Podczas gdy sezon F1 był zawieszony, specjaliści ze Spies Hecker wykorzystali ten czas, aby szczegółowo omówić szatę graficzną zespołu oraz proces jej powstania.
Mercedes-AMG Petronas Formula One Team jest obecnie mistrzem świata Formuły 1 w klasyfikacji konstruktorów oraz rekordzistą w tej dziedzinie – zdobyty pod koniec 2019 roku tytuł to już szósty z rzędu. Bolidy zespołu są znane ze słynnej srebrnej szaty graficznej. To dzieło Andrew Moody’ego, Head of Paint and Graphics, oraz jego lakierników. Od ponad 6 lat za wsparcie techniczne i produkty lakiernicze odpowiada Spies Hecker, globalna marka renowacyjna firmy Axalta, wiodącego globalnego dostawcy lakierów ciekłych i proszkowych.
Joachim Hinz, Brand Manager Spies Hecker na Europę, Bliski Wschód i Afrykę: „Fani z całego świata nie mogą się doczekać, żeby w końcu zobaczyć bolid w nowej szacie graficznej na torze. Do tej pory widzieli ją tylko podczas lutowej prezentacji w Londynie. Dlatego chcieliśmy wykorzystać okazję, aby wraz z zespołem Spies Hecker pokazać kilka detali nowej szaty, które mogły umknąć ich uwadze”.
Nowy kolor
Na pierwszy rzut oka szata na rok 2020 od ubiegłorocznej różni się głównie burgundem na bolidzie, zwłaszcza na płatach końcowych przedniego skrzydła, płatach końcowych tylnego skrzydła, pokrywie silnika i na belce chroniącej przed dachowaniem – nad głową kierowcy. Dodatkowy kolor to ukłon w stronę nowego głównego partnera zespołu – firmy INEOS. Fani kolarstwa na pewno znają ten kolor z Tour de France, a wielbiciele żeglarstwa – z Regat o Puchar Ameryki. Kolor dopasowano cyfrowo spektrofotometrem ColorDialog Phoenix na podstawie jednego z rowerów zespołu kolarskiego INEOS, który przesłano do lakierni w angielskim Brackley.
Jak wyjaśnia Andrew Moody: „Burgund to nie jest kolor tak prosty, jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Na bolidzie są też obszary cieniowania burgundu w czerń, składające się z 5 kolorów, a w kilku miejscach burgund przechodzi pomiędzy elementami, więc musi być wykonany idealnie. Na bolidzie widzimy też bardzo cienkie czarne i srebrne linie otaczające obszary burgundu, a także białe logo INEOS. To sprawia, że cały proces lakierowania jest dość skomplikowany”.
Wyraźniejsze linie
Kolejna istotna zmiana objęła linie biegnące wzdłuż bolidu – nie mają już one efektu blasku neonu, który widzieliśmy w poprzednich latach. Teraz ich krawędzie są czyste i wyraziste. „Szata graficzna na sezon 2020 ewoluuje, jeśli chodzi o charakterystyczne linie, które wprowadziliśmy w 2017 roku. W tym roku nie dostrzeżemy już efektu blasku na krawędziach” – tłumaczy Andrew Moody. Krawędzie płynących wzdłuż bolidu linii wykonano w kolorze EQ Black, a same linie – zielenią PETRONAS, opracowaną specjalnie na te potrzeby w 2019 r. „Nigdzie na bolidzie zieleń PETRONAS nie styka się ze srebrnym kolorem Stirling Silver” – dodaje Andrew Moody.
Specjalna gwiazda
Co bardziej spostrzegawczy fani mogli dostrzec, że gwiazdy zdobiące osłonę silnika i nadwozie są w 5 różnych rozmiarach i dwóch odcieniach srebrnego. Nie dotyczy to dwóch specjalnych gwiazd po obu stronach bolidu w kolorze czerwonym, które namalowano na cześć Nikiego Laudy, Dyrektora Niewykonawczego zespołu, który niestety zmarł w maju 2019 r. Jak mówi Andrew
Czarniejsza czerń
Szata graficzna na sezon 2020 zawiera więcej czerni, ale to nie wszystko, bo kolor ten – EQ Black – jest głębszy, ciemniejszy i bardziej intensywny niż wcześniej, dzięki czemu bolid Mercedes-AMG F1 W11 EQ Power+ wygląda mrocznie i groźnie.
Wyraźniejsze linie
Kolejna istotna zmiana objęła linie biegnące wzdłuż bolidu – nie mają już one efektu blasku neonu, który widzieliśmy w poprzednich latach. Teraz ich krawędzie są czyste i wyraziste. „Szata graficzna na sezon 2020 ewoluuje, jeśli chodzi o charakterystyczne linie, które wprowadziliśmy w 2017 roku. W tym roku nie dostrzeżemy już efektu blasku na krawędziach” – tłumaczy Andrew Moody. Krawędzie płynących wzdłuż bolidu linii wykonano w kolorze EQ Black, a same linie – zielenią PETRONAS, opracowaną specjalnie na te potrzeby w 2019 r. „Nigdzie na bolidzie zieleń PETRONAS nie styka się ze srebrnym kolorem Stirling Silver” – dodaje Andrew Moody: „wszystkie gwiazdy są lakierowane, to nie są naklejki, jak wielu podejrzewa”.
Zespół odpowiedzialny za lakier i grafikę korzysta z różnorodnych produktów Spies Hecker, w tym kwasoutwardzalnego gruntu reagującego Priomat® Wash Primer 4075. Następnie stosowany jest Permasolid® HS Vario Primer Surfacer 5340, wypełniacz gruntujący z dużą zawartością części stałych lub Permasolid® HS Performance Surfacer 5320, szybkoschnący dwuskładnikowy wypełniacz do szlifowania. Gradienty kolorów powstają przy użyciu lakieru bazowego Permahyd Hi-TEC 480 Basecoat. Na koniec aplikowany jest lakier bezbarwny Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650 lub Permasolid HS Race Clear 8700.
Odnowiona współpraca
„Z wielką radością na początku 2020 roku odnowiliśmy umowę, w ramach której Spies Hecker pozostaje oficjalnym dostawcą zespołu Mercedes-AMG Petronas Formula One Team. Praca z mistrzami świata – którzy już teraz przeszli do historii – to dla nas powód do ogromnej dumy. Jak wszyscy fani F1, mamy nadzieję, że gdy będzie to już bezpieczne dla zespołów i kibiców, powrócimy do śledzenia zmagań na torach” – kończy Joachim Hinz.
Więcej informacji o marce Spies Hecker można znaleźć na stronie www.spieshecker.pl. Aby dowiedzieć się więcej na temat zespołu Mercedes-AMG Petronas Formula One Team, zapraszamy na stronę www.mercedesamgF1.com.
Podczas Ogólnopolskiego Kongresu Serwisów Naprawczych w Uniejowie zainaugurowano działalność nowego narzędzia, stworzonego przez sekcję blacharsko-lakierniczą …
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …
Firma TROTON po raz 21. z rzędu została wyróżniona prestiżowym tytułem „Przedsiębiorstwo Fair Play”. To …