• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Organizacja serwisu cz.1

Organizacja serwisu cz.1

Proces likwidacji szkody obejmuje wiele etapów i czynności, które muszą być zaplanowane, zorganizowane oraz wykonane w sposób zgodny z technologią producenta pojazdu oraz wymogami stawianymi przez klienta. Dla realizacji tych celów niezbędna jest odpowiednia organizacja serwisu napraw powypadkowych, począwszy od momentu przyjmowania pojazdu po jego wydanie klientowi.

 

Jak zaplanować?

Tworzenie warsztatu blacharsko-lakierniczego z prawdziwego zdarzenia należy rozpocząć analiza techniczno-ekonomiczną oraz rynkową. O przyszłe zlecenia należy zadbać już na etapie pomysłu czyli trzeba znaleźć zapotrzebowanie na usługi, które warsztat będzie oferował. Kolejnym etapem jest stworzenie technologii serwisu. Od technologii właśnie będzie zależało w zasadzie wszystko co zostanie zaprojektowane i wdrożone. Najczęściej popełnianym błędem w tworzeniu nowego serwisu jest pominięcie tego etapu lub umiejscowienie go w późniejszych etapach projektowania. Inna sytuacja jest kiedy serwis ma powstać w istniejących pomieszczeniach, które należy odpowiednio przystosować do oczekiwań, ale i w tym przypadku konieczne jest stworzenie technologii, która po części musi zostać dopasowana do zastanych warunków lokalowych.

 

Proces technologiczny

Linia technologiczna napraw powypadkowych pojazdów musi być wyposażone zarówno w urządzenia do napraw jak i diagnostyki. Warto przypomnieć, że nie tylko narzędzi do napraw decydują o szybkiej, skutecznej i opłacalnej naprawie, ale i trafna diagnoza potrafi całkowicie zmienić efekty techniczne jak i ekonomiczne przedsięwzięcia biznesowego jakim jest usługa naprawy powypadkowej. Proces technologiczny powinien również uwzględniać szeroko pojęte sprawy organizacyjne jak: proces przyjmowania pojazdów do naprawy, wydawania pojazdów, pozostałych etapów obsługi klienta, obiegu dokumentacji i zleceń, kontaktów z przedstawicielami ubezpieczycieli itp. Nie do przecenienia jest również zaplanowanie odpowiedniej przestrzeni do parkowania pojazdów oczekujących na naprawę jak i parkingu dla klientów oraz pracowników serwisu.

 

 

Rys. Przykładowy proces technologiczny

 

Instalacje w warsztacie

Poza technologiami naprawczymi oraz pomiarowymi należy odpowiednio zaprojektować oraz wykonać instalacje. Podstawowe to instalacja sprężonego powietrza oraz elektryczna. Warto tak zaplanować wydajność oraz rozmieszenie przyłączy aby zminimalizować ilość ewentualnych przedłużaczy zapewniając jednocześnie odpowiednia wydajność we wszystkich ważnych strefach warsztatu. Wiele narzędzi stosowanych w blacharstwie karoseryjnych jest zasilane sprężonym powietrzem. Narzędzia te wymagają odpowiedniego ciśnienia oraz wydajności instalacji zasilającej. Powietrze musi być również odpowiednio przygotowane, tak aby narzędzia nadmiernie się nie zużywały. W przypadku instalacji elektrycznej jest podobnie. Warto pamiętać, że współczesne urządzenia do zgrzewania blach karoseryjnych to potężne maszyny o dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Większość zgrzewarek o wysokich parametrach pracy sięgających nawet 15 000 A, wymaga doprowadzenia osobnej linii zasilania, przewodami o odpowiednim przekroju oraz zabezpieczenie bezpiecznikiem zwłocznym o charakterystyce „D”. Przewidywanie takiego przyłącza jest konieczne już na etapie wstępnego planowaniu warsztatu. Dodatkowo niezbędne jest zaprojektowanie odpowiedniej ilości gniazd 400 V o mocy 16 A oraz 32 A.

 

 

Bogusław Raatz

HERKULES AUTO-TECHNIKA

 

 

 

Zobacz również
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Czy szkolenia są potrzebne?

    Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …

    Czy szkolenia są potrzebne?

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x