• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Naprawy lakiernicze pojazdów pokrytych powłoką ceramiczną lub inną

Naprawy lakiernicze pojazdów pokrytych powłoką ceramiczną lub inną

Naprawa lakiernicza samochodów, o które właściciele dbają regularnie korzystając z usług autodetailingowych, może sprawiać niejakie problemy. Powłoki lakiernicze zabezpieczone woskiem naturalnym czy syntetycznym z dodatkami na przykład krzemionki, tworzą warstwę ochronną o minimalnej adhezji i dużej odporności chemicznej. Na dokładkę ta warstwa powinna być również odporna na uszkodzenia mechaniczne. Trudno się więc spodziewać, że położona na taką powierzchnię, nawet po jej zmatowieniu, warstwa podkładu spełni swoje zadanie, zwłaszcza jeśli idzie o przyczepność do podłoża.

 

Cechy wosków zabezpieczających i konserwujących powodują, że przed rozpoczęciem napraw warstwę zabezpieczającą lakier należy usunąć. Próby zastosowania w tym celu preparatów chemicznych raczej nie przyniosą powodzenia, zatem są bezcelowe. Po pierwsze nie bardzo wiadomo jaki rodzaj zabezpieczenia był stosowany i jakiego rodzaju mikstura ma szanse sobie z nim poradzić. No i czy agresywna chemia nie spowoduje kolejnych problemów w procesie lakierowania. Po drugie, każda warstwa zabezpieczająca w większym lub mniejszym stopniu wiąże się z powierzchniowymi warstwami lakieru i chemia niekoniecznie sobie z tym poradzi. Jedyną skuteczną metodą przygotowania powierzchni jest mechaniczne usunięcie warstw wosku. Warstwę zabezpieczająca należy usunąć z całego elementu, bowiem naprawa miejscowa z cieniowaniem nie wchodzi w rachubę. Po dokładnym, może nawet aż do podkładu, zeszlifowaniu elementu, odpyleniu i odtłuszczeniu, można przystąpić do naprawy, zgodnie z przyjętą przez lakiernika technologią.

img_5361

 

Usunięcie warstw zabezpieczających to nie jedyny problem. Chodzi o to, że woski naturalne, syntetyczne czy hybrydowe z dodatkami utwardzającymi czy wypełniającymi dają wspaniałe efekty poprawy wyglądu lakieru, przy okazji w pewnym stopniu zmieniają jego odcień. Te zmiany mogą być naprawdę spore jeśli w procesie autodetailingu stosowane były woski koloryzujące. Jednym z zadań preparatów pielęgnacyjnych jest ochrona właściwego lakieru przed promieniami UV, co oznacza, iż płowienie lakieru jest ograniczone. Może się okazać, że dane z bazy kolorów nie będą się zgadzały z rzeczywistością. Potrzebne będą próby koloru. Zadanie będzie tym trudniejsze, że pokryte warstwami zabezpieczającymi powierzchnie są zwyczaj odrobinę ciemniejsze od oryginału, dzięki temu konserwowane lakiery zyskują wrażenie głębi. Dobierając zatem odcień lakieru należy uwzględnić zmianę odcienia na skutek działania czynników atmosferycznych, światła, utleniania i płowienia lakieru oryginalnego, nie pokrytego warstwą zabezpieczającą. Po dobraniu odcienia koloru i po zakończeniu naprawy (i dokładnym wysuszeniu), naprawiany element powinien być pokryty tym samym preparatem zabezpieczającym. Dopiero wtedy okaże się, czy barwa lakieru na elemencie naprawianym zgadza się z pozostałymi. Nie zawsze taka naprawa kończy się pełnym sukcesem, ale nie było umowy, że życie lakiernika będzie stąpaniem po płatkach róż. Czasem trafia się na kolce…

 

Autor: Mirosław Rutkowski , Mieczysław Sieczkowski

 

img_9667

Zobacz również
  • Powłoka poliuretanowa Rangers; przygotowanie podłoży i dobór podkładów aby warstwa ochronna była trwała, odporna chemicznie i mechanicznie

      Powłoki poliuretanowe tworzą elastyczną warstwę zabezpieczającą przed czynnikami atmosferycznymi, uszkodzeniami mechanicznym, chemicznymi czy korozją. W motoryzacji stosowane są do zabezpieczania zarówno nadwozi, jak i podwozi. W zależności od potrzeb można je stosować jako ochronę …

    Powłoka poliuretanowa Rangers; przygotowanie podłoży i dobór podkładów aby warstwa ochronna była trwała, odporna chemicznie i mechanicznie
  • Polerowanie – czyli usuwanie wtrąceń i nierówności

      Niekiedy oglądając powłokę lakieru swojej pracy lakierniczej z przerażeniem stwierdzamy obecność obcych ciał na powłoce zewnętrznej. Nieszczęściem są wtrącenia na powierzchni bazy pod lakierem bezbarwnym, bo takie wtrącenie usuniemy tylko metodą ponownego lakierowania. Zaletą …

    Polerowanie – czyli usuwanie wtrąceń i nierówności
  • Standox: kolor niebieski

    Według Raportu Popularności Kolorów Axalta z 2018 roku najpopularniejszym chromatycznym kolorem w Europie wśród nowych samochodów jest kolor niebieski, który ma 10% udziału w rynku. Niebieski wyróżnia się również największą liczbą odcieni – ma ich aż 20 000, …

    Standox: kolor niebieski
  • Firma NOVOL szkoli lakierników w nowoczesnym Demobusie

    Firma NOVOL od lat kładzie olbrzymi nacisk na szkolenie lakierników – zarówno doświadczonych profesjonalistów, jak i tych młodych, rozpoczynających przygodę z rzemiosłem. W ramach programu Akademia NOVOL Pion Szkoleń NOVOL rok w rok edukuje setki …

    Firma NOVOL szkoli lakierników  w nowoczesnym Demobusie
  • Master C38 VHS 2:1 i Master C 108 HS 2:1 – nowe lakiery bezbarwne od firmy TROTON gwarantują łatwość aplikacji i wysoki połysk

    Firma TROTON  wprowadziła do swojego portfolio dwa nowe lakiery bezbarwne. Pierwszy z nich Master C38 VHS 2:1 charakteryzuje się bardzo dobrą wchłanialnością mgły natryskowej, doskonałą rozlewnością oraz łatwą aplikacją.  W trakcie nakładania nie wykazuje tendencji …

    Master C38 VHS 2:1 i Master C 108 HS 2:1 – nowe lakiery bezbarwne od firmy TROTON gwarantują łatwość aplikacji i wysoki połysk

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie