Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy użytkować urządzenie. Za dopuszczenie do eksploatacji podnośnika samochodowego bez zezwolenia UDT grożą kary. Dlatego należy zgłosić podnośnik do Urzędu Dozoru Technicznego (UDT).
Co to jest dozór techniczny?
To nic innego jak system kontroli i nadzoru nad urządzeniami technicznymi, którego celem jest:
Które podnośniki wymagają zgłoszenia do UDT?
I tu trochę przepisów. Otóż w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu są zawarte rodzaje urządzeń, które podlegają dozorowi technicznemu. Są do właśnie m.in.
podnośniki samochodowe, które prawo definiuje jako dźwigniki o ruchu prostoliniowym.
Mając już zakupiony i usytuowany podnośnik w warsztacie należy dopełnić obowiązków spoczywających na użytkowniku czyli właścicielu, a mianowicie:
Ad.1 Zgłoszenie urządzenia do UDT
W przypadku nowych urządzeń, które są rejestrowane po raz pierwszy, należy dostarczyć m.in. następujące dokumenty:
Gdzie wysłać dokumenty i w jakiej formie?
Ad. 2 Przeglądy techniczne
Regularne przeglądy techniczne podnośników samochodowych to obowiązkowe czynności serwisowe, które mają na celu utrzymanie urządzenia w pełnej sprawności technicznej i zapewnienie bezpiecznej eksploatacji. Podczas takich przeglądów, przeprowadzanych przez wykwalifikowanych specjalistów, dokładnie sprawdzane są wszystkie elementy podnośnika, od układu hydraulicznego po elementy konstrukcyjne.
Badania odbiorcze przeprowadza się 1 raz na cały okres użytkowania, badania okresowe raz w roku, przeglądy konserwacyjne zgodnie z instrukcją producenta – z reguły co 6 miesięcy, natomiast resurs zazwyczaj raz w roku. Potem coroczne aktualizacje, chyba że okres eksploatacji został określony na kilka lat. Częstotliwość przeglądów jest zależna od stanu technicznego maszyny i może być zwiększona, jeśli inspektor UDT uzna to za konieczne.
W przeglądzie rocznym powinien uczestniczyć użytkownik podnośnika, inspektor UDT z uprawnieniami SEP oraz konserwator z ważnymi uprawnieniami UDT.
Właściciel, eksploatujący maszyny muszą zapewnić odpowiednie uprawnienia operatorom tych urządzeń oraz dostarczyć im odpowiednie środki ochrony osobistej tj. kamizelkę odblaskową, hełm ochronny oraz obuwie z podnoskiem.
Ad. 3 Dokumentacja eksploatacji podnośnika
Książka rewizyjna urządzenia – to nic innego jak swoisty paszport urządzenia, zawierający najważniejsze informacje o jego historii eksploatacji.
Książka rewizyjna zawiera zazwyczaj:
Dane identyfikacyjne urządzenia: Numer fabryczny, model, rok produkcji itp.
Informacje o producencie: Nazwa, adres, kontakt.
Dane użytkownika: Nazwa firmy, adres, osoba odpowiedzialna za urządzenie.
Decyzja o dopuszczeniu do eksploatacji: Wydana przez odpowiedni organ nadzoru technicznego (np. UDT).
Protokoły badań okresowych: Wyniki przeprowadzanych badań technicznych, potwierdzających, że urządzenie jest sprawne i bezpieczne.
Dziennik konserwacji: Opisy przeprowadzonych napraw, wymian części, przeglądów.
Informacje o szkoleniach operatorów: Potwierdzenie, że osoby obsługujące urządzenie posiadają odpowiednie uprawnienia.
Dzięki książce rewizyjnej można śledzić stan techniczny urządzenia i w porę wykryć potencjalne usterki. Prowadzenie książki rewizyjnej jest obowiązkiem prawnym. W przypadku wypadku, posiadanie prawidłowo prowadzonej książki rewizyjnej może być dowodem, że użytkownik urządzenia dołożył wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne warunki pracy.
Podsumowanie
Podsumowując, zakup podnośnika to początek drogi. Jako właściciele maszyny, musimy pamiętać o obowiązkach, które wiążą się z eksploatacją takiego urządzenia. Od rejestracji podnośnika, przez regularne przeglądy i badania, aż po odpowiednie szkolenie operatorów i zapewnienie im środków ochrony osobistej – wszystko to jest niezbędne do bezpiecznej i prawidłowej eksploatacji podnośnika.
Autor: Roksana Grzelak e.mail: r.grzelak@spektrumbhp.pl www.spektrumbhp.pl
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z umów Autocasco przeciwko Towarzystwom Ubezpieczeń wnikliwą analizę zapisów OWU AC. Być może spowodowane to zostało lawiną spraw przeciwko bankom o …
Według danych GUS rośnie liczba osób, które każdego roku są poszkodowane w wypadkach przy pracy. To najlepiej dowodzi, że kwestie BHP powinny stać się priorytetem dla każdego pracodawcy – szczególnie w przypadku zawodów najbardziej narażonych …
Otwierając warsztat samochodowy, jego właściciel jest zobowiązany do dostosowania miejsca wykonywania działalności, do minimalnych wymagań związanych z bezpieczeństwem pracy. Pozwoli to uniknąć kar związanych z późniejszymi, możliwymi kontrolami z różnych instytucji, a w przypadku …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …