Rynek pracy zmienia się za każdym razem, gdy nadpływa nowa generacja. Obecnie ścierają się ze sobą generacje X, Y, Z, milenialsi i baby boomers. Zmiana wynika nie tylko z demografii – mniej kandydatów, więcej nowych miejsc pracy – ale też z nowej mentalności pokolenia Z. Przed takim wyzwaniem stanęła także branża lakiernicza. Jak w dzisiejszych czasach pozyskać pracowników produkcyjnych na lakiernię? Z odpowiedzią na obecne wyzwania rynku przychodzi marka Sikkens firmy AkzoNobel z Projektem SZKOŁA.
Analizując wyniki badań instytucji zajmujących się określeniem zapotrzebowania na poszczególne zawody oraz regularnie śledząc zmiany w systemie szkolnictwa, można stwierdzić, że zawód lakiernika samochodowego stał się zawodem deficytowym. Niekorzystne wskaźniki demograficzne, a także mentalność zawodowa nowego pokolenia stanowią duży znak zapytania, co do przyszłości na rynku pracy, zwłaszcza w zawodach specjalistycznych.
Marka Sikkens firmy AkzoNobel Car Refinishes Polska, od kilkunastu lat wspiera działania promujące zawód lakiernika samochodowego, a także uczestniczy w pozyskaniu nowych pracowników produkcyjnych.
“Pierwsze działania wspierające edukację w tym kierunku rozpoczęliśmy w 2009 roku realizując unijny projekt Podnoszenie kwalifikacji pracowników lakierni, dzięki któremu wyposażyliśmy w wiedzęi najnowszą technologię zgodną z emisją lotnych związków organicznych prawie 2000 pracowników produkcyjnych. W 2012 roku we współpracy z Zespołem Szkół Zawodowych i Licealnych nr 3, im.J. Paderewskiego w Warszawie rozpoczęliśmy realizację projektu Dobry start – chwyć kolory jutra„,
a zwieńczeniem trzyletniej współpracy był konkurs Top Gun Junior, który swój finał miał w 2015 roku. Finaliści bez problemu znaleźli zatrudnienie u naszych partnerów biznesowych, którzy docenili poziom wiedzy i umiejętności absolwentów programu” – mówi Waldemar Dolny, Sales Manager VR Poland. “Nie zwolniliśmy tempa, a wręcz przeciwnie, sukcesy absolwentów wspieranych przez AkzoNobel Car Refinishes Polska projektów oraz zaangażowanie naszych Partnerów Biznesowych dają nam niepowtarzalną siłę do ciągłego rozwoju i angażowanie kolejnych placówek edukacyjnych w tym szczytnym celu. Razem tworzymy przyszłość i dajemy możliwość rozwoju w bezpiecznych przestrzeniach serwisów blacharsko-lakierniczych” – dodaje Waldemar Dolny.
Projekt jest skierowany do uczniów, którzy są zainteresowani lakiernictwem i pracą w tym zawodzie. Jest to ważny i potrzebny kierunek, bezpieczny, rozwojowy i opłacalny w dalszej perspektywie. Autorski program marki Sikkens, Projekt SZKOŁA, został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. Kładąc nacisk na Bezpieczeństwo i Higienę Pracy, firma zaopatruje uczestników projektu w niezbędną odzież ochronną, a także akcesoria chroniące układ oddechowy, oczy oraz skórę. Firma AkzoNobel nie tylko jest pomysłodawcą, ale również wyposaża szkoły w odpowiedni sprzęt, m.in.: mieszalnik, spektrofotometr, wagę, komputer, lampę UV oraz gwarantuje wysokiej jakości materiały lakiernicze marki Sikkens.
Projekt SZKOŁA, który jest wydarzeniem jedynym w swoim rodzaju, pokazuje, że młodzi ludzie chętnie rozwijają swoje umiejętności, są otwarci również na nowe branże i ścieżki kariery. Z doświadczeń prowadzących program wynika, że uczniowie szkół zawodowych i techników coraz chętniej zgłaszają swoją chęć udziału w tego typu projektach, a wybierając swoją przyszłość zawodową szukają szkół, które współpracują z liderami w danej branży, by od samego początku móc doświadczać i praktykować w otoczeniu, które najbardziej zbliżone jest do rzeczywistego środowiska zawodu, w którym chcą
w przyszłości pracować.
Projekt SZKOŁA – promocja zawodu i nowych możliwości kształcenia
Ostatnie lata pokazały, że wsparcie szkół i promowanie zawodu wśród młodzieży to właściwy kierunek, który przynosi zamierzone efekty. Warto w tym miejscu zauważyć, że aż 30 proc. uczestników szkolenia trafiło na rynek pracy bądź też znalazło zatrudnienie w serwisie blacharsko-lakierniczym. Rok 2023 będzie wyjątkowy dla tego wydarzenia, bowiem weźmie w nim udział kilka szkół zawodowych, między innymi w Łodzi, Warszawie i Poznaniu.
Pokolenie Z na rynku pracy
Pokolenie Z ma inne podejście do rynku pracy. Z badań wynika, że ponad połowa badanych osóbz pokolenia Z, chce założyć własną firmę. Większość, bo aż 86 proc., ma już gotowe CV. Coraz mniej zetek chce pracować w korporacjach, tego typu rozwiązanie staje się mniej pożądane.
Projekt SZKOŁA jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla uczniów szkół zawodowych i technikum. Pozwala nie tylko na zdobycie niezbędnej teorii, ale również zapewnia wiedzę praktyczną, która jest niezbędnaw obecnych czasach. Przede wszystkim sprawia bowiem, że absolwenci kursu stają się bardziej pożądani na rynku pracy z uwagi na swoje praktyczne umiejętności. Nieocenioną wartością tego programu jest gwarancja udziału uczniów w praktykach i /lub stażach bezpośrednio u partnerówz którymi współpracuje AkzoNobel. Każdy z uczestników po ukończeniu nauki otrzymuje certyfikat od marki Sikkens, który potwierdza wysoką jakość i profesjonalizm.
Dowiedz się więcej: www.sikkensvr.com/pl/projektszkola
Firma TROTON po raz 21. z rzędu została wyróżniona prestiżowym tytułem „Przedsiębiorstwo Fair Play”. To …
Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi …
Targi SEMA 2024, które odbyły się w dniach 5–8 listopada w Las Vegas, po raz …