• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Zakup wyposażenia do warsztatu samochodowego czasem może wiązać się z uzyskaniem dodatkowych pozwoleń

Zakup wyposażenia do warsztatu samochodowego czasem może wiązać się z uzyskaniem dodatkowych pozwoleń

Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy użytkować urządzenie. Za dopuszczenie do eksploatacji podnośnika samochodowego bez zezwolenia UDT grożą kary. Dlatego należy zgłosić podnośnik do Urzędu Dozoru Technicznego (UDT).

Co to jest dozór techniczny?

To nic innego jak system kontroli i nadzoru nad urządzeniami technicznymi, którego celem jest:

  • Kontrolowanie zgodności z normami tj. sprawdzenie, czy urządzenie spełnia wymagania określone w przepisach.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa poprzez regularne badania i przeglądy techniczne urządzeń.
  • Zapobieganie wypadkom dzięki wczesnemu wykrywaniu usterek i wad konstrukcyjnych.

Które podnośniki wymagają zgłoszenia do UDT?

I tu trochę przepisów. Otóż w  rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu są zawarte rodzaje urządzeń, które podlegają dozorowi technicznemu. Są do właśnie m.in.

podnośniki samochodowe, które prawo definiuje jako dźwigniki o ruchu prostoliniowym.

Mając już zakupiony i usytuowany podnośnik w warsztacie należy dopełnić obowiązków spoczywających na użytkowniku czyli właścicielu, a mianowicie:

        1. Zgłosić urządzenie do UDT.
        2. Zapewnić regularne przeglądy techniczne.
        3. Prowadzić dokumentację eksploatacji urządzenia.

Ad.1 Zgłoszenie urządzenia do UDT

closeup car in repair station and body shop with soft-focus and

W przypadku nowych urządzeń, które są rejestrowane po raz pierwszy, należy dostarczyć m.in. następujące dokumenty:

  1. Wniosek o przeprowadzenie badania: Jest to podstawowy dokument, w którym podajesz dane urządzenia, jego przeznaczenie, oraz informacje o użytkowniku. Formularz dostępny jest na stronie (udt.gov.pl)
  2. Dokumentację techniczną urządzenia: Zazwyczaj wymaga się dwóch kompletów dokumentacji technicznej urządzenia, w tym:
  • Instrukcje obsługi w języku polskim
  • Deklaracje zgodności CE
  • Rysunki techniczne, protokoły z montażu podnośnika, pomiarów, schematy elektryczne i hydrauliczne
  • Kartę charakterystyki urządzenia
  • Certyfikaty badań i prób
  1. Dokumentacja dotycząca montażu: Jeśli podnośnik był montowany na miejscu.
  2. Dowód zakupu: Faktura, umowa kupna-sprzedaży lub inny dokument potwierdzający własność.
  3. Oświadczenie o zgodności urządzenia z przepisami: Wypełnione przez właściciela.
  4. Badanie odbiorcze: Po złożeniu wniosku i uzupełnieniu ewentualnych braków, inspektor UDT przeprowadzi badanie odbiorcze urządzenia dopuszczające urządzenie do użytku bądź też nie.

Gdzie wysłać dokumenty i w jakiej formie?

  1. Oddział UDT: Dokumenty należy złożyć w odpowiednim oddziale UDT, który jest właściwy dla miejsca eksploatacji urządzenia.
  2. Forma: Dokumenty można złożyć osobiście, przesłać pocztą tradycyjną lub elektronicznie, jeśli dana jednostka UDT taką możliwość zapewnia. Elektronicznie np. przez portal eUDT – natomiast wymagana jest rejestracja konta.
  3. Termin przeprowadzenia badania jest uzależniony od kolejności zgłoszeń.
  4. Koszt badania określa UDT na podstawie taryfy.

Ad. 2 Przeglądy techniczne

Regularne przeglądy techniczne podnośników samochodowych to obowiązkowe czynności serwisowe, które mają na celu utrzymanie urządzenia w pełnej sprawności technicznej i zapewnienie bezpiecznej eksploatacji. Podczas takich przeglądów, przeprowadzanych przez wykwalifikowanych specjalistów, dokładnie sprawdzane są wszystkie elementy podnośnika, od układu hydraulicznego po elementy konstrukcyjne.

car repair station with soft-focus and over light in the background

Badania odbiorcze przeprowadza się 1 raz na cały okres użytkowania, badania okresowe raz w roku, przeglądy konserwacyjne zgodnie z instrukcją producenta – z reguły co 6 miesięcy, natomiast resurs zazwyczaj raz w roku. Potem coroczne aktualizacje, chyba że okres eksploatacji został określony na kilka lat. Częstotliwość przeglądów jest zależna od stanu technicznego maszyny i może być zwiększona, jeśli inspektor UDT uzna to za konieczne.

W przeglądzie rocznym powinien uczestniczyć użytkownik podnośnika, inspektor UDT z uprawnieniami SEP oraz konserwator z ważnymi uprawnieniami UDT.

Właściciel, eksploatujący maszyny muszą zapewnić odpowiednie uprawnienia operatorom tych urządzeń oraz dostarczyć im odpowiednie środki ochrony osobistej tj. kamizelkę odblaskową, hełm ochronny oraz obuwie z podnoskiem.

Ad. 3 Dokumentacja eksploatacji podnośnika

Książka rewizyjna urządzenia – to nic innego jak swoisty paszport urządzenia, zawierający najważniejsze informacje o jego historii eksploatacji.

bhp

Książka rewizyjna zawiera zazwyczaj:

Dane identyfikacyjne urządzenia: Numer fabryczny, model, rok produkcji itp.

Informacje o producencie: Nazwa, adres, kontakt.

Dane użytkownika: Nazwa firmy, adres, osoba odpowiedzialna za urządzenie.

Decyzja o dopuszczeniu do eksploatacji: Wydana przez odpowiedni organ nadzoru technicznego (np. UDT).

Protokoły badań okresowych: Wyniki przeprowadzanych badań technicznych, potwierdzających, że urządzenie jest sprawne i bezpieczne.

Dziennik konserwacji: Opisy przeprowadzonych napraw, wymian części, przeglądów.

Informacje o szkoleniach operatorów: Potwierdzenie, że osoby obsługujące urządzenie posiadają odpowiednie uprawnienia.

Dzięki książce rewizyjnej można śledzić stan techniczny urządzenia i w porę wykryć potencjalne usterki. Prowadzenie książki rewizyjnej jest obowiązkiem prawnym. W przypadku wypadku, posiadanie prawidłowo prowadzonej książki rewizyjnej może być dowodem, że użytkownik urządzenia dołożył wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne warunki pracy.

Podsumowanie

Podsumowując, zakup podnośnika to początek drogi. Jako właściciele maszyny, musimy pamiętać o obowiązkach, które wiążą się z eksploatacją takiego urządzenia. Od rejestracji podnośnika, przez regularne przeglądy i badania, aż po odpowiednie szkolenie operatorów i zapewnienie im środków ochrony osobistej – wszystko to jest niezbędne do bezpiecznej i prawidłowej eksploatacji podnośnika.

Autor: Roksana Grzelak e.mail: r.grzelak@spektrumbhp.pl www.spektrumbhp.pl

Zobacz również
  • Sądy zaczynają czytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia AutoCasco jak umowy kredytowe i … doszukują się nieważności ich zapisów!

    Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z umów Autocasco przeciwko Towarzystwom Ubezpieczeń wnikliwą analizę zapisów OWU AC. Być może spowodowane to zostało lawiną spraw przeciwko bankom o …

    Sądy zaczynają czytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia AutoCasco jak umowy kredytowe i … doszukują się nieważności ich zapisów!
  • Bezpieczeństwo w pracy wymaga profesjonalnej ochrony

    Według danych GUS rośnie liczba osób, które każdego roku są poszkodowane w wypadkach przy pracy. To najlepiej dowodzi, że kwestie BHP powinny stać się priorytetem dla każdego pracodawcy – szczególnie w przypadku zawodów najbardziej narażonych …

    Bezpieczeństwo w pracy wymaga profesjonalnej ochrony
  • Otwierasz warsztat samochodowy? Pamiętaj o przepisach BHP

      Otwierając warsztat samochodowy, jego właściciel jest zobowiązany do dostosowania miejsca wykonywania działalności, do minimalnych wymagań związanych z bezpieczeństwem pracy. Pozwoli to uniknąć kar związanych z późniejszymi, możliwymi kontrolami z różnych instytucji, a w przypadku …

    Otwierasz warsztat samochodowy? Pamiętaj o przepisach BHP
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • Czy szkolenia są potrzebne?

    Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …

    Czy szkolenia są potrzebne?

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x