Historia pierwszego polskiego samochodu rozpoczęła się nietypowo, gdyż najpierw powstał czterocylindrowy silnik o pojemności 3 l według projektu inż. Tadeusza Tańskiego. Próby jednostki napędowej zakończyły się powodzeniem w1923 roku. W 1925 wykonano samochody prototypowe, które nie weszły do produkcji, a służyły przede wszystkim do testów jednostek napędowych. Na podstawie zdobytych doświadczeń w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie w 1927 roku rozpoczęto produkcję samochodu CWS T-1, którego doskonałe nadwozie projektował inż.Stanisław Panczakiewicz. Do zakończenia produkcji w 1931 roku wykonano do 800 pojazdów w kilku wersjach nadwozi osobowych oraz ciężarowych. Niewiele samochodów przetrwało okres wojny. Widywano niektóre egzemplarze jeszcze w latach 50 -tych. Do dziś nie przetrwał żaden egzemplarz tego niezwykłego, pierwszego polskiego samochodu. To, co pozostało to parę zdjęć i rysunków oraz pamięć już nielicznych, którzy widzieli te wspaniałe auta. Znając tę historię, postanowiłem przywrócić ten legendarny samochód na polskie drogi, wykonując jego rekonstrukcję. Wymagało to wielkiej dociekliwości, cierpliwości, badań porównawczych oraz przenikliwości detektywistycznej. Na podstawie nielicznych zachowanych materiałów, przez trzy lata powstawał samochód w popularnej ówcześnie wersji nadwozia „torpedo”. Pojazd został ot tworzony zgodnie z technologią lat jego produkcji. Prace techniczne rozpocząłem od wykonania stalowej ramy. Do niej zostały zamontowane elementy podwozia na resorach piórowych. Na ramie powstał drewniany szkielet nadwozia, do którego w następnej kolejności zostało zamocowane poszycie stalowe nadwozia. Na ramie również spoczęły inne elementy blacharskie takie jak: błotniki, maska oraz zespół napędowy z układem wydechowym, zbiornik paliwa, stopnie i inne. Kolejnym etapem prac było wykonanie elementów wnętrza, tapicerowanych kanap, dodatkowych rozkładanych krzesełek oraz boczków drzwi. Dach pojazdu został wykonany z lnianego brezentu rozpiętego na stalowym szkielecie. Instalacja elektryczna spięła w całość system oświetleniowy z dużymi reflektorami z przodu i jedną lampką z tyłu oraz tablicę wskaźników z innymi podzespołami elektrycznymi samochodu. Jako, że to wyjątkowy w polskiej historii motoryzacji pojazd, został polakierowany w barwy biało- czerwone. Po trzech latach pracy zrekonstruowany CWS T-1 otrzymał tablice rejestracyjne samochodu zabytkowego i tym samym został dopuszczony do ruchu na polskich drogach. Pierwszy wyjazd nastąpił w dzień Święta 3 maja 2014 roku, czyli po 87 latach od rozpoczęcia jego produkcji. Wypatrujcie go na drodze.
Pierwszy publiczny pokaz tego legendarnego samochodu odbył się w mieście, w którym był produkowany, czyli w Warszawie, gdzie na Targach Motoryzacji Zabytkowej „Autonostalgia 2014” otrzymał nagrodę w kategorii „Premiera Krajowa Roku 2014”.
Więcej o historii samochodów CWS T-1 i jego rekonstrukcji na stronie projektu www. cwst1.pl
Ludwik Rożniakowski
Zdęcia z realizacji tego projektu mozecie zobaczyć na naszym profilu facebbokowym www.facebook.com/Lakiernik
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …