• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Bezpośrednia Likwidacja Szkód BLS

Mechanic checking on auto bodywork

Jesteśmy świadkami oraz uczestnikami bardzo ważnych zmian na rynku ubezpieczeń. Dotyczy to głównie procesu likwidacji szkód komunikacyjnych. 1 kwietnia 2015 roku wprowadzono w większości towarzystw ubezpieczeniowych działających na rynku polskim system bezpośredniej likwidacji szkód (BLS). System ten pozwala na likwidację szkód bezpośrednio przez firmę ubezpieczeniową poszkodowanego nie czekając na działania ze strony ubezpieczyciela sprawcy szkody. Po przeprowadzeniu likwidacji następuje proces rozliczeniaz firmą ubezpieczeniową sprawcy szkody. Bezpośrednia likwidacja szkód będzie mogła być stosowana w większości szkód komunikacyjnych, najczęściej występujących w ruchu drogowym. Tak jak i w innych krajach, w których funkcjonuje ten system rozliczeń, tak i w Polsce nie dotyczy on wszystkich przypadków szkód.

Z BLS wyłączone są:

  • wszystkie szkody, których całkowita wartość przekracza 30 tys. zł.,
  • szkody powstałe w wyniku kolizji więcej niż dwóch pojazdów,
  • wszystkie szkody powstałe poza granicami Polski,
  • szkody osobowe.

Trzeba jednak podkreślić, że szkody niekwalifikujące się do BLS to mniejszość spośród wszystkich zdarzeń drogowych. Ciekawostką jest, że we Francji oraz Grecji system bezpośredniej likwidacji obejmuje również szkody osobowe.

bls-schematbr

Rys. Jak działa BLS.

Rozwiązania takie funkcjonują już w wielu krajach, a w niektórych już od lat 70 tych ubiegłego wieku. Przykładem może być Belgia (od 1972 roku). Dobrowolność przystąpienia do systemu BLS we Włoszech skończyła się w roku 2007. Od tego czasu wszystkie ubezpieczalnie musiały wdrożyć nowy system. Głównym osiągnięciem nowego systemu jest uproszczenie procedury oraz skrócenie czasu likwidacji szkód. W niektórych przypadkach okres oczekiwania na wypłatę odszkodowania skrócił się nawet do zaledwie kilku dni. Nie wszędzie jednak działa to tak dobrze. Negatywnym przykładem może być rynek rosyjski gdzie system BLS wprowadzono od 1 marca 2015 roku. Powodem wielu kłopotów rzetelnych firm ubezpieczeniowych jest fakt, że pomimo tego, że same uczciwie i bez zbędnej zwłoki wypłacają swoim klientom odszkodowania w imieniu ubezpieczycieli sprawców to mają problemy z odzyskaniem pieniędzy od nich. W Europie jakość i zakres usług likwidacyjnych oferowanych przez ubezpieczycieli są znacznie wyższe niż w Polsce. Mogą one polegać między innymi na organizowaniu rzeczywistej naprawy rzeczy, leczenia w ramach ubezpieczeń zdrowotnych itp. Porozumienia o bezpośredniej likwidacji szkód komunikacyjnych, takie jak oceniana tutaj umowa BLS, zawierane były w Europie już kilka dekad temu i stanowiły dopiero pierwszy etap poprawiania jakości świadczenia usług ubezpieczeniowych. Wszystkie tego typu mechanizmy odnoszą sukces rynkowy, o czym świadczą dane z krajów, takich jak Francja, Belgia, Włochy, Hiszpania, Grecja i Portugalia.

Co BLS oznacza dla klienta firmy ubezpieczeniowej?

Można z całą [pewnością stwierdzić, że polski model BLS nie powoduje żadnych ograniczeń w konkurencji, które z reszta zakazaną z mocy prawa polskiego. Zdaniem specjalistów z dziedziny ubezpieczeń może on wręcz sprzyjać rozwojowi konkurencji i mieć pozytywny wpływ na kształtowanie się rynku. Skutkuje to zwykle lepszymi warunkami  zawartymi w polisach Odpowiedzialności Cywilnej oraz większą ochroną konsumentów.

Zasady zawarte w uruchomionym systemie likwidacji bezpośredniej nie dotyczą jakichkolwiek zmian metod i sposobów kalkulowania i oraz stwierdzania odpowiedzialności w przypadku oceny szkód komunikacyjnych. Inaczej było w przypadku choćby w przypadku niektórych krajów Europy Zachodniej. Mowa tutaj zwłaszcza o systemach włoskim oraz belgijskim, które wraz z wprowadzeniem systemu bezpośredniej likwidacji znacznie uprościły zasady gwarantowanej odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń za skutki kolizji i wypadków. Należy podkreślić, że rozliczenie przez BLS jest dla konsumenta dobrowolne i nie ogranicza w żaden sposób dotychczasowych praw.

Bogusław Raatz
raatz.pl

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Naprawa a technologia

      Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …

    Naprawa a technologia
  • Problemy z korozją cz.2

      Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …

    Problemy z korozją cz.2

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x