Aby uzyskiwać właściwą jakość powłoki lakieru renowacyjnego, malowanie musi się odbywać w precyzyjnie określonych warunkach. Stabilna i regulowana temperatura, wilgotność, wentylacja i kierunek przepływu powietrza czy brak zanieczyszczeń, to parametry, które trudno utrzymać w przeciętnym garażu. Takie warunki zapewniają kabiny lakiernicze. Mają jednak poważną wadę – są drogie. Może zatem warto rozważyć zakup kabiny używanej?
Niewłaściwe warunki w jakich odbywa się lakierowanie mogą powodować powstawanie najróżniejszych wad powłoki, niektóre z nich praktycznie dyskwalifikują wykonaną pracę. Jeśli parametry pomieszczenia są właściwe to, aby praca była poprawnie wykonana, wystarczy jedynie przestrzegać zaleceń producentów materiałów i narzędzi do lakierowania. W pomieszczeniu musi być stabilna temperatura (20-25 ° C), prędkość opadania (0,20-0,30 m/s), wilgotność (40-70 %) oraz nie może być zanieczyszczeń. Czystość powietrza zapewni zastosowanie odpowiednich filtrów w układzie wentylacji. Dodatkowo, aby przyspieszyć proces suszenia, powinna być możliwość ogrzewania przepływającego powietrza do temperatury 70-80 °C. Chodzi o należyte utwardzenie nakładanych warstw zgodnie z Technicznymi Danymi Serwisowymi (TDS). Takie warunki może zapewnić jedynie kabina lakiernicza.
Wybór kabiny zależy od ilości i wartości przewidywanych napraw oraz od możliwości finansowych firmy. Nie jest rozsądne inwestowanie w kosztowne urządzenie, jeśli w przewidywalnej przyszłości nie ma realnych szans na zwrot inwestycji. O ile inwestując środki własne ryzyko nie jest zbyt duże i nakłady będą się dłużej zwracały, to korzystając z kredytu trzeba mieś pewność, iż liczba napraw zagwarantuje możliwość spłaty zobowiązania. Oczywiście kredyt wiąże się z oceną wiarygodności firmy i gwarancjami, jakich wymagają banki. Decydując się na zakup kabiny lakierniczej należy pamiętać o konieczności uzyskania wszelkich zgód i zezwoleń na prowadzenie lakierni.
Zakup
Najczęściej oferowane są kabiny o dużym resursie godzin pracy. Przed decyzją o zakupie należy starannie sprawdzić jej działanie. Najlepiej poprosić o pomoc eksperta. Jeżeli kabina jest zmontowana, to trzeba ją uruchomić i sprawdzić jak pracuje na cyklu lakierowania oraz suszenia z pomiarami temperatury powietrza na powierzchni plenum Na co szczególnie należy zwracać uwagę? W zasadzie na wszystko. Ogólny stan techniczny, jeśli kabina jest zaniedbana, to można się obawiać dużych kłopotów w przyszłości.Czysta i z aktualnymi przeglądami jest znacznie bezpieczniejsza. Sprawdzamy silniki napędzające wentylatory, stan pasków, łożysk (nie powinny wydawać żadnych dźwięków świadczących o ich złym stanie). Ważne jest czy kabina wyposażona jest w wymiennik czy otwarty palnik? Na otwartymi palniku eksploatacja oznacza zapotrzebowanie na 12-25 l oleju grzewczego na godzinę. A to daje dużo wyższe koszty cyklu lakierowania w porównaniu z gazem LPG. Zapotrzebowanie tego medium to 8/16 m³ na godzinę (czyli 16/32 kg lub 30/62 litrów). Gaz ziemny zalecany jest dla kabin o co najmniej 15 naprawach tygodniowo.
Jeżeli kabina jest rozebrana, to jej stan tylko można ocenić jedynie wzrokowo – wszelkie wady pojawią się w trakcie montażu oraz pierwszego uruchomienia. Dlatego też tak ważna jest obecność i ocena specjalisty. Część uszkodzeń da się naprawić, na przykład pęknięty wymiennik daje się pospawać, ale wszystkie elementy i podzespoły trzeba starannie sprawdzić.
Adaptacja pomieszczenia istniejącego
Uzyskanie warunków prac lakierniczych porównywalnych z tymi, jakie dają kabiny lakiernicze w pomieszczeniach adaptowanych do tych prac jest trudne, jeśli nie niemożliwe.Czasem jednak jest to jedyne racjonalne rozwiązanie. Pomieszczenie powinno mieć wymiary 6-7 m na 4 m. W większym będzie potrzebny stelaż ograniczający do zasłonięcia kotarami. Problemem do rozwiązania jest wymuszona wentylacja i filtrowanie powietrza. Najlepszym rozwiązaniem jest zapewnienie przepływu powietrza od wjazdu z góry pomieszczenia do przeciwległej ściany przez filtry zatrzymujące odkurz i zanieczyszczenia. Trzeba zamontować równomierne oświetlenie całej przestrzeni. Powierzchnie ścian powinny być gładkie, białe najlepiej pokryte warstwą antypyłową.
Pamiętajmy
podczas przygotowywania kabiny do pracy w nowym miejscu o następujących czynnościach aby mieć zadowolenie z pracy:
Koszt nowej kabiny to minimum 60 tysięcy złotych, zakup używanej to znacznie mniejszy wydatek. Jeszcze mniej kosztować będzie adaptacja pomieszczenia-garażu, jednak coś za coś. Warunki w jakich odbywa się lakierowanie mają ogromne znaczenie dla końcowego efektu, im lepsze, tym łatwiej osiągnąć doskonałą, pozbawioną wad powłokę lakierniczą. Należy jednak pamiętać, że najlepsze narzędzia i materiały używane w najdroższych kabinach nie gwarantują wysokiego poziomu prac, bo najważniejsza jest wiedza, umiejętności i doświadczenie lakiernika.
Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski
BigFoot prezentuje LHR15V oraz LHR21V – polerki stworzone z myślą o perfekcji i wydajności. Nowe …
Wykończenie karoserii samochodowej lakierem bezbarwnym upowszechniło się w motoryzacji pod koniec ubiegłego wieku. Zastosowanie tej …
Cromax ponownie dowodzi innowacyjności za sprawą pigmentu ChromaHybrid do lakierów bazowych Cromax® Pro Basecoat. To …