Przechodząc między półkami sklepowymi lub przeglądając witryny internetowe
z produktami lakierniczymi widzimy „efekt końcowy”, czyli wyrób gotowy do aplikowania. Zadajemy sobie pytanie, co powoduje, że lakier w danej puszce ma akurat taką barwę. Mówiąc obrazowo – to barwnik rozpuszczony w danej substancji odpowiada za jej kolor. Na myśl może przychodzić syrop owocowy, którego większa ilość dodana do wody powoduje jej mocniejsze zabarwienie. W branży lakierów samochodowych największe zastosowanie mają pigmenty. Są one używane do przygotowania past pigmentowych, z których następnie produkowane są lakiery.
Pigment jest to rozdrobniona, barwna substancja stała, nierozpuszczalna w wodzie i rozpuszczalnikach organicznych. Jest syntetyczna lub pochodzenia naturalnego. Do najczęściej stosowanych w branży automotive pigmentów nieorganicznych należą pigmenty białe, takie jak biel tytanowa, pigmenty czarne – sadze – oraz pigmenty żelazowe (których skład oparty jest na tlenkach żelaza). Zdecydowanie najważniejszą i najliczniejszą grupę stanowią organiczne pigmenty syntetyczne, np. nierozpuszczalne barwniki azowe.
Kolejną, bardzo istotną i mającą duże zastosowanie w lakierach samochodowych, grupą pigmentów są pigmenty efektowe, do których należą pigmenty perłowe i metaliczne. W skład pierwszych wchodzi mika czyli naturalny minerał. W zależności od substancji, którą powlekamy płytki miki (dwutlenek tytanu, tlenek żelaza czy tlenek chromu) można uzyskać różne barwy metaliczne – od srebrnej, poprzez czerwoną do zielonej. Mika charakteryzuje się doskonałą łupliwością oraz odpornością mi. in. na temperaturę, czynniki chemiczne czy temperaturę. Jest to jeden z najdroższych pigmentów dostępnych na rynku. Natomiast pigmenty aluminiowe można podzielić, ze względu na ich budowę, na takie o płatkowej budowie ziarna („cornflakes”) oraz o bardziej regularnej budowie ziaren („silver dollar”). W zależności od efektu jaki chcemy uzyskać, stosuje się płatki aluminium o różnym stopniu rozdrobnienia.
W lakierze samochodowym mogą jednocześnie występować różne grupy pigmentów, w celu otrzymania pożądanych efektów wizualnych – np. lakier metaliczny możemy wzbogacić pigmentami perłowymi. Należy przy tym pamiętać, że nie wszystkie pigmenty można rozdrobnić – dotyczy to pigmentów efektowych,
w przypadku których rozdrobnienie ziarna spowodowałoby znaczne zniszczenie efektu, który chcemy uzyskać w gotowym lakierze. Pigmenty absorpcyjne natomiast wymagają procesu dyspergacji.
Stopień rozdrobnienia ziarna ma znaczący wpływ na siłę krycia, stopień barwienia oraz transparentność lakieru. Odpowiednie przygotowanie pasty pigmentowej ma ogromne znaczenie dla powtarzalności oraz jakości produktów. Doskonałym przykładem lakieru, którego właściwości zależą od sposobu przygotowania pasty pigmentowej są lakiery w kolorze czarnym. Mogą być one transparentne, o dużej sile krycia lub postrzegane przez oko ludzkie jako bardzo nasycone, intensywnie czarne (jak np. JetBlack marki PROFIX).
Pigmenty w ogromnej większości można stosować jednocześnie do systemu rozcienczalnikowego jak i wodnego, trzeba jednak uwzględnić te które dedykowane są do konkretnych rozwiązań. Dlatego też pigmenty stosowane w bazach wodnych muszą pozwalać uzyskać taką samą odporność na światło oraz kolor, jak w lakierach rozcieńczalnikowych.
Producenci pigmentów wciąż opracowują nowe produkty, a producenci lakierów samochodowych prowadzą liczne badania nad tym, aby ich wyroby pozwalały uzyskać jeszcze lepsze efekty wizualne, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Dlatego niedawno na rynku pojawił się interesujący produkt, mający za zadanie przekształcić lakier bazowy 1K w lakier akrylowy. Jest to możliwe dzięki unikatowej właściwości Konwertera B 004. Dzięki dodaniu tej żywicy szybko uzyskujemy lakier 2K, który zawiera pigmenty efektowe i nie wymaga nałożenia warstwy lakieru bezbarwnego.
Z odpowiedniej substancji – pigmentu – można „wycisnąć” bardzo dużo, a w połączeniu z innymi, dobrze dobranymi składnikami, można otrzymać efekt końcowy, który zadowoli nawet najbardziej wymagających klientów.
Katarzyna Walkowiak
Specjalista ds. badań i rozwoju
w fiemie Multichem
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …