• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Likwidacja szkód

Likwidacja szkód

Rynek likwidacji szkód komunikacyjnych podlega ciągłej ewolucji. Czy to rewolucja? W pewnych aspektach tak. Warto śledzić na bieżąco co dzieje się w tej bardzo ważnej części rynku napraw pojazdów.

 

Organizacja rynku

Część usług, które stanowią tak na prawdę o pozycji branży blacharsko-lakierniczej to te związane bezpośrednio z rynkiem ubezpieczeniowym. Usługi naprawcze zlecane bezpośrednio przez firmy ubezpieczeniowe lub floty pojazdów to najbardziej rentowny i stabilny segment usług. Decyduje o tym system rozliczania kosztów napraw oraz części według określonych reguł. Reguły te są oczywiście często kwestionowane i dyskutowane ale są. Dodatkowa zaleta jest wypłacalność klienta czyli firmy ubezpieczeniowej co gwarantuje zapłatę za zlecone usługi. Segment ten stał się już od wielu lat obiektem zainteresowania wielu podmiotów działających w tej branży, ale powstają i nowe firmy czy też sieci zakładane w celu zaistnienia na rynku. Od dawna własne sieci naprawcze posiadają ubezpieczyciele. Zdarza się również, że firmy ubezpieczeniowe nie tworzą własnej sieci lecz korzystają z już istniejących. Mocna część segmentu likwidacji stanowią serwisy blacharsko-lakiernicze działające w serwisach autoryzowanych przez producentów samochodów. Lecz rynek napraw powypadkowych to nie tylko zorganizowany system likwidacji szkód. Nadal znaczna jego część stanowią warsztaty niezależne działające legalnie oraz oraz „na czarno”. Przejęły one naprawy pojazdów uszkodzonych importowanych z zagranicy oraz najczęściej usuwanie średnich i niewielkich uszkodzeń karoserii na zlecenie klientów indywidualnych. Ważną częścią przepływu finansowego, o którą walczą sieci i inne bardziej zorganizowane formy likwidacji szkód to szkody likwidowane według kosztorysów poprzez wypłatę poszkodowanemu ekwiwalentu za naprawę. Sprawa ta budzi ciągle wiele kontrowersji i znaczna część uczestników rynku upatruje w niej źródło swojej porażki lub sukcesu.

fot4

 

Technologie

Nie da się omawiać sytuacji rynku napraw powypadkowych bez wskazania podstawowych kierunków zmian technologii napraw. Zmiany najczęściej wynikają ze zmian konstrukcyjnych w budowie karoserii samochodowych, ale nie tylko. Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój technologii i wdrażanie ich w warsztatach blacharsko-lakierniczych jest konieczność skracania czasu napraw i podwyższanie ich jakości. Jeszcze na dobre nie zagościły w polskich serwisach: zgrzewanie przy bardzo wysokich parametrach pracy, lutospawanie czy też naprawy panelowe, a już wchodzą masowo takie jak: nitowanie, klinczowanie czy klejenie. Na rynków coraz częściej można usłyszeć o audytach i certyfikacji warsztatów naprawczych gdzie wymagane są określone technologie i umiejętności pracowników. Jest to bardzo dobry sygnał, który wskazuje, ze nie ma innej drogi jak inwestowanie w najnowsze technologie i szkolenia dla pracowników serwisów. Poza technologiami naprawczymi pojawiły się równie inne problemy, które wymagają od serwisów kolejnych zmian i szkoleń. Przykładem może być rosnąca ilość pojazdów o napędzie elektrycznym i hybrydowym. W naprawie tych pojazdów stosowane są dodatkowe procedury związane z zagrożeniem porażeniem prądem. Polegają one między innymi na umiejętnym rozłączeniu układów zasilania oraz sprawdzeniu czy uszkodzony pojazd nie zagraża bezpieczeństwu pracowników serwisu.

ezsmart_work

 

Perspektywy

Na początek można sparafrazować słynne słowa Marka Twaina: „Informacje o zmierzchu napraw powypadkowych są mocno przesadzone”. Jeszcze kilkanaście lat temu znaczna część ASO pozbywała się części napraw powypadkowych podpisują np. umowy z podwykonawcami, uważając je za niezbyt ważne i nie do końca perspektywiczne dla autoryzowanych serwisów. Od kilku lat widać dokładne odwrócenie tego trendu. ASO oraz sieci naprawcze zbroją się na potęgę, zarówno w technologie jak i zmieniają struktury organizacyjne tak, aby lepiej dopasować się do ewoluującego wciąż rynku. Co prawda ilość wypadków śmiertelnych w Polsce nieco maleje, ale ilość kolizji pozostaje nadal na bardzo wysokim poziomie. Jednym z czynników powodujących stabilność dopływu zleceń dla serwisów blacharsko-lakierniczych jest gwałtowny wzrost ilości pojazdów na polskich drogach. Nie bez znaczenia zapewne dla ilości kolizji drogowych pozostaje coraz większa wiara niektórych kierowców, że ich „wypasione” w nowoczesne systemy auta dadzą sobie radę nawet w najtrudniejszych warunkach i sytuacjach, a ostrożna jazda to w ich przypadku trochę tzw. „obciach”. Wystarcz przejechać się po polskich autostradach. Mgła, deszcz, śnieg, a lewym pasem jadą z dużą prędkością samochody bez respektu dla panujących warunków, często łamiąc podstawowe przepisy ruchu drogowego jak i zdrowego rozsądku. Pracy w branży likwidacji szkód na razie (niestety) raczej nie zabraknie.

 

 

 

Bogusław Raatz

magazyn KAROSERIA

 

Zobacz również
  • Pomiary karoserii cz.1

    Podstawowym warunkiem dokonania prawidłowej naprawy karoserii samochodu powypadkowego jest zastosowanie ramy naprawczej oraz urządzenia do pomiaru karoserii wraz z bazą danych wzorcowych. Próby przywrócenia właściwej geometrii powypadkowej płycie podłogowej bez szybkiego oraz pewnego zdiagnozowania uszkodzeń, …

    Pomiary karoserii cz.1
  • STAL, ALUMINIUM, MATERIAŁY HYBRYDOWE

    Karoseria samonośna to najdroższy element samochodu. Pełni rolę estetyczną, ochrony dla pasażerów oraz decyduje o sztywności pojazdu, a w dodatku musi być na tyle precyzyjnie wykonana aby zamocowane do niej elementy zawieszenia pozwalały na uzyskanie …

    STAL, ALUMINIUM, MATERIAŁY HYBRYDOWE
  • Niebezpieczne ciężarówki

      Wypadki z udziałem pojazdów użytkowych a zwłaszcza ciągników siodłowych z naczepami lub cysternami to niestety codzienność w ruchu drogowym. Najbardziej niebezpieczne są wszelkie zdarzenia drogowe z udziałem pojazdów o dużej masie przy znacznym natężeniu …

    Niebezpieczne ciężarówki
  • Jak bez pozwolenia na broń

    Wyobraźmy sobie obywatela, który nie musi posiadać pozwolenia na posiadanie i używanie broni palnej… Może w każdej chwili ją zakupić, pożyczyć, wykonać samodzielnie i nie tłumacząc się nikomu dysponować nią według własnego uznania. Abstrakcja? Może …

    Jak bez pozwolenia na broń
  • Proces naprawy uszkodzonego elementu ściany bocznej karoserii

    Zwykle omawiana są nowoczesne technologie naprawcze lub łączenia i rozłączania jako osobne procesy składające się na naprawę karoserii jako całkowitego procesu likwidacji szkody. Warto zatem przedstawić naprawę w ujęciu całościowym. Mowa tutaj o naprawie elementów …

    Proces naprawy uszkodzonego elementu ściany bocznej karoserii

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie