W czasie zorganizowanej przez NOVOL tegorocznej konferencji branży lakierniczej SPECTRALIZM najważniejszym wątkiem przewijającym się w kolejnych wystąpieniach było przetrwanie w nieprzewidywalnej rzeczywistości. Rosną koszty energii, materiałów, narzędzi czy pracy i to rosną srogo i gwałtownie. W tej sytuacji optymalizacja wszelkich kosztów w warsztatach blacharsko-lakierniczych ma znaczenie pierwszorzędne.
Na tym, jak oszczędzać nie tracąc na jakości wykonywanych napraw, skupił się w swoim referacie dyrektor pionu szkoleń NOVOLU, Tomasz Tomczyk. Punktem wyjścia jest wybór systemu kalkulacji. Chodzi o to, aby była możliwość uwzględnienia wszystkich niezbędnych czynności i operacji oraz odpowiednie ich wycenienie w kosztorysie. W zasadzie wybór ogranicza się do trzech systemów: Audatex, Eurotax i SilverDAT. Poszukiwanie oszczędności należy zacząć od precyzyjnego określenia źródeł kosztów bezpośrednich – energii, kosztów osobowych i materiałów. W wielu warsztatach optymalizacja zużycia energii jest standardem. Usuwane, ciepłe powietrze w układzie rekuperacji traci energię na rzecz powietrza pobieranego z zewnątrz. Różnica kilku stopni temperatury pobieranego powietrza (zamiast np. 12ºC mamy 18ºC) oznacza, iż potrzeba znacznie mniej energii na ogrzewanie. Usunięcie nieszczelności w układzie sprężonego powietrza to eliminacja marnowania energii. Przy nieszczelności o średnicy 1 mm traci się około 60 litrów powietrza. A na sprężenie 1 m³ zużywa się 0,5 kWh. Energooszczędne narzędzia elektryczne zużywają 0,4 kWh zamiast 3 kWh w przypadku narzędzi pneumatycznych. Nie od rzeczy jest również zastosowanie droższych, ale oszczędnych pistoletów lakierniczych.
Z kosztami osobowymi pozornie wiele się zrobić nie da, zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej, przy uzasadnionej presji płacowej i niedostatku fachowych kadr na rynku pracy. Trzeba jednak pamiętać o tym, że właściwa organizacja miejsca pracy, dostępność odpowiednich narzędzi oraz części, oraz porządek na stanowisku i wokół niego w istotnym sposób wpływa na efektywność pracy. Organizacja czasu pracy powinna uwzględniać właściwe planowanie napraw, brak przestojów i brak spiętrzeń. Monitorowanie czasu wykonywanych zleceń w połączeniu ze zrozumiałym systemem wynagradzania oraz sukcesywnym doszkalaniem pracowników przynosi lepsze efekty pracy warsztatu ale też jest motywujące dla kadry. W sumie chodzi o to, aby pracownicy byli efektywni i usatysfakcjonowani.
Znaczne oszczędności można uzyskać stosując energooszczędne technologie lakiernicze. Po pierwsze – skrócenie czasu odparowania materiału tak, aby niemal natychmiast (od 0 do 5 minut) można było nakładać kolejną warstwę. Po drugie – obniżenie temperatury utwardzania z 60ºC do 40ºC. Po trzecie – szybkie (15 – 20 minut) lub ekstremalnie szybkie (5 minut) utwardzanie powłoki. Proponowana przez NOVOL energooszczędna technologia SPECTRAL pozwala na znaczne skrócenie czasu procesów napraw oraz istotne ograniczenie zapotrzebowania na energię. W prezentowanej symulacji oszczędności, w ciągu roku korzystania z tej technologii, przynoszą ponad 1300 roboczogodzin czasu pracy oraz ponad połowę zużycia energii. Trzeba tu podkreślić, iż symulacja powstała na podstawie analizy porównania efektywności konkretnych warsztatów blacharsko-lakierniczych przed i po wdrożeniu systemu SPECTRAL. Podkład wypełniający „Under 00-Race” można aplikować w temperaturze 10ºC i szlifować już po 20- minutach. Po 30 minutach na podkład epoksydowy „Under 385-00” można nakładać szpachlówki poliestrowe.
Skrócony do 15 minut czas i obniżona do 40ºC temperatura wygrzewania lakieru bezbarwnego „Klar 545-00” oraz system wodorozcieńczalnych lakierów bazowych „Wave 2.0” to elementy systemu SPECTRAL opracowane i testowane w Laboratorium Badawczo-Rozwojowym NOVOL-u i sprawdzone w codziennej praktyce pracy warsztatów lakierniczych. Na koniec prelegent zaprosił uczestników do samodzielnego obliczenia oszczędności wynikających z zastosowania prezentowanej technologii. W tym celu należy zeskanować podany kod QR.
Podkład gruntujący 1K w aerozolu od marki Cromax®. Produkt PS1504A Quickfill Primer-Surfacer w kolorze szarym (VS4) pomaga zmaksymalizować wydajność warsztatów lakierniczych. Prosta aplikacja, wszechstronne zastosowanie i bardzo szybkie schnięcie sprawiają, że warsztaty lakiernicze mogą zwiększyć …
Koszalińska firma Auto – Dubnicki, to rodzinny biznes, którego początki sięgają lat 80-tych ubiegłego wieku. Teraz o jej rozwój dba kolejne pokolenie, a oferta daleko wykracza poza plany, które kiedyś kreślili założyciele. Pierwszy warsztat blacharsko …
Zespół Szkół Samochodowych w Bydgoszczy świętował jubileusz 50 – lecia istnienia. Była to wyjątkowa okazja do wspomnień o ludziach, którzy przez kolejne lata tworzyli bydgoską szkołę i do uhonorowania tych, których praca składa się …
Postęp technologiczny w zakresie lakierowania ciekłego nie wyhamował w okresie pandemii i można odnieść wrażenie, że przymusowa izolacja wysokiej klasy specjalistów wprowadziła do branży lakierniczej cały szereg nowatorskich rozwiązań. Ogromne zapotrzebowanie na zwiększenie asortymentu produktów …
Dzięki nowemu produktowi od firmy AkzoNobel – Interpon A3000 – producenci motocykli obniżą koszty, ale także zaoszczędzą energię, co w sposób ewidentny pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne. Nowy produkt, będący pierwszym jednowarstwowym lakierem proszkowym firmy …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …