• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Naprawy lakiernicze pojazdów pokrytych powłoką ceramiczną lub inną

Naprawy lakiernicze pojazdów pokrytych powłoką ceramiczną lub inną

Naprawa lakiernicza samochodów, o które właściciele dbają regularnie korzystając z usług autodetailingowych, może sprawiać niejakie problemy. Powłoki lakiernicze zabezpieczone woskiem naturalnym czy syntetycznym z dodatkami na przykład krzemionki, tworzą warstwę ochronną o minimalnej adhezji i dużej odporności chemicznej. Na dokładkę ta warstwa powinna być również odporna na uszkodzenia mechaniczne. Trudno się więc spodziewać, że położona na taką powierzchnię, nawet po jej zmatowieniu, warstwa podkładu spełni swoje zadanie, zwłaszcza jeśli idzie o przyczepność do podłoża.

 

Cechy wosków zabezpieczających i konserwujących powodują, że przed rozpoczęciem napraw warstwę zabezpieczającą lakier należy usunąć. Próby zastosowania w tym celu preparatów chemicznych raczej nie przyniosą powodzenia, zatem są bezcelowe. Po pierwsze nie bardzo wiadomo jaki rodzaj zabezpieczenia był stosowany i jakiego rodzaju mikstura ma szanse sobie z nim poradzić. No i czy agresywna chemia nie spowoduje kolejnych problemów w procesie lakierowania. Po drugie, każda warstwa zabezpieczająca w większym lub mniejszym stopniu wiąże się z powierzchniowymi warstwami lakieru i chemia niekoniecznie sobie z tym poradzi. Jedyną skuteczną metodą przygotowania powierzchni jest mechaniczne usunięcie warstw wosku. Warstwę zabezpieczająca należy usunąć z całego elementu, bowiem naprawa miejscowa z cieniowaniem nie wchodzi w rachubę. Po dokładnym, może nawet aż do podkładu, zeszlifowaniu elementu, odpyleniu i odtłuszczeniu, można przystąpić do naprawy, zgodnie z przyjętą przez lakiernika technologią.

img_5361

 

Usunięcie warstw zabezpieczających to nie jedyny problem. Chodzi o to, że woski naturalne, syntetyczne czy hybrydowe z dodatkami utwardzającymi czy wypełniającymi dają wspaniałe efekty poprawy wyglądu lakieru, przy okazji w pewnym stopniu zmieniają jego odcień. Te zmiany mogą być naprawdę spore jeśli w procesie autodetailingu stosowane były woski koloryzujące. Jednym z zadań preparatów pielęgnacyjnych jest ochrona właściwego lakieru przed promieniami UV, co oznacza, iż płowienie lakieru jest ograniczone. Może się okazać, że dane z bazy kolorów nie będą się zgadzały z rzeczywistością. Potrzebne będą próby koloru. Zadanie będzie tym trudniejsze, że pokryte warstwami zabezpieczającymi powierzchnie są zwyczaj odrobinę ciemniejsze od oryginału, dzięki temu konserwowane lakiery zyskują wrażenie głębi. Dobierając zatem odcień lakieru należy uwzględnić zmianę odcienia na skutek działania czynników atmosferycznych, światła, utleniania i płowienia lakieru oryginalnego, nie pokrytego warstwą zabezpieczającą. Po dobraniu odcienia koloru i po zakończeniu naprawy (i dokładnym wysuszeniu), naprawiany element powinien być pokryty tym samym preparatem zabezpieczającym. Dopiero wtedy okaże się, czy barwa lakieru na elemencie naprawianym zgadza się z pozostałymi. Nie zawsze taka naprawa kończy się pełnym sukcesem, ale nie było umowy, że życie lakiernika będzie stąpaniem po płatkach róż. Czasem trafia się na kolce…

 

Autor: Mirosław Rutkowski , Mieczysław Sieczkowski

 

img_9667

Zobacz również
  • To kolor sprzedaje auto: rozmowa z kolorystką

    Skończyła handel zagraniczny, ale jej życie kręci się wokół samochodów. Właściwie nic w tym dziwnego, bo jak żartuje, urodziła się w lakierniczo – blacharskim warsztacie taty, do którego z czasem dołączył brat. Od lalek wolała …

    To kolor sprzedaje auto: rozmowa z kolorystką
  • Cyfrowe zarządzanie kolorami w aplikacji Standowin iQ

    Oprogramowanie kolorystyczne Standowin iQ Cloud jest teraz dostępne w postaci aplikacji. Aplikacja stanowi doskonałe uzupełnienie platformy Standowin iQ Cloud i umożliwia cyfrowe zarządzanie kolorami na urządzeniach mobilnych. Jest dostępna na tablety i telefony. Globalna marka renowacyjna Standox wspiera …

    Cyfrowe zarządzanie kolorami w aplikacji Standowin iQ
  • Cyfrowa N-Rewolucja

    Ostatnie lata w biznesie kręcą się wokół stwierdzeń cyfryzacja czy digitalizacja. Oba słowa chociaż mają różne znaczenia łączy jeden mianownik – rozwój i innowacja. Tempo digitalizacji procesów w naszym życiu zwiększyło się w ostatnich latach …

    Cyfrowa N-Rewolucja
  • Przychodzi komornik do lakiernika. Długi klienta.

    Długi to normalna rzecz. Przy przyjmowaniu samochodu do naprawy nie badamy raczej wypłacalności jego właściciela, a wystarczającym zabezpieczeniem jest dla nas zaliczka za naprawę. Może się jednak zdarzyć tak, że z powodu długów naszego klienta …

    Przychodzi komornik do lakiernika. Długi klienta.
  • Nowe problemy warsztatów blacharsko-lakierniczych i wypożyczalni na rynku likwidacji szkód?

    Zeszły rok przyniósł poważny wysiłek branży serwisów blacharsko-lakierniczych, wypożyczalni samochodów i kancelarii prawnych dla zablokowania projektu ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego (numer druku VIII kadencji: 3136). Można …

    Nowe problemy warsztatów blacharsko-lakierniczych i wypożyczalni na rynku likwidacji szkód?

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się