Według Raportu Popularności Kolorów Axalta z 2018 roku najpopularniejszym chromatycznym kolorem w Europie wśród nowych samochodów jest kolor niebieski, który ma 10% udziału w rynku. Niebieski wyróżnia się również największą liczbą odcieni – ma ich aż 20 000, od jasnobłękitnego po ciemnogranatowy. A ponieważ jest to jednocześnie kolor globalnej marki renowacyjnej Standox, należącej do koncernu Axalta, eksperci z firmy postanowili przyjrzeć się temu legendarnemu kolorowi.
Zacznijmy od początku
Pierwszy niebieski pigment stworzyli Egipcjanie. Około 6000 lat temu zaczęli wykorzystywać lapis, jasnoniebieski kamień półszlachetny wydobywany w Afganistanie, w biżuterii i ozdobach głowy. Nie potrafili jednak stworzyć z niego prawdziwego pigmentu, ponieważ szarzał natychmiast po zmieleniu.
Około 2200 r. p.n.e. – mniej więcej w tym samym czasie, kiedy budowano piramidy – Egipcjanom udało się stworzyć pierwszy na świecie barwnik syntetyczny – błękit egipski. W tym celu mieszali zmielony wapień z piaskiem i minerałem zawierającym miedź, np. azurytem lub malachitem, a następnie podgrzewali do 800–900°C[1]. W ten sposób powstawało nieprzezroczyste błękitne szkło, które należało skruszyć i połączyć z zagęszczaczem, np. białkiem kurzym, aby stworzyć trwałą farbę lub szkliwo[2].
Niebieski był kolorem niezwykle popularnym także w czasach Cesarstwa Rzymskiego i w okresie grecko-rzymskim. Barwniki do jego uzyskania były jednak bardzo drogie i rzadkie, dlatego też wykorzystywali je tylko członkowie rodzin królewskich i hierarchowie kościelni. Około 430 r. n.e. stworzono pierwszy portret Marii z Nazaretu w niebieskiej szacie. Odcień ten później nazwano granatowym. Stał się symbolem niewinności i wiarygodności – wartości ucieleśnianych przez Matkę Boską. Prawdopodobnie z tego powodu granat stał się kolorem wybieranym przez jednostki wojskowe i policji. Coraz częstsze wiązanie granatowego z władzą spowodowało jednak, że narodziły się jaśniejsze pigmenty, które miały przywrócić związek koloru z wiarygodnością.
Niebieski w sztuce
Ultramaryna – głęboki, luksusowy pigment niebieski – był niezwykle popularny wśród artystów średniowiecznej Europy. Z powodu jego wysokiej wartości, porównywalnej do złota, tylko najbogatsi mogli sobie na niego pozwolić. Historycy sztuki uważają, że Michał Anioł był zmuszony porzucić pracę nad jednym z obrazów, ponieważ nie było go stać na ultramarynę. W wielu obrazach Renoira i Van Gogha można zobaczyć błękit kobaltowy, a Picasso w okresie niebieskim najczęściej stosował błękit pruski[3].
Sztuka lakierowania
Obecnie znamy tysiące różnych wariantów niebieskiego i każdy ma swoją nazwę. Sektor lakierniczy ma zatem do wyboru szeroki wachlarz odcieni, np. niebieski wysokochromatyczny, błękity metaliczne, a nawet lakiery niebieskie ze szklanymi drobinkami.
Olaf Adamek, Standox Brand Manager na Europę, Bliski Wschód i Afrykę powiedział: „Niebieskie pigmenty wywodzą się ze sztuki, a jako marka, która na najwyższym miejscu stawia sztukę lakierowania, doskonale znamy szeroką paletę odcieni tego wspaniałego koloru. Żaden samochód nie jest zatem po prostu niebieski. Niektóre odcienie przywołują spokój natury, a inne, tak zwane czyste błękity, zdają się emanować dynamiką i energią. Z tego powodu luksusowe samochody często są niebieskie lub granatowe”.
Europa to jedyny region świata, w którym udział aut niebieskich na rynku nowych samochodów jest dwucyfrowy (10%). Trend ten jasno widać w Standowin iQ, globalnej bazie kolorów Standox: spośród wszystkich samochodów osobowych aż 21% kolorów to odcienie niebieskiego. Dla porównania 15% z nich kategoryzuje się jako szary, a 11% – jako czerwony. Według globalnej bazy danych Axalta[4] najczęściej mieszanym kolorem w warsztatach (prawie 32 000 razy) jest Night Blue LH5X Volkswagena, a zaraz za nim: Shadow Blue LD5Q tej samej marki. Oba kolory to odcienie granatu.
Gotowi na każdy odcień
Rosnąca popularność różnych odcieni niebieskiego sprawia, że w warsztatach coraz częściej przeprowadzane są naprawy lakierów wysokochromatycznych. Jednak dopasowanie tego koloru, a w szczególności różnych odcieni granatu, nie jest łatwe. Eksperci z laboratoriów Axalta dbają o to, aby wszystkie receptury zawierały właściwe barwniki i pigmenty, dzięki czemu lakiernicy mogą odtworzyć i dopasować każdy odcień. „Nieustannie wprowadzamy na rynek nowe pigmenty, dzięki czemu nasi lakiernicy mogą zawsze uzyskać pożądany efekt” – dodaje Olaf Adamek.
„Niebieski jest coraz popularniejszy w Europie, dlatego też lakiernicy muszą być przygotowani na naprawę każdego wariantu tego często skomplikowanego koloru, żeby już za pierwszym razem uzyskać właściwy, idealny efekt. Kolor naszej marki – jasny odcień niebieskiego – symbolizuje wiarygodność. Tak było 1600 lat temu i wiemy, że nadal tak jest, dlatego też jesteśmy najlepszym partnerem dla profesjonalnych warsztatów” – mówi Olaf Adamek.
Więcej informacji na temat firmy Standox można znaleźć na stronie www.standox.pl.
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …