Polska znana jest w Europie z dobrych i zaangażowanych pracowników, którzy zwykle doskonale radzą sobie w konkurowaniu z pracownikami pochodzącymi z innych państw świata. Dotyczy to również zawodów związanych z naprawami karoserii czyli blacharzy i lakierników. Czy to znaczy, że są oni na tak wysokim poziomie nie wymagającym uzupełnienia wiedzy i umiejętności?
Niestety aż tak dobrze nie jest, ale to nie jest oczywiście specyfika żadnej nacji, że jej przedstawiciele nie są absolutnie doskonali w tym co robią. Polscy, ale i nie tylko polscy fachowcy często ewentualne braki wiedzy i umiejętności nadrabiają ponadprzeciętnym zaangażowaniem i inwencją. Prawda jest taka, że gdy tego typu osoby uzupełnią nieco swoje umiejętności stają się zwykle absolutnie bezkonkurencyjne w swoich zawodach. Kwalifikacje formalne jak i nieformalne można podnosić na wiele sposobów:
-literatura fachowa,
-filmy w internecie,
-wymiana doświadczeń,
-szkolenia.
Ten ostatni punkt, czyli szkolenia, bywa coraz częściej brany przez uwagę podczas poszukiwania źródeł wiedzy fachowej i to jest bardzo dobry kierunek. Problem jednak w tym, że nie dość, że na polskim rynku nie ma zbyt bogatej oferty szkoleń dla blacharzy samochodowych to zwykle nie są one na odpowiednim poziomie. W przypadku szkoleń dla lakierników samochodowych, oferta szkoleniowa wygląda znacznie ciekawiej. Praktycznie każdy producent oraz większy dystrybutor posiada swoje własne centrum szkoleniowe.
Aktualnie trwa certyfikacja serwisów współpracujących z niektórymi sieciami naprawczymi. Jedną z firm certyfikujących jest DEKRA, która poza odpowiednim wyposażeniem serwisu blacharsko-lakierniczego, wdrożonymi technologiami i poziomem wykonywanych usług, dodatkowo wymaga odbycie odpowiednich szkoleń przez pracowników. W przypadku szkoleń dla blacharzy samochodowych warto zwrócić uwagę na umiejętności związane z tzw. naprawami panelowymi oraz zgrzewaniem i lutospawaniem. Osobna sprawą jest technologia napraw karoserii wykonanej ze stopów aluminium. To trudny i nadal mało popularny temat, ale rozwojowy.
Warto poszukać odpowiednie miejsce, w którym poza wiedzą teoretyczną dotyczącą najnowszych trendów w konstrukcji karoserii można zapoznać się z odpowiednimi technologiami naprawczymi. Należy też sprawdzić czy firma szkoleniowa oferuje również podnoszenie umiejętności praktycznych. Zdarza się, że na szkoleniach głównie ogląda się filmy lub zdjęcia. To można znaleźć w internecie w dowolnym momencie.
BR
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …
Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …
Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …
Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …