Ciekawym trendem jest wzrastające zainteresowanie szkoleniami z zakresu kolorystyki, kolorymetrii, świadomego i skutecznego lakiernictwa. Szkół zawodowych jest coraz mniej. Wpływa na to kilka czynników, między innymi niż demograficzny. Zapotrzebowanie na dobrych specjalistów w związku z co raz większą ilością samochodów na drogach rośnie z każdym rokiem. Każdy dealer poważnie myślący o swoich klientach, powinien posiadać w swojej ofercie usługi blacharsko-lakiernicze, jednak nie zawsze idzie to w parze z odpowiednio wykwalifikowaną kadrą. Utarło się pewne przekonanie (głównie spowodowane małymi warsztatami), iż usługi lakiernicze zwykle są wykonywane na bardzo niskim poziomie. Poprzez Mobilne Szkolenia po całej Polsce chcemy walczyć z tym przekonaniem, dzięki profesjonalny, szkoleniom, które są dedykowane dosłownie dla każdego. Szczególnie Mobilne szkolenia wykazują się większym zainteresowaniem. Wiele osób nie ma czasu, aby wyrwać się z pracy i jechać przez pół Polski, aby dowiedzieć się o nowych trendach w lakierowaniu, impreza w terenie potrafi zebrać osoby z okolicy, gdzie ludzie znają się i znają rynek w którym pracują.
Szkolenia odbywają się dla osób będących w branży już wiele lat, czy też dla hobbistów, którzy w swoich garażach pracują nad samochodem swojego życia. Zazwyczaj wiedza pochodzi z internetu, gdzie jest wiele niepotwierdzonych często fałszywych informacji. Na naszych szkoleniach każdy na własne oczy jest w stanie się dowiedzieć co z czym się je, czego nie można robić, poznać podstawowe zasady lakierowania i doboru kolorów. Szkolenia Profix cieszą się popularnością wśród mechaników samochodowych. Są świetnym sposobem na poszerzenie swoich umiejętności, a być może szansą na przebranżowienie.
Jednym z podstawowych pytań zadawanych w czasie szkoleń jest dobór koloru samochodu. Pozornie jest to kaszka z mleczkiem. Wybieramy odpowiedni kolor samochodu z tabliczki znamionowej, który mamy pomalować i po krótkim czasie nasze oko cieszy świeży lakier, idealnie pasujący do reszty samochodu. Tymczasem trzeba uwzględnić wiele zmiennych takich jak, zmiana zabarwienia pod wpływem kilkuletniej ekspozycji na słońce. Przez tego typu zjawiska rozwój nowych lakierów staje się coraz droższy i wymaga coraz więcej czasu. Nie każdy kolor lakieru nadaje się bowiem na pokrycie nim karoserii, gdyż np. odcienie fioletu są szczególnie wrażliwe na działanie promieni UV i szybciej blakną. Dlatego też każdy lakier musi przejść tzw. Floryda Test, gdyż na tym wybrzeżu panują ekstremalne warunki pogodowe związane ze słońcem, słonym powietrzem i dużą ilością opadów. Dopiero gdy danym lakier przejdzie ten test pomyślnie, czyli przetrwa w tych warunkach dwa lata bez wyblaknięcia, farba może być wprowadzona do seryjnej produkcji.
Podstawowa trudność polega na tym, iż auta niejednokrotnie są przemalowane i mają kilka różnych odcieni. Odcienie te są umiejętnie zamaskowane przez tzw. „cieniowanie”, więc właściwy dobór koloru do jednej części auta wcale nie gwarantuje dobrego efektu dla części pozostałych. Kolejnym błędem wpływającym na niewłaściwą ocenę koloru jest sprawdzanie odcienia w pomieszczeniach zamkniętych (garaż, warsztat). Wówczas sztuczne oświetlenie zniekształca postrzeganie koloru. Kolor musi być oceniany w świetle dziennym, choć zbyt mocne światło słoneczne czasami w tym przeszkadza. Alternatywnym rozwiązaniem jest posiadanie lampy imitującą naturalne oświetlenie. Jeśli stoi obok żona czy dziewczyna, ona również może pomóc. Dlaczego?
Udowodniono, że kobiety widzą kolory lepiej niż mężczyźni. Fakt ten wynika z położenia genów odpowiedzialnych za widzenie barw. Geny determinujące widzenie czerwieni i zieleni są położone bardzo blisko siebie na chromosomie X. Jak wiadomo u mężczyzn występuje tylko jeden taki chromosom. Każde uszkodzenie genu ujawnia się natychmiast brakiem prawidłowego rozpoznawania barw. Nie ma możliwości skompensowania defektu przez drugi chromosom X, jak jest to możliwe w przypadku kobiet. Co więcej, u części kobiet występują mutacje powodujące powstanie czterech zamiast trzech rodzajów światłoczułych białek, co w konsekwencji skutkuje zdolnością do lepszego postrzegania kolorów. Fakt ten nie jest cechą wyłącznie ludzką. Większość małp płci męskiej widzi dwubarwnie – posiada jeden chromosom X z jednych rodzajem opsyny. Samice natomiast, posiadając dwa chromosomy X, mogą w drodze dziedziczenia otrzymać nieco różniące się geny opsyny, a wynikiem tego jest widzenie trichromatyczne
Należy przy tym pamiętać, by w miarę precyzyjnie odwzorować późniejsze warunki malowania samochodu, czyli właściwe ciśnienie powietrza, ilość warstw oraz pistolet lakierniczy. Często w mieszalni stosuje się minipistolety o mniejszej dyszy, co zmniejsza wiarygodność natrysku próbnego. Przed samym lakierowanie upewnijmy się czy powłoka antykorozyjna w miejscu naprawianym została w sposób należyty odtworzona. Dotyczy to również koloru podkładu, ma to niebagatelne znaczenie w efekcie końcowym uzyskanym w wyniku lakierowania.
Na szkoleniach mobilnych czy stacjonarnych jesteśmy w stanie rozwiać największe wątpliwości i podpowiedzieć jak przyspieszyć prace, bo w końcu czas to nasze pieniądze. Obecnie widać tendencje do automatyzacji metody doboru koloru przez stosowanie spektrofotometrów. Niestety ta metoda nie jest doskonała i ma problemy z lakierami wielo warstwowymi.
Jakub Tomaszewski
Specjalista ds. receptur i kolorysta
Multichem Sp. z o.o. producent
lakierów marki Profix
Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi …
AkzoNobel wprowadza nowoczesne technologie, takie jak kabiny lakiernicze zasilane wodorem, szkolenia VR i cyfrowe narzędzia, …
W świecie motoryzacji każdy detal ma znaczenie, zwłaszcza gdy chodzi o estetykę i trwałość karoserii. …