• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Wyposażenie warsztatu blacharskiego – urządzenia do cięcia i obróbki

Wyposażenie warsztatu blacharskiego – urządzenia do cięcia i obróbki

Cięcie blachy do jedna z podstawowych czynności towarzyszącej pracom blacharskim. Można ciąć różnymi metodami w zależności od grubości i rodzaju materiał albo dostępu w miejscu cięcia, ale zawsze tą czynność trzeba wykonać. Kolejną operacją nieodłącznie związaną z blacharstwem samochodowym jest obróbka blach poprzez szlifowanie. Aby praca była efektywna i bezpieczna należy stosować odpowiednio dobrane technologie i narzędzia. Poniżej przedstawiono krótką charakterystykę najbardziej popularnych technologii.

 

Narzędzia ręczne

Do niektórych prac nadal niezbędne są narzędzia ręczne, takie jak nożyce do blach, przecinaki czy też dziurkarki. Często zastępowane są podobnymi narzędziami o napędzie pneumatycznym lub elektrycznym, lecz bywa, że najlepiej spisują się te napędzane siłą mięśni. Nieodzownym choć często ciągle niedocenianym narzędziem jest przecinak blacharski. Obecnie stosowanych jest kilka podstawowych rodzajów przecinaków i są wręcz niezbędne, choćby podczas rozdzielania blach po usunięciu zgrzein lub innych połączeń. Nieoceniony jest tzw. przecinak boczny, który w połączeniu z młotkiem o odpowiedniej masie daje bardzo dobre efekty podczas rozdzielania blach.

001295Fot. EZ Dent

 

Piły i nożyce mechaniczne

Pneumatyczne piły do cięcia paneli karoserii są obecnie jednym z podstawowych narzędzi w warsztacie napraw blacharskich. Zwane są między innymi pod nazwami: piła szablasta czy też lisi ogon. Brzeszczot piły podczas pracy wykonuje ruch posuwisto-zwrotny z częstotliwością dochodzącą nawet do 10 000 ruchów na min-¹. Do cięcia blach karoseryjnych można stosować również nożyce napędzane sprężonym powietrzem lub energią elektryczną. Jest to szczególnie ważne w przypadku wykonywania długich cięć i dobrej dostępności.

20090920-bearbeitet-2

Fot. EZ Dent

Przecinarki plazmowe

Technologia przecinania plazmowego już na dobre zadomowiła się w warsztatach blacharskich. W niektórych przypadkach pozwala na precyzyjne cięcie elementów w trudno dostępnych miejscach. Niezwykle ważną cechą cięcia plazmowego jest stosunkowo niski koszt eksploatacji. Wymianie podlegają wyłącznie elementy odpowiedzialne za formowanie plazmy na wyjściu z uchwytu roboczego. Nie ma konieczności wymiany tarcz tnących, brzeszczotów tak jak to jest w przypadku przecinarek kątowych czy też pił szablastych. Elementy eksploatacyjne przy odpowiednich parametrach pracy przecinania plazmowego są trwalsze od innych elementów roboczych. Urządzenia plazmowe o niskich parametrach od 25 A do 40 A, mogą być stosowane w sposób ekonomiczny wyłącznie do cięcia paneli karoseryjnych. W przypadku cięcia grubszych elementów takich jak ramy czy cięcia całych pojazdów konieczne jest zastosowanie urządzeń o większej wydajności. Stosowanie urządzeń o zbyt małych parametrach powoduje, że pracują one na maksymalnej mocy i zbyt szybko zużywają się elementy eksploatacyjne jak i samo urządzenie.

 

gys-plasmacutting-01

Fot. GYS.pl

 

Szlifierki kątowe

 

Urządzenie do szlifowania oraz cięcia zwane szlifierką kątową, kątówką, a niekiedy „boszem” przeznaczone do prac blacharskich, powinno być tak dobrane, aby zapewniało efektywną i ergonomiczną pracę. Jedną z ważniejszych cech jest masa urządzenia. Zbyt ciężka szlifierka będzie powodowała szybkie zmęczenie ręki, a co za tym idzie mniej precyzyjną i staranną pracę. Kolejna cecha to trwałość urządzenia. Warto wyposażyć się w co najmniej średniej jakości szlifierkę, ponieważ należy pamiętać, że będzie ona stosowana bardzo często do różnych prac warsztatowych. Do cięcia stosowane są inne tarcze niż do szlifowania. Do szlifowania spoin, krawędzi oraz nierówności po naprawie panelowej stosuje się tzw. tarcze listkowe lub nylonowe. Tarcze nylonowe przy odpowiednim stosowaniu dają największą szansę zachowania jak największej ilości fabrycznych powłok ochronnych.

ciecie-katowka

Fot. BR

Szlifierki taśmowe

Poza szlifierkami kątowymi coraz częściej można spotkać w warsztatach szlifierki taśmowe. Są to bardzo przydatne urządzenia o niewielkich gabarytach, napędzane sprężonym powietrzem lub energią elektryczną. Działanie polega na zastosowaniu zamkniętego paska materiału szlifierskiego krążącego cyklicznie, podobnie jak gąsienice czołgu. Prędkość obrotowa taśmy szlifierskiej wynosi zwykle od 1400 do 1900 RPM.

052819Fot. GYS.pl

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Naprawa a technologia

      Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …

    Naprawa a technologia
  • Problemy z korozją cz.2

      Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …

    Problemy z korozją cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x