• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Technologia Energy Saving

Technologia Energy Saving

 

W czasie zorganizowanej przez NOVOL tegorocznej konferencji branży lakierniczej SPECTRALIZM najważniejszym wątkiem przewijającym się w kolejnych wystąpieniach było przetrwanie w nieprzewidywalnej rzeczywistości. Rosną koszty energii, materiałów, narzędzi czy pracy i to rosną srogo i gwałtownie. W tej sytuacji optymalizacja wszelkich kosztów w warsztatach blacharsko-lakierniczych ma znaczenie pierwszorzędne.

Na tym, jak oszczędzać nie tracąc na jakości wykonywanych napraw, skupił się w swoim referacie dyrektor pionu szkoleń NOVOLU, Tomasz Tomczyk. Punktem wyjścia jest wybór systemu kalkulacji. Chodzi o to, aby była możliwość uwzględnienia wszystkich niezbędnych czynności i operacji oraz odpowiednie ich wycenienie w kosztorysie. W zasadzie wybór ogranicza się do trzech systemów: Audatex, Eurotax i SilverDAT. Poszukiwanie oszczędności należy zacząć od precyzyjnego określenia źródeł kosztów bezpośrednich – energii, kosztów osobowych i materiałów. W wielu warsztatach optymalizacja zużycia energii jest standardem. Usuwane, ciepłe powietrze w układzie rekuperacji traci energię na rzecz powietrza pobieranego z zewnątrz. Różnica kilku stopni temperatury pobieranego powietrza (zamiast np. 12ºC mamy 18ºC) oznacza, iż potrzeba znacznie mniej energii na ogrzewanie. Usunięcie nieszczelności w układzie sprężonego powietrza to eliminacja marnowania energii. Przy nieszczelności o średnicy 1 mm traci się około 60 litrów powietrza. A na sprężenie 1 m³ zużywa się 0,5 kWh. Energooszczędne narzędzia elektryczne zużywają 0,4 kWh zamiast 3 kWh w przypadku narzędzi pneumatycznych. Nie od rzeczy jest również zastosowanie droższych, ale oszczędnych pistoletów lakierniczych.

prelekcja-podklad_0125

Z kosztami osobowymi pozornie wiele się zrobić nie da, zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej, przy uzasadnionej presji płacowej i niedostatku fachowych kadr na rynku pracy. Trzeba jednak pamiętać o tym, że właściwa organizacja miejsca pracy, dostępność odpowiednich narzędzi oraz części, oraz porządek na stanowisku i wokół niego w istotnym sposób wpływa na efektywność pracy. Organizacja czasu pracy powinna uwzględniać właściwe planowanie napraw, brak przestojów i brak spiętrzeń. Monitorowanie czasu wykonywanych zleceń w połączeniu ze zrozumiałym systemem wynagradzania oraz sukcesywnym doszkalaniem pracowników przynosi lepsze efekty pracy warsztatu ale też jest motywujące dla kadry. W sumie chodzi o to, aby pracownicy byli efektywni i usatysfakcjonowani.

prelekcja-klar_0127

Znaczne oszczędności można uzyskać stosując energooszczędne technologie lakiernicze. Po pierwsze – skrócenie czasu odparowania materiału tak, aby niemal natychmiast (od 0 do 5 minut) można było nakładać kolejną warstwę. Po drugie – obniżenie temperatury utwardzania z 60ºC do 40ºC. Po trzecie – szybkie (15 – 20 minut) lub ekstremalnie szybkie (5 minut) utwardzanie powłoki. Proponowana przez NOVOL energooszczędna technologia SPECTRAL pozwala na znaczne skrócenie czasu procesów napraw oraz istotne ograniczenie zapotrzebowania na energię. W prezentowanej symulacji oszczędności, w ciągu roku korzystania z tej technologii, przynoszą ponad 1300 roboczogodzin czasu pracy oraz ponad połowę zużycia energii. Trzeba tu podkreślić, iż symulacja powstała na podstawie analizy porównania efektywności konkretnych warsztatów blacharsko-lakierniczych przed i po wdrożeniu systemu SPECTRAL. Podkład wypełniający „Under 00-Race” można aplikować w temperaturze 10ºC i szlifować już po 20- minutach. Po 30 minutach na podkład epoksydowy „Under 385-00” można nakładać szpachlówki poliestrowe.

kodqr_0734

Skrócony do 15 minut czas i obniżona do 40ºC temperatura wygrzewania lakieru bezbarwnego „Klar 545-00” oraz system wodorozcieńczalnych lakierów bazowych „Wave 2.0” to elementy systemu SPECTRAL opracowane i testowane w Laboratorium Badawczo-Rozwojowym NOVOL-u i sprawdzone w codziennej praktyce pracy warsztatów lakierniczych. Na koniec prelegent zaprosił uczestników do samodzielnego obliczenia oszczędności wynikających z zastosowania prezentowanej technologii. W tym celu należy zeskanować podany kod QR.

Zobacz również
  • Cieniowanie – czy to trudny proces?

      Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …

    Cieniowanie – czy to trudny proces?
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x