Naprawa pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t – jak zaplanować serwis od podstaw?”

Naprawa pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t – jak zaplanować serwis od podstaw?”

Aktualizacja: Grudzień 2025

Organizacja linii technologicznej napraw powypadkowych pojazdów użytkowych stanowi bardzo poważne wyzwanie zarówno dla inwestora, jak i projektanta serwisu. O ile zagadnienia dotyczące serwisowania pojazdów do 3,5 t są w zasadzie dość powszechnie znane, to w przypadku samochodów ciężarowych nie jest już tak dobrze. W cyklu krótkich artykułów spróbuje przybliżyć zainteresowanym czytelnikom ten niezbyt szeroko znany temat.

Podstawowy technologii napraw pojazdów powyżej 3,5 t
Serwis naprawczy uwzględniający kompletny proces technologiczny musi zawierać możliwość realizacji wszystkich etapów przywracania pojazdowi pełnych własności użytkowych. Na kompletną linię składają się zarówno czynności bezpośrednio związane z naprawą powypadkową konstrukcji nośnych i kabin, ale i procesy diagnostyczne i regulacyjne. Główne elementy procesu likwidacji szkód komunikacyjnych w pojazdach:

1. System napraw ram nośnych.
2. System napraw kabin.
3. Urządzenie do pomiaru ram nośnych.
4. Urządzenie do pomiaru i regulacji geometrii kół i osi.

HERKULES CAB MAX hybrid

Proces naprawy wymaga stosowania pomiarów diagnostycznych na różnych etapach. Zwykle szczegółowych pomiarów dokonuje się w końcowym etapie naprawy po wstępnych, organoleptycznym przywrócenie kształtu elementów konstrukcyjnych samochodu. Bardzo ważne jest choćby ustawienie prostopadłości stałych osi do osi środkowej ramy.

Niewłaściwie przeprowadzony proces prostowania może skutkować poważnymi problemami w końcowej fazie naprawy. Przykładowym niezwykle brzemiennym w skutkach jest brak możliwości uzyskania odpowiednich parametrów układu jezdnego w procesie regulacji i konieczne jest ponowne prostowanie konstrukcji. Naraża to serwis na dodatkowe koszty, które zwykle powodują znaczne zmniejszenie rentowności procesu likwidacji, a nawet stratę finansową.

Prawidłowy proces projektowania serwisu
Planowanie i projektowanie inwestycji w serwis napraw powypadkowych pojazdów użytkowych musi uwzględniać kompletny proces technologiczny, a pomijanie któregoś z jego etapów jest podstawowym błędem wielu inwestorów.

projekt technologia

Nikt nie zna się na wszystkim i tak naprawdę nie musi. Ważne jednak jest, aby tak zorganizować prace projektowe, aby stworzony zespół był na tyle kompetentny, by uzyskać odpowiedni efekt. Należy tutaj dodać, że niestety nie ma zbyt wielu specjalistów mających odpowiednią wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Podejmują wstępną decyzję o rozwoju serwisu w kierunku napraw powypadkowych, warto zatem poszukać informacji na te tematy.

Dobrym kierunkiem jest również czerpanie wiedzy od producentów i dostawców technologii naprawczo-pomiarowych.

Koniec cz. 1

Autor: Bogusław Raatz – uznany ekspert w dziedzinie technologii napraw karoserii i blacharstwa samochodowego, konstruktor oraz właściciel firmy HERKULES Auto-Technika Warsztatowa z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu i produkcji urządzeń do napraw i pomiarów karoserii. Autor licznych publikacji branżowych i książek fachowych, współpracujący z magazynem Lakiernik oraz prowadzący szkolenia dla specjalistów z zakresu blacharstwa i lakiernictwa

FAQ – Naprawa pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t

Czym różni się serwis pojazdów powyżej 3,5 t od napraw aut osobowych?

Wymaga większej przestrzeni, cięższego wyposażenia, pracy na ramach i zabudowach oraz innych technologii napraw blacharskich i lakierniczych.

Jakie wyposażenie jest kluczowe w takim warsztacie?

Podnośniki o dużej nośności, ramy naprawcze, sprzęt do prostowania ram, kabiny lakiernicze dla dużych elementów oraz odpowiednie stanowiska robocze.

Czy naprawy blacharskie pojazdów użytkowych są trudniejsze?

Tak. Często dotyczą elementów konstrukcyjnych, stali o wysokiej wytrzymałości i aluminium, co wymaga doświadczenia i właściwych technologii.

Jak ograniczyć przestoje pojazdów w serwisie?

Poprzez sprawną diagnostykę, dobre planowanie prac, dostępność części i jasno określone procedury serwisowe.

Czy specjalizacja w pojazdach powyżej 3,5 t jest opłacalna?

Tak – to segment o mniejszej konkurencji, wyższych stawkach i dużym potencjale współpracy flotowej.

Jakie błędy są najczęstsze przy uruchamianiu takiego serwisu?

Niedoszacowanie kosztów, zbyt mała hala, brak wyszkolonego personelu i brak procedur bezpieczeństwa.

Czy można wejść w ten segment stopniowo?

Tak. Wiele warsztatów zaczyna od prostych napraw zabudów i elementów zewnętrznych, stopniowo rozszerzając zakres usług.

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę