Autodetailing czy też cardetailing, nie jest odkryciem naszych czasów. Jak podają źródła, pierwsze zastosowanie wosku chroniącego powierzchnię pojazdu, wykonanego z tłuszczu zwierzęcego, miało miejsce w 1800 r. Używano go w Niemczech do zabezpieczania powłoki pojazdów ciągniętych przez konie. Miało to miejsce prawie 90 lat przed tym, nim Karl Benz rozpoczął produkcję samochodów. Ten moment można więc uznać za początek produkcji preparatów do detailingu, które pod koniec XIX w. i z początkiem XX w., weszły na stałe do „repertuaru” największych producentów na świecie.
Czym jest autodetailing? To profesjonalny proces pielęgnacji i oczyszczania pojazdu, w celu przywrócenia mu jak najwyższego poziomu czystości, blasku i wyglądu fabrycznego. Skupia się na drobiazgowym i kompleksowym czyszczeniu oraz renowacji różnych elementów, zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych w celu osiągnięcia doskonałego stanu estetycznego.
Wybór między myjnią automatyczną, a myciem ręcznym zależy od wielu czynników, takich jak preferencje, budżet, stan samochodu oraz oczekiwania.
Mycie automatyczne cechuje: szybkość, bezobsługowość (obsługa urządzenia, które wykonuje większość pracy), zastosowanie podstawowe, a zatem możliwość regularnego usuwania zwykłego brudu i kurzu z powierzchni samochodu.
Mycie ręczne to precyzja i dokładność. Pozwala na większą kontrolę nad całym procesem. Umożliwia pracę w trudniej dostępnych miejscach. Dzięki niemu osiągamy lepsze efekty. Jest zazwyczaj bardziej skuteczne w usuwaniu trudnych zanieczyszczeń, takich jak smoła, asfalt, owady czy też ptasie odchody.
Jeśli zależy nam na czasie i minimalizacji kosztów, myjnia automatyczna może być dobrym wyborem. Gdy jednak oczekujemy najlepszego wyglądu, ochrony powierzchni i dokładności, mycie ręczne pomoże osiągnąć możliwie najlepszy efekt.
Dobry szampon samochodowy nie tylko efektywnie czyści powierzchnię pojazdu, ale także dba o stan powłoki lakieru oraz innych elementów samochodu.
Jedną ze szczególnie cenionych właściwości jest delikatność działania – szampon powinien łagodnie obchodzić się z powierzchnią lakieru. Z kolei przy odpowiednim spienieniu powinien wspomagać ochronę przez mikrorysowaniem.
Neutralne pH szamponu nie zakłóca równowagi powierzchni. Jest też bezpieczne dla wszystkich powłok i wosków. Pożądane są dobre właściwości pieniące: im piana jest gęstsza, tym łatwiej nam rozprowadzić produkt po powierzchni pojazdu. Dobry, wielofunkcyjny szampon powinien być bezpieczny dla innych elementów samochodu, takich jak guma, szyby, plastik, elementy piano black. Szampon nie powodować uszkodzeń i plam.
Kolejna zaleta to ekonomia użycia. Warto poszukać produktu wysokoskoncentrowanego, aby niewielka ilość szamponu wystarczyła na dokładne mycie całego samochodu. I oczywiście bezpieczeństwo dla użytkownika – szampon nie powinien zawierać agresywnych substancji, które mogą być szkodliwe dla zdrowia, czy skóry użytkownika oraz dla środowiska, bo w końcu wszystko, czym umyjemy samochód przyjmuje gleba.
Zdecydowanie tak. Niewłaściwie dobrany produkt może zaszkodzić karoserii. Zbyt agresywne środki mogą powodować uszkodzenia lakieru, tworzyć zarysowania lub niszczyć powłoki ochronne. Oto kilka elementów, które ewidentnie szkodzą podczas mycia:
Warto korzystać z szamponów z neutralnym pH oraz z odpowiednich aplikatorów.
Aby uniknąć zacieków na karoserii należy starać się myć samochód w cieniu, w chłodniejszych porach dnia, by zapobiec szybkiemu wysychaniu wody. Mycie w pełnym słońcu może sprawić, że woda szybko odparuje, zostawiając zacieki. Należy wybrać łagodny szampon, unikać domowych detergentów i nieprzystosowanych aplikatorów. Dokładnie spłukać samochód po umyciu usuwając wszystkie pozostałości szamponu i brudu. Należy rozkładać mycie samochodu partiami: zaczynając od góry i schodząc w dół.
W celu uniknięcia zacieków na elementach szklanych powinniśmy używać dedykowanego środka do mycia szyb, który nie pozostawia smug, najlepiej takiego który posiada właściwości hydrofobowe. Po umyciu szyb starannie wycieramy je, za pomocą suchej mikrofibry. Do czyszczenia najlepiej używać miękkich ściereczek, które minimalizują ryzyko zarysowań. Upewnijmy się, że woda, której używamy jest czysta i pozbawiona minerałów, które powodują osad na szybie i elementach szklanych.
Istnieją preparaty do lusterek i szyb, które wnoszą więcej. Niektóre zawierają wyżej wspomniane składniki hydrofobowe i sprawiają, że woda spływa z szyby w formie kropli, co np. poprawia widoczność podczas jazdy w deszczu.
Preparaty przeciwmgłowe pomagają zapobiegać parowaniu szyby, jest to szczególnie ważne w deszczowe lub wilgotne dni.
Jeśli produkt do mycia lub pielęgnacji szyb szybko odparowuje, ma większe szanse, że nie pozostawi smug lub osadów na powierzchni. Szybkie odparowanie pomaga uniknąć konieczności intensywnego wycierania szyb, przyczyniającego się do zarysowań.
Produkty, które szybko odparowują mogą być bardziej wydajne w użyciu, mniej produktu potrzebujemy do pokrycia powierzchni. Są również wygodniejsze w użyciu, można szybciej przystąpić do wycierania.
Podsumowując, czas odparowania produktu do powierzchni szklanych jest ważnym czynnikiem wpływającym na skuteczność i wygodę podczas mycia i pielęgnacji szyb samochodowych.
Odświeżanie plastikowych elementów jest istotnym krokiem w utrzymaniu dobrego wyglądu jak i stanu wnętrza oraz zewnętrznych części z tworzyw sztucznych.
Wewnątrz można używać specjalnych środków do pielęgnacji, produkty te zawierają składniki, które odświeżają i dają efekt satyny na powierzchniach plastikowych, jednocześnie zapobiegając starzeniu się plastiku. Posiadają właściwości antystatyczne, które wydłużają czas ochrony przed osiadaniem kurzu na elementach. Dobrej jakości preparaty zawierają filtry UV zabezpieczając przed promieniami słonecznymi, które przyczyniają się do blaknięcia powierzchni, takich jak plastik, winyl czy guma.
Do elementów zewnętrznych z tworzywa, takich jak – listwy, osłony, lusterka czy zderzaki warto wybrać specjalistyczne środki do pielęgnacji. Te zazwyczaj zawierają składniki odporne na warunki atmosferyczne i promieniowanie słoneczne.
Takie profesjonalne produkty, dzięki penetracyjnym właściwościom wnikają w strukturę powierzchni, przywracając jej utracony kolor i połysk. Po wyschnięciu tworzą odporną i elastyczną powłokę wykończeniową. Ich silne właściwości odświeżające i zabezpieczające sprawiają, że nie można stosować ich do wnętrza samochodu.
Powłoki ochronne na lakierze, plastikowych elementach oraz innych powierzchniach samochodu są narażone na różne czynniki atmosferyczne, które mogą przyśpieszyć ich zużycie i pogorszyć wygląd pojazdu. Należy do nich m.in. promieniowanie słoneczne UV (powoduje fotodegradację powłoki). Promienie mogą osłabiać i uszkadzać struktury chemiczne w powłoce, co prowadzi do blaknięcia koloru, utraty połysku.
Deszcz i wilgoć może prowadzić do wnikania wody pod powłokę, co z czasem przyczynia się do odklejenia lub odprysku powłoki. Deszcz również zawiera osadzające się zanieczyszczenia, które mogą trwale uszkodzić lakier.
Zanieczyszczenia atmosferyczne takie jak kurz, pył, spalin, mogą osadzać się na powierzchniach samochodu i powodować erozję powłok ochronnych, tym samym ich degradację.
Z kolei ekstremalna zmiana temperatury może wpływać na elastyczność i trwałość powłok. Powtarzające cykle rozszerzenia i kurczenia powłok w wyniku zmian temperatury mogą prowadzić do pęknięć lub złuszczeń powłok. Sól i chemikalia drogowe mogą doprowadzić do korozji oraz uszkadzać lakier i powłoki ochronne. Ptasie odchody zawierają substancje, które reagują chemicznie z powłokami, powodując trwałe plamy i brzydkie uszkodzenia powierzchni.
Aby chronić powłoki na zewnątrz samochodu, warto regularnie myć i pielęgnować pojazd. Stosowanie specjalistycznych powłok ceramicznych czy wosków może dodatkowo zwiększyć ochronę przed promieniowaniem UV, zanieczyszczeniami czy innymi negatywnymi efektami warunków atmosferycznych.
Produkty możemy podzielić po prostu na te do użytku wewnętrznego oraz na te, których używamy na zewnątrz (biorąc pod uwagę stężenie preparatów, cechy takie, jak hydrofobowość, zabezpieczenie UV itd.). Częstotliwość ich zastosowania jest zależna od tego, w jaki sposób myjemy auto, jakimi detergentami i w jakich warunkach auto jest eksploatowane. Oczywiście również od tego, jak bardzo zależy nam na stałym, estetycznym wyglądzie pojazdu i zadbanej powierzchni lakieru.
Kompleksowe mycie zależy jest od stanu pojazdu. Czasem wystarczy umycie, odkurzenie, odświeżenie preparatami – co zajmie niewiele czasu.
Zniszczony pojazd z wymaganą korektą lakieru i wnętrza, będzie wymagał zdecydowanie dłuższego procesu. Może to zająć od jednego, nawet do kilku dni.
Detailerzy sami ustalają stawki za poszczególne etapy prac, a robią to z pewnością biorąc pod uwagę jakość produktów, których używają, ilości zabiegów, jakie muszą wykonać, by doprowadzić pojazd do żądanego przez klienta efektu, a także na podstawie początkowej oceny stanu wnętrza i zewnętrza. Mówiąc wprost, im bardziej zaniedbane auto trafi do detailera, tym większy będzie koszt usługi. Nie wyklucza to tym samym faktu, że sami również możemy choć w niewielkim stopniu, zadbać o nasze auto. Warto mieć w garażu profesjonalny zestaw kosmetyków do mycia karoserii, szyb, czy odświeżania wnętrza.
Kacper Wierzbicki
TROTON
Dział Szkoleniowo-Techniczny
Brayt system polerski i kosmetyki samochodowe
BigFoot prezentuje LHR15V oraz LHR21V – polerki stworzone z myślą o perfekcji i wydajności. Nowe …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii …
Glinka samochodowa, znana również jako clay bar, to jedno z najskuteczniejszych narzędzi stosowanych w detailingu …