem – nie wiedzą, od czego zacząć, nie mają wiedzy o programie i zarazem czasu na dokształcanie na tym polu. Organizacje takie jak EU Mobility są bardzo potrzebne – nie tylko realizujemy wszystkie założenia projektowe, przyjmujemy uczniów na zagraniczne praktyki, ale i wspieramy nauczycieli na etapie pisania wniosku, pomagamy go tworzyć. Dzielimy się naszą wiedzą o programie, doświadczeniami. Później już na etapie realizacji projektu, koordynatorzy szkolni mogą stale liczyć na nasze wsparcie – pomagamy rozwiązywać różne problemy, które napotykają na swojej drodze podczas jego implementacji, wspieramy ich w wypełnianiu i tworzeniu całej dokumentacji projektowej, zawsze służymy radą i pomocą.”

 

Efekty tej współpracy ze szkołami znajdują wyraz w zadowoleniu uczniów. Co mówią o projekcie Erasmus+, który Zespół Szkół Zawodowych w Częstochowie zrealizował w grudniu 2023 r. w Szwecji, gdzie uczniowie odbywali praktyki u pracodawców?

 

Michał i Igor: „Poznaliśmy nowe techniki cięcia.”
Mateusz: „Nauczyłem się wulkanizacji, wyważania opon, pracowałem ‘na’ Mercedesach dostawczych.”
Dominik: „Poznałem organizację pracy, podpatrzyłem kilka ciekawych rozwiązań stosowanych przy naprawach aut.”
I zgodnie dodają:
„Odbycie praktyk było dla nas interesujące, atmosfera w miejscu pracy była super. Z przyjemnością chodziło się do zakładu.”

 

Komentuje pani Marzena Śledź (nauczyciel szkoły): „Pracodawcy są zazwyczaj świadomi, po co uczeń z innego kraju przyjeżdża do nich do zakładu, więc starają się zapewnić uczestnikom przyjazną atmosferę pracy. Na staż wyjeżdżają wprawdzie uczniowie (bądź absolwenci), ale mają już dużą wiedzę i umiejętności. Zadaniem pracodawcy jest zapewnić dalszy rozwój tego młodego człowieka na progu jego kariery zawodowej, dlatego tak ważne jest, aby pracodawca znał oczekiwania uczestników i umiał je spełnić. Zdarzają się sytuacje, że trzeba zmienić uczniowi zakład pracy (niewystarczająca ilość pracy, zły dojazd, choroba pracodawcy, niesprzyjająca atmosfera). Jest to konieczne, ponieważ staże trwają np.; dwa tygodnie, więc nie ma możliwości grania na zwłokę i oczekiwania na poprawę.

Uczniowie chętnie opowiadają o swoich kontaktach z pracodawcami i warunkach pracy. Najczęściej są to bardzo pozytywne relacje. Rzadko zdarza się zły feedback, ale wtedy koordynatorzy z instytucji wysyłającej i goszczącej reagują natychmiast. EU Mobility jest partnerem, z którym współpracowaliśmy wielokrotnie. Warunki pracy, mieszkaniowe, żywieniowe są zawsze zorganizowane na bardzo wysokim poziomie. Także bogata oferta spędzania czasu wolnego pozwala uczniom poznać kraj, w którym odbywają mobilność. Zaangażowani pracownicy są zawsze wsparciem na każdym etapie realizacji projektu. Partner godny polecenia!”

Każda szkoła w Polsce ma możliwość realizacji programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Sam program Erasmus UE zaczęła wdrażać w 1987 r., ale wówczas obejmował tylko szkolnictwo wyższe. Następne programy t.j. Sokrates I (w latach 1995 do 1999) i Sokrates II (od 2000 do 2006) objęły kształcenie dzieci, młodzieży i dorosłych. Mogły w nim brać udział także kraje stowarzyszone wtedy z Unią, między innymi Polska.

 

W 2014 r. Komisja Europejska podjęła decyzję o otwarciu programu Erasmus+, na rzecz edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Pierwsza edycja została wprowadzona na lata 2014-2020, kolejna, która właśnie trwa, na okres od 2021 do 2027 r.

Jednym z 7 sektorów Erasmus+ jest sektor ‘Kształcenie i szkolenia zawodowe’. Uczestnikami realizowanych w nim projektów są uczniowie i absolwenci szkół branżowych i technicznych, nauczyciele praktycznej nauki zawodu, kadra zarządzająca placówek oświatowych, a także trenerzy i szkoleniowcy.

Uczniowie szkół zawodowych mogą odbywać staże zawodowe w ramach ‘Akcji 1. Mobilność edukacyjna’. Fundusze Erasmus+ stwarzają możliwość odbycia praktyki w miejscu pracy w jednym z krajów Unii Europejskiej. Takie możliwości czekają także na nauczycieli, którzy mogą zobaczyć, jak uczą zawodu nauczyciele w innych krajach UE, lub odwiedzać zakłady pracy, by przyjrzeć się samemu wykonywaniu zawodu (job shadowing– czyli dosłownie ‘bycie cieniem podczas pracy).

415753070_907034791210405_1361853287632491139_n

 

Wśród placówek, które bardzo chętnie korzystają z takich możliwości są zespoły szkół samochodowych. Jedną z nich jest Zespół Szkół Samochodowych w Częstochowie. O to, dlaczego szkoła zdecydowała się na aplikowanie o środki w ramach Erasmus+, zapytaliśmy Panią Marzenę Śledź, nauczycielkę ze szkoły w Częstochowie, która pełni jednocześnie rolę koordynatorki projektów w placówce:

 

Marzena Śledź: Udział w stażach zagranicznych w ramach programu Erasmus + Vet (Vocational Education Training- przyp.aut.) stwarza uczniom ogromne możliwości rozwoju kompetencji zarówno miękkich, jak i twardych. Uczniowie utrwalają posiadane umiejętności, zdobywają nowe, wzbogacając tym samym swoje doświadczenie. Poznają kraj partnera, jego kulturę, zabytki, warunki pracy i życia. Dodatkowo poprawiają swoje umiejętności językowe, przełamując barierę. Zespół Szkół Samochodowych w Częstochowie uczestniczy w programie praktycznie od początku istnienia. W 2006 zorganizowaliśmy pierwsze mobilności do Niemiec w ramach Leonardo da Vinci VET, a od 2013 organizujemy staże praktycznie co roku, czasami nawet dwa wyjazdy w trakcie roku szkolnego. Posiadamy Akredytację w ramach ‘Kształcenia i szkoleń zawodowych’. Dyrektor Jacek Grzegorzewski był inicjatorem wyjazdów na staże zagraniczne w ramach ‘Kształcenia i szkoleń zawodowych’, więc obecne koordynatorki programu Erasmus+ Justyna Mizera i ja, mamy jego wsparcie przy organizacji wszystkich mobilności.

Do tej pory udało nam się wysłać na staże zagraniczne i job shadowing ponad 330 uczniów i nauczycieli. Wszyscy uczestnicy mobilności oceniają, że możliwość udziału w programie przyniosła im wymierne korzyści.”

414706058_907034687877082_1571250429611017866_n

 

Zwykle szkoły delegują do pisania wniosków koordynatorów, nauczycieli pracujących w szkole. Koordynatorzy mają pełne ręce roboty, bo oprócz nauczania angażują się w pisanie projektów w ramach Erasmus+, a jest to proces czasochłonny i wymagający rzutkości w temacie. Szkoły chętnie korzystają z pomocy organizacji goszczących, które oprócz planowania całego wyjazdu, z jakim wiąże się realizacja mobilności w innym kraju, są ogromnym wsparciem dla szkoły w całym procesie pisania wniosku o Akredytację (przyznanie Akredytacji jest gwarancją regularnego otrzymywania dofinansowania na działania związane z mobilnością w ramach programu Erasmus+, jeśli realizacja działań będzie przebiegała bez zastrzeżeń), czy wniosku tzw. krótkoterminowego, pisanego pod konkretną mobilność.

Organizacja goszcząca realizując mobilność ze szkołą na wysokim poziomie, musi posiadać spore doświadczenie. Czasem mała zmiana w realizacji mobilności pociąga za sobą lawinę innych, więc ludzie w nich pracujący muszą mieć sporą odporność na stres i dużą elastyczność. A wszystko po to, by uczniowie czy nauczyciele czuli się dobrze, a projekt Erasmus+ był zorganizowany bez zarzutu. Nauczyciele nie chcą często decydować się na wzięcie tak dużej odpowiedzialności za projekt.

Nic w tym dziwnego – spraw organizacyjnych jest bez liku.

 

 

Jedną z organizacji goszczących, która realizuje mobilności Erasmus+ z polskimi szkołami jest EU Mobility.Firma ma obecnie biura w 3 krajach europejskich: w Polsce (Katowice), w Chorwacji (Split) i w Szwecji (Malmö). Rocznie przyjmuje w tych krajach ok. 3500 uczniów przyjeżdżających w ramach Erasmus+, gości także nauczycieli przyjeżdżających na wizyty przygotowawcze, czy job shadowing. Jak mówią założyciele Patrycja i Karol Pilarek, EU Mobility jest profesjonalną organizacją, która chce umożliwić uczniom i nauczycielom jak najlepsze korzystanie z edukacji za granicą i zdobycia doświadczenia na europejskim rynku pracy.

EU Mobility kompleksowo obsługuje projekt – jest wsparciem od momentu jego pisania, aż do jego zamknięcia, czyli oddania kompletnej dokumentacji przez szkołę. Po drodze, w trakcie odbywania mobilności przez szkołę w innym kraju organizuje transfery, noclegi, wycieczki, popołudniowe aktywności i przede wszystkim miejsca praktyk dla uczniów i nauczycieli. Bywa, że uczeń potrzebuje odwiedzenia lekarza, albo wsparcia emocjonalnego, młodzież często pierwszy raz w życiu opuszcza dom rodzinny, np.; na 6 tygodni, jadąc do innego kraju. W tym obszarze zespół firmy także radzi sobie świetnie. Najlepszym dowodem są opinie wystawiane przez uczniów po mobilności oraz ich uśmiechnięte twarze.

347119970_862583978919918_6397315103183731467_n

 

Dziś wiele firm pojawia się na rynku i znika, współpraca z nimi może być obarczona ryzykiem. To ważne, aby nauczyciele-koordynatorzy projektów, czy dyrektorzy szkół wiedzieli, że mogą liczyć na wsparcie realizacji projektu, a potem, kiedy wyjeżdżają do innego kraju wspólnie z uczniami, czuli się zaopiekowani i wiedzieli, że mogą liczyć na pomoc w każdej sprawie, o każdej porze dnia i nocy. Misją organizacji EU Mobility jest inspirowanie do rozwoju zawodowego i personalnego, aby każdy mógł realizować cele, spełniać marzenia i zmieniać świat na lepszy.

 

W jej szeregach pracują byli nauczyciele, którzy rozumieją trudności kolegów ‘po fachu’.  Karolina Maciejewska pracująca dla EU Mobility ma 10-letnie doświadczenie we wspomaganiu nauczycieli w pisaniu wniosków, oto co mówi o swojej pracy:

„Nauczyciele są grupą zawodową, która w ostatnich latach zmaga się z nieustającymi zmianami w edukacji. Ciągłe dostosowywanie się do nowych wymogów kolejnych refom edukacji, do nowych programów nauczania sprawia, że mają bardzo dużo pracy i nowych obowiązków. Projekty Erasmus+ są doskonałym sposobem dla szkół, aby się rozwijać, aby zaistnieć na lokalnym rynku edukacyjnym, aby zwiększać nabór i być bardziej konkurencyjnym. Szkoła potrzebuje więc ludzi, którzy będą realizować z nią projekty. Czasem nauczyciele czują obawę przed takim działaniem – nie wiedzą, od czego zacząć, nie mają wiedzy o programie i zarazem czasu na dokształcanie na tym polu. Organizacje takie jak EU Mobility są bardzo potrzebne – nie tylko realizujemy wszystkie założenia projektowe, przyjmujemy uczniów na zagraniczne praktyki, ale i wspieramy nauczycieli na etapie pisania wniosku, pomagamy go tworzyć. Dzielimy się naszą wiedzą o programie, doświadczeniami. Później już na etapie realizacji projektu, koordynatorzy szkolni mogą stale liczyć na nasze wsparcie – pomagamy rozwiązywać różne problemy, które napotykają na swojej drodze podczas jego implementacji, wspieramy ich w wypełnianiu i tworzeniu całej dokumentacji projektowej, zawsze służymy radą i pomocą.”

eu-mobility-poland_page-0001-kopia

 

Efekty tej współpracy ze szkołami znajdują wyraz w zadowoleniu uczniów. Co mówią o projekcie Erasmus+, który Zespół Szkół Zawodowych w Częstochowie zrealizował w grudniu 2023 r. w Szwecji, gdzie uczniowie odbywali praktyki u pracodawców?

 

Michał i Igor: „Poznaliśmy nowe techniki cięcia.”
Mateusz: „Nauczyłem się wulkanizacji, wyważania opon, pracowałem ‘na’ Mercedesach dostawczych.”
Dominik: „Poznałem organizację pracy, podpatrzyłem kilka ciekawych rozwiązań stosowanych przy naprawach aut.”
I zgodnie dodają:
„Odbycie praktyk było dla nas interesujące, atmosfera w miejscu pracy była super. Z przyjemnością chodziło się do zakładu.”

 

Komentuje pani Marzena Śledź (nauczyciel szkoły): „Pracodawcy są zazwyczaj świadomi, po co uczeń z innego kraju przyjeżdża do nich do zakładu, więc starają się zapewnić uczestnikom przyjazną atmosferę pracy. Na staż wyjeżdżają wprawdzie uczniowie (bądź absolwenci), ale mają już dużą wiedzę i umiejętności. Zadaniem pracodawcy jest zapewnić dalszy rozwój tego młodego człowieka na progu jego kariery zawodowej, dlatego tak ważne jest, aby pracodawca znał oczekiwania uczestników i umiał je spełnić. Zdarzają się sytuacje, że trzeba zmienić uczniowi zakład pracy (brak pracy, zły dojazd, choroba pracodawcy, zła atmosfera). Jest to konieczne, ponieważ staże trwają np.; dwa tygodnie, więc nie ma możliwości grania na zwłokę i oczekiwania na poprawę.

Uczniowie chętnie opowiadają o swoich kontaktach z pracodawcami i warunkach pracy. Najczęściej są to bardzo pozytywne relacje. Rzadko zdarza się zły feedback, ale wtedy koordynatorzy z instytucji wysyłającej i goszczącej reagują natychmiast. EU Mobility jest partnerem, z którym współpracowaliśmy wielokrotnie. Warunki pracy, mieszkaniowe, żywieniowe są zawsze zorganizowane na bardzo wysokim poziomie. Także bogata oferta spędzania czasu wolnego pozwala uczniom poznać kraj, w którym odbywają mobilność. Zaangażowani pracownicy są zawsze wsparciem na każdym etapie realizacji projektu. Partner godny polecenia!”

 

Office Manager Doris Bilan, która kieruje biurem organizacji EU Mobility w Splicie mówi:

„Nie jest trudno o zorganizowanie miejsca praktyki dla mechaników samochodowych, czy lakierników w Splicie. Wielu pracodawców pyta, czy praktykanci mogą zostać u nich dłużej. Dzięki programowi Erasmus+ mogą zatrudnić się w innym kraju Unii, z całą pewnością program pomaga im zdecydować, czy i gdzie się udać po zakończeniu edukacji w swojej szkole.”

 

Jest i na odwrót: bywa, że to polscy pracodawcy upominają się o uczniów z innych krajów, którzy odbywali u nich praktyki. Ostatnio do polski przyjechał były uczeń portugalskiej szkoły, który rozpoczął pracę u polskiego pracodawcy. Jedna z uczennic polskiej szkoły, która odbyła mobilność programu Erasmus+ w Szwecji, Ewelina Jastrzębska, znalazła zatrudnienie w polskim biurze organizacji EU Mobility. Jak sama mów: „Erasmus+ uczy przełamywania barier językowych i ogólnej zaradności.”

 

Jednym z zadań Erasmus+ jest propagowanie wspólnych wartości, ale też zwiększenie dialogu międzykulturowego. Uczniowie częstochowskiej ‘samochodówki’ tak opowiadają o zetknięciu się z kulturą Szwecji i jej mieszkańcami:

 

Mateusz: „Na mnie ogromne wrażenie zrobiła Wigilia dla pracowników, było super, szef okazał się świetnym gościem”.
Dominik: „Ludzie są mili, pomocni, wszyscy mówią po angielsku”.
Igor: „Komunikacja publiczna jest świetna, bardzo podobał mi się grill (zrobiony przez organizację goszczącą, w ramach popołudniowych aktywności- przyp.aut.) była to okazja do poznania nowych ludzi”.
Michał: „Bardzo podobała mi się wycieczka do Göteborga, świetna lokalizacja hotelu, w którym mieszkaliśmy, wszędzie blisko”.
Na koniec mówią: „Bardzo dobre warunki mieszkaniowe, pyszne śniadania, mili ludzie, pomocni. Wszędzie pełno rowerów”.

co-funded-by-the-eu

I teraz ‘crème de la crème’ całej sprawy: Narodowa Agencja Erasmus+. To właśnie ona zarządza projektami inicjatywami i europejskimi programami od 1993 r. Dzięki jej działaniu wszyscy beneficjenci programów mają okazję poszerzać wiedzę specjalistyczną, zdobywać kompetencje, rozwijać zainteresowania i pasje. Polska Narodowa Agencja reprezentuje kraj na arenie międzynarodowej, organizuje nabory i nadzoruje finansowanie programów. Łączny budżet Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności (organizującego projekty dla wolontariuszy) na lata 2021-2027, ma wynieść 29 miliardów euro w skali całej Europy. Nie można zatem zaprzeczyć, że to bardzo duży budżet do wykorzystania na poszerzanie horyzontów i rozwijanie potencjału beneficjentów.

 

Jak można przeczytać na stronie Narodowej Agencji, Erasmus+ zmienia życie i otwiera umysły. To przesłanie potwierdzają wszyscy, których o to zapytaliśmy.

 

Kilka przydatnych informacji:

  • Jeśli chcecie dowiedzieć się Państwo więcej na temat możliwości, które stwarza Erasmus+ dla szkół zawodowych, zachęcamy do wejścia na stronę Narodowej Agencji Erasmus+ : erasmusplus.org.pl
  • Jeśli chcecie Państwo skorzystać ze wsparcia organizacji goszczącej w realizacji projektu Erasmus+ zapraszamy na stronę organizacji EU Mobility, wspomnianej w artykule: eumobility.eu/pl

 

 

W artykule wrażeniami podzielili się uczniowie Zespołu Szkół Samochodowych w Częstochowie:

 

  • Dominik Matysiak /klasa 5d -Technik pojazdów samochodowych- uczestniczył 3 razy w programie: staże w Szwecji, Portugalii i na Malcie 
  • Igor Równiak /klasa 5f – Technik mechanik, obrabiarki CNC – uczestniczył 2 razy w programie: staże w Szwecji i Grecji 
  • Michał Kuśmirek/ klasa 5f – Technik mechanik, obrabiarki CNC – uczestniczył 2 razy w programie: staże w Szwecji i Grecji, zakwalifikowany do wyjazdu we wrześniu do Portugalii 
  • Mateusz Rybak/ klasa 5f -Technik pojazdów samochodowych – uczestniczył 2 razy w programie: staże w Szwecji i Portugalii, zakwalifikowany do wyjazdu w kwietniu do Grecji 

 

 

 

 

 

Zobacz również
  • AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji

    AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …

    AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji
  • Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego

    Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …

    Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego
  • Troton zaprosił Marcina z Lasu na spotkanie z uczniami

    Na zaproszenie firmy Troton do Gościna przyjechał Marcin Kostrzyński, dziennikarz, leśnik i operator kamery, doskonale znany miłośnikom przyrody jako Marcin z Lasu. Spotkał się z uczniami klas 1-8 Zespołu Szkół w Gościnie. Zabrał ich w …

    Troton zaprosił Marcina z Lasu na spotkanie z uczniami
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Brązowy medal EcoVadis dla firmy TROTON

    Troton został uhonorowany kolejnym wyróżnieniem . Tym razem firma została nagrodzona brązowym medalem EcoVadis za zaangażowanie w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. EcoVadis jest agencją/firmą ratingową oceniającą działania i praktyki dostawców w zakresie …

    Brązowy medal EcoVadis dla firmy TROTON

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x