Otwierając warsztat samochodowy, jego właściciel jest zobowiązany do dostosowania miejsca wykonywania działalności, do minimalnych wymagań związanych z bezpieczeństwem pracy. Pozwoli to uniknąć kar związanych z późniejszymi, możliwymi kontrolami z różnych instytucji, a w przypadku ubezpieczenia firmy, umożliwi wypłatę należnego odszkodowania.
Od czego zacząć chcąc otworzyć warsztat samochodowy? Jeśli mamy już określone miejsce, w którym ma powstać warsztat, musimy pamiętać, aby dostosować je do minimalnych wymagań. Kilka ważnych kwestii:
Odpowiednie oświetlenie (ogólne – okna, sztuczne – lampy sufitowe i punktowe). Pomieszczenie musi mieć dostęp do światła dziennego. Według normy, przy wykonywaniu ogólnych usług samochodowych, naprawy czy kontroli, wymagane jest oświetlenie o natężeniu 300 lx (luksów), zaś wykonując prace obejmujące nadwozie i montaż należy zapewnić oświetlenie o natężeniu 500 lx.
Wybierając oświetlenie warto zakupić lampy LED, które są energooszczędne oraz mają dłuższą żywotność niż zwykłe lampy. Zakupując lampy należy zwrócić uwagę także na barwę / kolor oświetlenia. Barwa wpływa na komfort pracy i zadba o Twój wzrok. Do warsztatu zaleca się wybranie zimnej barwy światła (wskaźnik 4600 – 6500 K). Zaletą zimnego światła jest dobre oddawanie kolorów. Zimna barwa pomaga koncentrować się na pracy dużo dłużej niż barwa ciepła, która zalecana jest w przestrzeni domowej, gdzie chcemy odpocząć.
Temperatura – w warsztacie powinniśmy mieć minimum 14o C.
Wentylacja – naturalna (naturalny ruch powietrza – wystarczy dla małych warsztatów) i mechaniczna (wentylatory, wentylacja może być nawiewna, wywiewna lub nawiewno-wywiewna, instalowana dla większych warsztatów). W warsztacie dochodzi do emisji szkodliwych substancji takich jak: spaliny, opary rozpuszczalników, pyły i drobne cząstki stałe. Dlatego tak ważna jest prawidłowa wymiana powietrza, aby usunąć powietrze zużyte i zanieczyszczone oraz wprowadzić świeże. Należy pamiętać, że wentylacja czy klimatyzacja nie powinny być skierowane bezpośrednio na stanowisko pracy.
Posadzka – równa, wytrzymała, odporna na uszkodzenia mechaniczne, łatwa w czyszczeniu – można wybrać klasyczny i tani wybór czyli beton lub droższy odpowiednik wylewkę epoksydową, która jest dodatkowo odporna na chemikalia. Natomiast w miejscach, gdzie mamy lakiernię lub składowane są materiały łatwopalne, powinny być zastosowane posadzki antystatyczne, betonowe, które pozwolą na bezpieczne odprowadzenie ładunków elektrostatycznych i zapobiegną pożarowi lub wybuchowi np. paliw czy gazów. Pamiętajmy o dylatacji. Jeśli mamy materiały łatwopalne możemy zastosować inne rozwiązanie niż posadzka antystatyczna. Mianowicie możemy zastosować magazyny regałowe zamykane, już z wanną wychwytową, wbudowaną wentylacją, zestawem uziemiającym, ognioodporne. Możemy też zastosować magazyny regałowe zamykane już z wanną wychwytową, wbudowaną wentylacją, zestawem uziemiającym, które są ognioodporne lub zastosowanie kontenerów systemowych czy też szafy dla materiałów niebezpiecznych.
5. Instalacje – sprawdź czy miejsce, w którym będzie warsztat samochodowy ma instalacje elektryczną, wodociągową, kanalizacyjną i wentylacyjną (patrz wyżej).
6. Bezpieczeństwo pożarowe – warsztat powinien być wyposażony w odpowiednią liczbę gaśnic. Co to oznacza? Warsztaty samochodowe o powierzchni do 100 m² powinny być wyposażone w co najmniej jedną gaśnicę proszkową o pojemności 6 kg. Analogicznie do 200 m2 – 2 gaśnice proszkowe o poj. 6 kg środka gaśniczego. Po zakupie gaśnicy należy pamiętać, aby zlecić jej przegląd raz w roku. Gaśnica powinna być umieszczona w miejscu łatwo dostępnym i widocznym – nie należy zastawiać dojść do gaśnic. Czy faktycznie gaśnica jest potrzebna? Pamiętajmy, że jest to wymóg prawny, a dodatkowo jeśli zdarzy się wypadek, ubezpieczyciel zażąda aktualnej dokumentacji z przeglądów gaśnic. Jeżeli nie wykonywaliśmy takich przeglądów, ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania z tytułu ubezpieczenia.
7. Pierwsza pomoc – w warsztacie powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy, wyposażona w odpowiednie środki medyczne. Apteczka powinna zawierać co najmniej takie elementy jak:
Środki opatrunkowe:
Gazę jałową sterylną w różnych rozmiarach (np. 5 cm x 5 cm, 10 cm x 10 cm, 15 cm x 15 cm)
Bandaże elastyczne i zwykłe w różnych rozmiarach
Plastry opatrunkowe w różnych rozmiarach (np. 7 cm x 5 cm, 10 cm x 10 cm)
Kompresy jałowe
Nożyczki
Rękawiczki jednorazowe
Ustnik
Środki dezynfekujące:
Płyn dezynfekcyjny do ran
Środki do płukania oczu (roztwór soli fizjologicznej)
Inne środki:
Plastry do cięcia
Przylepce
Opatrunki hydrożelowe
Instrukcja do udzielenia pierwszej pomocy
Pamiętajmy, że większość wkładów aptecznych ma określony termin ważności, o którym również nie możemy zapomnieć. Należy więc sukcesywnie dokonywać przeglądu apteczek, usuwać przeterminowane środki i uzupełniać. Przyjmuje się, że w warsztacie samochodowym powinna znajdować się co najmniej jedna apteczka pierwszej pomocy na każde 100 m² powierzchni lub na 50 pracowników. Jest to tylko zalecenie, gdyż nie ma przepisu szczegółowo ustalającego liczbę apteczek w warsztacie i ich wyposażenia.
Podsumowując:
Autor: Roksana Grzelak
Kontakt: e-mail: r.grzelak@spektrumbhp.pl
www.spektrumbhp.pl
Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy użytkować urządzenie. Za dopuszczenie do eksploatacji podnośnika samochodowego bez zezwolenia UDT grożą kary. Dlatego należy zgłosić podnośnik do Urzędu Dozoru …
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z umów Autocasco przeciwko Towarzystwom Ubezpieczeń wnikliwą analizę zapisów OWU AC. Być może spowodowane to zostało lawiną spraw przeciwko bankom o …
Według danych GUS rośnie liczba osób, które każdego roku są poszkodowane w wypadkach przy pracy. To najlepiej dowodzi, że kwestie BHP powinny stać się priorytetem dla każdego pracodawcy – szczególnie w przypadku zawodów najbardziej narażonych …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …