Naprawy typu SMART, to niezbędny element oferty punktów usług detailingowych, ale i wartościowe uzupełnienie oferty serwisów wykonujących naprawy blacharsko-lakiernicze. Jednym z rodzajów napraw SMART jest usuwanie uszkodzeń tapicerki pojazdu. Tapicerka samochodowa to 3 rodzaje materiałów: tkanina, welur i skóra. Te 3 rodzaje materiałów wymuszają różne sposoby naprawy oraz różne rodzaje systemów naprawczych. Do naprawy tkaniny i weluru stosuje się taki sam zestaw naprawczy, natomiast do naprawy skóry wymagany jest inny system naprawczy.
Naprawa tapicerki z tkaniny i weluru.
Tkanina i welur to różne materiały, ale stosuje się do ich naprawy taki sam system. Nie tylko wymagają klejów elastycznych, ale także nie mogą być lakierowane. Wykończenie lakiernicze zastępowane jest bardzo drobnymi pyłkami tkanin w różnych, najczęściej występujących kolorach. Przy odkręcaniu słoiczka z pyłkami należy uważać na wiatr i nie wydychać powietrza bezpośrednio na pyłki, bo mogą być rozpylone i bezpowrotnie stracone.
Do przyklejania tych pyłków do naprawianego elementu i sklejania ich ze sobą stosuje się cztery różne kleje.
– uzupełnienie ubytków w tapicerce wykonuje się klejem typu hot-melt lub wkleja się gąbkę przy mocy kleju do tkanin lub wypełnia warstwami klejem w proszku.
– nałożenie ostatniej warstwy do której przykleja się pyłki wykonuje się z kleju do tkanin lub z kleju w proszku. Obydwa kleje mogę być mieszane z pyłkami.
– ostateczne wykończenie powierzchni wykonuje się przy użyciu kleju natryskowego, bez względu na to jaki klej i jaki rodzaj wypełnienia był zastosowany wcześniej.
Przy zastosowaniu poszczególnych zestawów należy pamiętać o dwóch podstawowych zasadach:
– po pierwsze, podczas naprawy stosować materiały i technologię tylko jednej firmy. Mieszanie materiałów i technologii różnych producentów przy tej samej naprawie może okazać się bardzo kłopotliwe i kosztowne;
– po drugie, stosować materiały tylko dobrych, renomowanych firm, które mają wypróbowane technologie, wieloletnie doświadczenie i serwis techniczny. Akurat ta dziedzina usług serwisowych nie lubi tanich i byle jakich materiałów zastępczych.
System naprawy tapicerki z materiału i weluru został opracowany do naprawy, przede wszystkim, uszkodzeń od przypalenia papierosem, jak również innych, ale tylko małych uszkodzeń. Naprawa materiału jest opcją zamiast kosztownej wymiany pokrycia siedzeń. Naprawa jest finansowo opłacalna, będąc tylko częścią kosztów wymiany.
Wykonywanie naprawy przy pomocy przedstawionego systemu jest bardzo proste i szybkie. Doświadczeni pracownicy są w stanie usunąć standardowe uszkodzenie w czasie krótszym niż 15 minut.
Wraz ze wzrastającym kosztem utrzymania samochodu i kosztów materiałów, powstało olbrzymie miejsce na rynku dla systemów naprawy tapicerki samochodowej. Systemy te noszą często nazwę „Wizerunek”, ponieważ celem każdej naprawy jest poprawienie wizerunku tapicerki samochodowej.
Rynek na tego typu usługi jest bardzo duży, ale nie zawsze odpowiednio przygotowany i zdecydowany. Są to: indywidualni właściciele samochodów, wypożyczalnie samochodów, komisy samochodowe, dealerzy, floty, hotele, puby, restauracje, firmy turystyczne i przewozów autokarowych, biura itd. Oni wszyscy są potencjalnym rynkiem zbytu na tego rodzaju serwis naprawczy.
Fot. Przykładowy zestaw naprawczy do tapicerki z tkaniny i weluru
Zestaw naprawczy zawiera podstawowe włókna w 36 kolorach. W związku z tym bardzo łatwo jest dopasować jedno z tych włókien do podstawowego koloru siedzenia. Jednak dla perfekcyjnego dopasowania koloru konieczne jest wymieszanie włókien nawet kilku kolorów, ponieważ materiał tapicerki zużywa się, a jego kolor z czasem blaknie.
Może się także zdarzyć, że z powodu zużycia lub wyblaknięcia, jakiemu ulegają materiały, nie jest możliwe znalezienie specyficznego koloru dla poszczególnych pokryć siedzeń. W takich przypadkach serwisy techniczne producentów systemów służą poradą i własnym doświadczeniem..
Poza włóknami system zawiera trzy rodzaje klejów do wypełniania ubytków i do tworzenia zewnętrznej faktury ze wspomnianych włókien. Są to:
– klej do klejenia materiału -biały (Soft Base Glue),
– klej do wypełniania, typu hot-melt, nakładany na gorąco,
– klej w proszku , do utwardzania na gorąco – biały.
Autor: Wiesław Wielgołaski
Koniec części pierwszej
Klientem serwisu blacharsko-lakierniczego może być osoba prywatna lub firma. Firmą jest również towarzystwo ubezpieczeniowe i …
Gdy rozmawia się z osobami zajmującymi się na co dzień likwidacja szkód komunikacyjnych na temat …
BigFoot prezentuje LHR15V oraz LHR21V – polerki stworzone z myślą o perfekcji i wydajności. Nowe …