Kontynuując serię „Expert radzi” chciałbym zająć się podkładami, znanymi też pod nazwą izolatory. Odgrywają one dużą rolę w uzyskaniu profesjonalnej powłoki lakierowej. Jest to temat ważny, ponieważ często o sukcesie całej naprawy decyduje prawidłowy dobór własnie podkładu. Wybierając podkład należy wziąć pod uwagę naprawiany element oraz metodę aplikacji. W zależności, czy element jest z tworzywa, czy ze stali oraz w zależności od stosowanej metody – z między szlifem dla elementów szpachlowanych lub mokro na mokro dla elementów nowych, należy zastosować inny podkład.
Jeśli chodzi o pożądane właściwości podkładu, często przez lakierników wymieniane są następujące cechy:
Na pewno są to istotne zalety podkładu, ale moim zdaniem ważniejsze są:
Podkład twardy jest trudny do obróbki i z reguły jest szlifowany gradacjami, które nie są rekomendowane przez producenta. Podkład miękki natomiast świetnie się szlifuje, ale ma tendencję do zmiany swojej grubości po pewnym czasie, a przy grubych warstwach i skróceniu czasów odparowań międzywarstwowych występuje efekt zgazowania powłoki. Poza tym niedoschnięty podkład ciężko się szlifuje na sucho, dlatego do dziś pokutuje obróbka przy użyciu wody, która ma negatywny wpływ na nieutwardzoną powłokę i często jest przyczyną wad lakierniczych. Na rynku jest wiele różnych materiałów podkładowych – pytanie, jak wybrać ten właściwy?
Czy można sprostać tylu wymaganiom i wykonać pracę profesjonalnie ?
Okazuje się że można, ja zalecam produkt : HS Vario Fuller 8590
Charakterystyka:
Bardzo dobra przyczepność, doskonałe zdolności izolacyjne (poliestry, termoplasty, produkty wodorozcieńczalne), przy zapewnieniu szczelności powłoki. Świetne rezultaty przy renowacji zabytkowych pojazdów, gdzie występuje konieczność stosowania gruntów kwaśnych i zapewnienie dobrej izolacji. Rozlewność przy aplikacji zapewnia gładką powierzchnię (bez efektu grubej struktury), a tym samym szybkie i łatwe szlifowanie. Schnięcie trwa 30 min. w 60 stopniach lub 15 min. IRT.
Dodatkowym atutem jest możliwość stosowania HS Vario Fuller 8590 w metodzie mokro na mokro przy lakierowaniu nowych elementów
Następnym produktem godnym uwagi jest wypełniający HS Performance Fuller 5320 na bazie akrylu. Jest on przeznaczony do napraw standardowych. Podkład ten zapewnia wszystkie ważne cechy gwarantujące jakość tj:
wypełnienie, zapewnienie szczelności, dobre zdolności izolacyjne. Podkład produkowany jest w trzech kolorach: białym,szarym i czarnym, co daje dodatkowe możliwości techniczne.
HS Nass – in- Nass fuller 5330
Jest to wysokiej jakości produkt, który jest przewidziany do lakierowania nowych elementów metodą m/n/m. Jest on rekomendowany do kabin lakierniczych ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej temperatury, wentylacji i maksimum czystości w trakcie aplikacji.
Tomasz Kazakidis, Technical Reresentative Spies Hecker
Wykończenie karoserii samochodowej lakierem bezbarwnym upowszechniło się w motoryzacji pod koniec ubiegłego wieku. Zastosowanie tej …
Cromax ponownie dowodzi innowacyjności za sprawą pigmentu ChromaHybrid do lakierów bazowych Cromax® Pro Basecoat. To …
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …