Jak lakierować auto z powłoką ochronną?

Jak lakierować auto z powłoką ochronną?

W dniach 6-9 kwietnia w Poznaniu odbyły się targi Motor Show, podczas których producenci prezentowali premiery motoryzacyjne. Istotną część wydarzenia stanowiły również stoiska z profesjonalnymi kosmetykami samochodowymi. Wśród nich wyróżniała się oferta grupy Ceramic Pro i marki Rupes, znanej głównie z narzędzi, przeznaczonych dla lakierników.

Rupes cieszy się także rosnącą popularnością w świecie detailingu. Zawdzięcza to unikalnemu systemowi polerskiemu i wysokiej jakości maszynom, znanym pod nazwą Big Foot. Przy ich wykorzystaniu detailer może w szybki sposób przygotować powierzchnię lakieru pod aplikację powłok ochronnych. Używając past polerskich bez wypełniaczy, nie ryzykuje uszkodzenia lakieru i powstania hologramów. Proces polerowania jest bardzo istotny, ponieważ powłoka ochronna, zwiększając głębię koloru i podwyższając połysk, działa trochę jak soczewka. Każda pozostawiona rysa lub inna niedoskonałość na powierzchni po nałożeniu powłoki będzie jeszcze bardziej widoczna.

Dlaczego warto stosować powłoki ochronne?

Obecnie twardość lakierów jest gorsza od tych wykorzystywanych przed kilkunastoma laty. Duży wpływ miała na to szeroko pojęta ekologia, która uniemożliwiła używanie do ich produkcji chociażby ołowiu. W wyniku tego musiał ulec zmianie zarówno proces polerowania, jak i zabezpieczania lakieru.  Dzięki powłokom ceramicznym staje się on twardszy i odporniejszy na mikrouszkodzenia. Powłoki poprawiają również jego wygląd, ponieważ nadają szklistość i hydrofobowość, a także pogłębiają kolor. Świetnie chronią też przed czynnikami środowiskowymi czy promieniami UV. Co niezwykle istotne, są bardzo trwałe. Zabezpieczą nasze auto nawet na pięć lat.

Jakie powłoki ochronne występują na rynku?

Na rynku istnieje kilka rodzajów powłok. Jedną z nich są powłoki kwarcowe, które dają możliwość delikatnego wzmocnienia lakieru pod kątem jego twardości – około 7H w skali ołówkowej. Najnowsza generacja, czyli powłoki ceramiczne, to najbardziej rozwinięte technologicznie zabezpieczenie lakieru. Osiągają twardość nawet 9H. To najmocniejsze zabezpieczenie. Wielu producentów powłok wykorzystuje jednak niewiedzę klientów celowo mieszając skalę ołówkową ze skalą Mohsa i oznaczając powłoki np. jako 10H. Wybierając powłokę, powinniśmy szukać tych, które znajdują potwierdzenie w certyfikatach twardości wydanych przez SGS, jak powłoka Ceramic Pro 9H.

Jak przygotować do lakierowania pojazd zabezpieczony powłoką?

Coraz więcej pojazdów, zabezpieczonych powłokami ochronnymi, trafia w wyniku szkód komunikacyjnych do warsztatów blacharsko-lakierniczych. W jaki sposób rozpoznać czy auto posiada powłokę ochronną? W jaki sposób można usunąć ją z elementów przygotowywanych do lakierowania? Kiedy wiemy, że dany element został już prawidłowo przygotowany?

Dobrą praktyką Ceramic Pro jest umieszczanie wklejek z informacją o nałożonej powłoce na lewym, środkowym słupku, co stanowi wstępną informację dla lakiernika. Natomiast samo przygotowanie elementu do lakierowania lub podcieniowania wymaga znacznie dokładniejszej obróbki mechanicznej niż elementu, który tej powłoki nie posiada. Ponieważ powłoki ceramiczne bardzo trwale łączą się z lakierem, przed przystąpieniem do wstępnego matowania należy taki element dokładnie umyć i wypolerować twardą gąbką oraz grubościerną pastą, aby odsłonić lakier. Jest to bardzo istotne dla odpowiedniej przyczepności kolejnych warstw lakieru.

Odnowienie powłoki ochronnej

Na świeżo lakierowany element nie powinno się od razu powtórnie nakładać warstwy ochronnej. Można zrobić to dopiero po pełnej polimeryzacji, która przy zachowaniu wytycznych z karty technicznej produktu trwa do dwóch tygodni po procesie lakierowania. Jeżeli lakier wstępnie nie został wygrzany lub jego warstwa jest grubsza niż 45-60 mikronów, proces polimeryzacji może być nawet dłuższy. Jeśli się pośpieszymy i na niespolimeryzowaną powierzchnię zaaplikujemy powłokę ochronną, która jest szczelna i zamyka pory w lakierze, uniemożliwi to ucieczkę uwięzionych rozcieńczalników, co może doprowadzić do wad lakierniczych. Na przykład niskiej przyczepności lakieru bezbarwnego do bazy lub tzw. mikro pęcherzyków na powierzchni lakieru.

Aplikacja powłoki ochronnej zaraz po zakończonym procesie renowacji powłoki lakierniczej jest raczej wykluczona. Takie prace, z zachowaniem wymaganych ram czasowych, powinny być zlecane profesjonalnym studiom autodetailingu.

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę