Media społecznościowe pełne są historii opowiadanych obrazkami. W wielu wypadkach to podstawowa forma reklamy. Co najważniejsze jest to reklama, która działa a my nie wydajemy na nią dużych pieniędzy. W zasadzie inwestujemy tylko swój czas, prowadzą dokumentację tego co zrobiliśmy. Warto przyłożyć się tego zadania i oprzeć na sprawdzonych sposobach i technikach.
Musimy zacząć od tego, że potencjalny klient nie zawsze i nie do końca orientuje się na czym polega nasza praca. Dlatego trudno oczekiwać od niego aby wyobraził sobie jak skorzysta na efekcie końcowym naszych działań. Trzeba mu to pokazać.
Case Study czyli obrazki zamiast setek słów
Zestawienie zdjęć pokazujące jakie dokładnie prace zostały wykonane w konkretnym, udokumentowanym przypadku to właśnie „case study” co po polsku natrafniej tłumaczymy jako studium przypadku (analiza przypadku). Warto więc dokumentować swoją pracę, zeby pokazać jaką drogę przebyliśmy by osiągnąć zamierzony efekt, a co w tym wypadku jeszcze istotniejsze ile nasz Klient zyskał w konkretnej sytuacji.
Inaczej mówiąc studium przypadku jest po prostu opisem procesu naprawy (czy kompleksowej usługi w wypadku autodetalingu), trzeba więc zastosować odpowiednią kolejność i strukturę zdjęć. Zdecydowanie nie możemy prezentować przypadkowych zdjęć, banalnych ujęć czy rzeczy niedotyczących projektu. Stawiamy na zestawienie PRZED-PO czyli musimy zaprezentować początkowy stan faktyczny, przebieg działań i efekt końcowy. Piszę o tym bo często widzę chaotyczne zestawienia zdjęć, które niełatwo zrozumieć i z których właściwnie nie wiadomo co, kto, gdzie i dlaczego zrobił. Dlatego klasyczny podział wykonanych zdjęć na wstęp, rozwinięcie i zakończenie sprawdza się w każdej sytuacji.
Praktyczne zastosowanie?
Case study jest tym czynnikiem, który przekona naszego Klienta, że pop prostu dajemy radę. Zakładamy, że odniesie konkretne studium przypadku do swojego auta, a to co zobaczył przekona go, że warto. Case study zmusza do wyciągania wniosków, to odróżnia je od zwykłej reklamy bo pokazujemy, jak w praktyce wykonujemy swoją pracę i jaki będzie efekt końcowy. Ta forma prezentowania swych osiągnięć jest w pełni wiarygodna dla potencjalnego Klienta. Wie, że dostanie to co widział i to powinnio przekonać go do korzystania z naszych usług.
Jak ciekawie fotografować auta?
Fotografowanie samochodów nie zawsze jest łatwe, ale jeśli będziesz przestrzegać kilku prostych zasad, szybko zaczniesz poprawiać swoje ujęcia. Na początek nie potrzeba wiele sprzętu – wystarczy aparat (lepiej jeżeli używamy fotograficznego niż smartfona), samochód i pasja do robienia świetnych zdjęć.
Jedyne dwa elementy wyposażenia, których naprawdę potrzebujesz, to aparat i samochód. Nawet jezeli twoj smartfone może robić imponujące zdjęcia samochodów, ale chcesz uzyskać naprawdę profesjonalnie wyglądające rezultaty, rób zdjęcia aparatem cyfrowym. Idealnie jeżeli masz kilka obiektywów do dyspozycji. Szeroki obiektyw (około 24 mm) pomoże uchwycić samochód lśniący w jego otoczeniu. Obiektyw makro jest niezbędny, gdy chcesz zbliżyć się do detali, takich jak koła, plastiki czy elementy wnętrza.
Konfigurując aparat, upewnij się, że robisz zdjęcia formacie RAW. Daje to więcej możliwości stonowania świateł lub rozjaśnienia cieni, które mogą mieć kluczowe znaczenie. Wrócimy do edycji później, zwracając uwagę na to co mozna jeszcze osiągnąć dzieki edycji zdjęć w programach do ich obróbki.
Zainwestuj w sprzęt – statyw i filtr polaryzacyjny.
Dobrym pomysłem jest statyw, ponieważ pomoże on zabezpieczyć aparat, umożliwiając robienie dłuższych ekspozycji, co wpuszcza więcej światła podczas fotografowania w ciemniejszych warunkach. Znajdź najlepsze warunki oświetleniowe dla dobrze doświetlonych obrazów. Oświetlenie tak naprawdę „zrobi” lub „przekreśli” twoje zdjęcia. Fotograficy używają pojęcia „złota godzina” określając idealny czas to kiedy robić zdjęcia, światło słoneczne jest wtedy najlepsze. Czas ten obejmuje pierwszą godzinę po wschodzie słońca i ostatnią godzinę światła przed zachodem słońca. Jeśli robisz zdjęcia samochodów w pełnym słońcu, spróbuj użyć filtra polaryzacyjnego. Filtry polaryzacyjne mają tę właściwość, że świetlnie ograniczają refleksy w szybach oraz karoseriach samochodów czy też innych metalowych przedmiotach. Dzięki nim łatwiejsze jest zajrzenie z obiektywem do wnętrza auta i wyeliminowanie przypadkowych odbić.
Filtr polaryzacyjny powinien znaleźć się w podstawowym zestawie, każdego kto fotografuje samochody. Prawidłowo użyty świetnie radzi sobie z wytłumieniem wszelkich niechcianych odblasków czy przejaskrawionych powierzchni, a także z odpowiednim nasyceniem kolorów.
Operowanie nim co prawda wymaga nieco praktyki, bo rezultaty działania są nieco inne w zależności od rodzaju źródła światła, jednak jest to niewielki wydatek, który zarabia na siebie.
Wybierz odpowiednią stylizację
Pamiętaj, że kolory i lakier samochodu mają również wpływ na porę dnia, w którym fotografujesz. Większość kolorów nienawidzi bezpośredniego światła słonecznego, jednak niektóre kolory naprawdę dobrze się w nim sprawdzają. Kolor określi również tło i lokalizację zdjęcia. Niektóre kolory wyskakują z odpowiednim tłem. Pomyśl o czerwonym pojeździe w zielonym otoczeniu. Samochody o matowym wykończeniu radzą sobie świetlnie w różnych sytuacjach oświetleniowych ze względu na brak odbić. Tradycyjne wykończenia zareagują lepiej przy bardziej równomiernym oświetleniu.
Zadbaj o kompozycję zdjęcia i całej historii
Ustaw właściwe kąty łapiąc w obiektywie samochód. Zawsze musisz sporo się poruszać, aby znaleźć najlepszy kąt i idealne ujęcie. Wielu fotografów ustawia aparat nisko, prawie patrząc w górę na samochód, aby nadać mu imponujący, epicki wygląd. Ale nie zapominaj też o szczegółach. Fajne jest spędzanie całego czasu na próbach sfotografowania całego samochodu pod różnymi kątami, ale nie zapomnij podejść bliżej, aby pokazać niektóre kluczowe szczegóły. Najpierw wejdź do środka i zrób zdjęcia wnętrza. Szukaj ręcznie szytych siedzeń lub kierownic, ciekawych gałek zmiany biegów, paneli z prawdziwego drewna lub czegokolwiek, co wyróżnia samochód. Rozejrzyj się też na zewnątrz – może z tyłu jest fajnie wyglądający wydech, który aż błaga o zbliżenie? Oczywiście nie zapomnij o głównej plakietce z logo firmy motoryzacyjnej.
Wykorzystuj możliwości
Nie myśl, że proces twórczy zatrzymuje się po naciśnięciu spustu migawki w aparacie — później możesz jeszcze wiele zrobić ze swoim zdjęciem, aby naprawdę się wyróżniało. Powszechnie używany jest program Adobe Lightroom do edycji zdjęć, bo daje on naprawdę łatwą kontrolę nad światłami i cieniami na zdjęciu. Jeśli na przykład musisz zmagać się z jasnym niebem w słonecznej scenie plenerowej, pierwszą rzeczą, którą będziesz chciał zrobić, jest stonowanie niektórych świateł. Następnie spójrz na sam samochód – czy padł w cień? Jeśli tak, możesz nieco rozjaśnić ciemniejsze obszary. Nie ma naprawdę dobrego lub złego sposobu na edycję. Jeśli czas pozwoli, baw się różnymi rzeczami, aby zobaczyć, jakie fajne efekty możesz osiągnąć. Podobnie jak przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji do fotografowania, zastanów się nad motywem samochodu podczas edycji.
Praktyka czyni mistrzem
Fotografowanie przedniej ćwiartki samochodu (znane jako widok w trzech czwartych) jest również powszechne. Ten kąt nie tylko pokazuje dużą część samochodu w jednej ramce – zauważ na tym zdjęciu, jak widoczny jest przedni grill, panel boczny i maska samochodu. To ujęcie ma dodatkową zaletę – ukrywa i eliminuje liczne odbicia światła. Naucz się tak ustawiać samochód, aby najlepsza część wybranego tła znajdowała się za nim. Dobrze jeśli możesz użyć samochodu do ukrycia wszelkich elementów rozpraszających w warsztacie. Jak w większości form fotografii, praktyka czyni mistrza. Im więcej zdjęć samochodów zrobisz w różnych warunkach, tym więcej dowiesz się jak różne oświetlenie zmienia wygląd samochodu. Z każdej kolejnej, odbytej sesji dowiesz się czegoś nowego, co możesz wykorzystać, aby następne ujęcie było jeszcze lepsze i bardziej imponujące. Ćwicz różne ustawienia związane ze światłem, aby uzyskać efektowne ujęcia i poświęć wieczór po prostu bawiąc się z Lightroomem, aby zobaczyć, jak każdy suwak ustawień zmienia nastrój obrazu.
Przećwicz te wskazówki, a już niedługo każde proste zdjęcia samochodów zacznie być naprawdę wspaniałymi obrazami, które przyciągną uwagę – prawie tak samo, jak uwagę przyciągają same samochody.
Zdjęcia Fryderyk Szulgit dzięki uprzejmości Adam Bocheński/Autoklinika Poznań
Dominujący charakter sporów serwisów z ubezpieczycielami Przeważająca większość sporów serwisów blacharsko lakierniczych z towarzystwami ubezpieczeń …
Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy …
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z …