Decyzja o rozpoczęciu działalności w sferze świadczenia usług napraw pojazdów to nie tylko budowa obiektu. Zanim serwis zacznie zarabiać na usługach w nim świadczonych musi być przeprowadzony wieloetapowy proces wymagający ogromnego nakładu pracy doświadczonych ekip projektantów, dostawców technologii i wykonawców.
Pomysł stworzenia serwisu samochodowego to początek długiej drogi do realizacji marzeń. Przygotowanie koncepcji oraz odpowiednio dopasowanych rozwiązań techniczno-technologicznych powinna być oparta o analizę rynkową dotyczącą zakresu usług jakie będą świadczone w serwisie. Kluczowe jest ustalenie przewidywanej ilości naprawianych pojazdów. Z tego będzie wynikać ilość stanowisk naprawczych i diagnostycznych oraz ilość niezbędnego personelu. Warto uwzględnić tolerancje umożliwiającą elastyczne podejście do tzw. przerobu. Tak na prawdę wiedza ta jest czysto hipotetyczna i zostanie zweryfikowana po uruchomieniu warsztatu. Przeinwestowanie jak i niedoinwestowanie to dwa bardzo niekorzystne zjawiska w każdym przedsięwzięciu gospodarczym . Warto posłuchać doświadczonych fachowców, którzy byli współtwórcami podobnych przedsięwzięć, a nie opierać się na swoich, często nieuzasadnionych niczym wyobrażeniach. Częstym błędem jest niestety pomijanie procesu profesjonalnego planowania i projektowania serwisów samochodowych. Inwestorzy zwykle nie zdają sobie sprawy z ogromu detali jakie trzeba uwzględnić już na wczesnym etapie projektowania. Dochodzą do tego technologie oraz urządzenia, które wymagają wcześniejszych decyzji dotyczących ich zastosowania oraz lokalizacji. Przykładem mogą być urządzenia stacji kontroli pojazdów czy też instalacje lakierni i blacharni.
Producenci urządzeń dostarczają na wstępnym etapie projektowania niezbędne materiały techniczne. Bywa że trzeba zamontować w posadzce elementy fundamentowe wykonane pod konkretne urządzenia. Do tego dochodzą instalacje wentylacyjne, elektryczne, sprężonego powietrza czy też kompletna technologia myjni. Planowanie serwisu samochodowego to nie tylko budynki i technologie. Odpowiednie zaplecze techniczne, magazynowe oraz socjalne to integralne elementy całego przedsięwzięcia o nazwie warsztat samochodowy. Konieczne jest uwzględnienie warunków środowiskowych.
Uzyskanie stosownych zezwoleń może się wiązać, w zależności od lokalizacji i planowanego zakresu prowadzonych napraw, z nie lada kłopotami. Prace planowania i projektowania muszą również uwzględnić zagospodarowanie terenu, na którym staną budynki warsztatowe. Potrzebne będą parkingi dla klientów, pracowników oraz pojazdów przed i po naprawie
Artykuł nie wyczerpuje pełnego zakresu problematyki planowania oraz organizacji serwisów pojazdów użytkowych. Publikacja ma na celu głównie zwrócenie uwagi na właściwe podejście do planowania i prowadzenia podobnych inwestycji.
Bogusław Raatz
Podczas Ogólnopolskiego Kongresu Serwisów Naprawczych w Uniejowie zainaugurowano działalność nowego narzędzia, stworzonego przez sekcję blacharsko-lakierniczą …
Dominujący charakter sporów serwisów z ubezpieczycielami Przeważająca większość sporów serwisów blacharsko lakierniczych z towarzystwami ubezpieczeń …
Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy …