Przedsiębiorco! Jesteś właścicielem warsztatu? Czy ktoś informował Cię już ile może stracić Twoja firma, jeśli nie będziesz przestrzegał obowiązków związanych z ochroną środowiska? Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale w przypadku kontroli organów ochrony środowiska w warsztacie możesz zapłacić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych z tytułu nałożonych kar za nieuregulowanie strony formalno-prawnej w zakładzie.
Aby uniknąć bardzo dotkliwych sankcji, należy poznać i respektować zakres podstawowych obowiązków, z których musi wywiązywać się każdy warsztat samochodowy, niezależnie czy zajmuje się jedynie naprawą pojazdów czy posiada tylko lakiernię lub blacharnię.
Zgodnie z Ustawą o odpadach oraz Ustawą Prawo Ochrony środowiska 30 dni przed rozpoczęciem działalności warsztat musi uzyskać stosowne pozwolenie/wpis do rejestru:
– informacja o wytwarzanych odpadach oraz sposobach gospodarowania nimi – (do 0,1Mg kg/rok odpadów niebezpiecznych lub powyżej 5Mg/rok odpadów innych niż niebezpieczne)
– decyzja zatwierdzająca program gospodarki odpadami niebezpiecznymi – 0,1-1Mg odpadów niebezpiecznych)
– decyzja zatwierdzająca program gospodarki odpadami – (działalność polegająca na świadczeniu usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu budynku, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji lub napraw, a także przetwarzania odpadów zaw. azbest w urządzeniach przewoźnych)
– pozwolenie na wytwarzanie odpadów – (powyżej 1Mg/rok odpadów niebezpiecznych lub 5.000 Mg odpadów innych niż niebezpieczne)
– pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie ścieków – np. ścieki deszczowe z parkingów
– pozwolenie wodnoprawne na pobór wód z własnych studni
– pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza dotyczy to m.in. lakierni, spawalni, blacharni
– zgłoszenie instalacji, nie wymagającej pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza dotyczy to m.in. lakierni, spawalni, blacharni
– wpis do rejestru posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwoleń na zbieranie, transport odpadów
Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń każdy wytwarzany odpad musi być odpowiednio magazynowany w oznakowanych pojemnikach wykonanych z materiału odpornego na działanie określonego odpadu oraz umieszczone muszą być we właściwych pomieszczeniach. Te informacje znajdować się będą w uzyskanej decyzji.
Poza odpowiednim magazynowaniem firma zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji wytwarzanych odpadów z zastosowaniem:
– karty przekazania odpadu (po każdym odbiorze lub dla jednego odbiorcy tego samego odpadu można sporządzić miesięczną kartę przekazania odpadu)
– karty ewidencji odpadu ( miesięczna ewidencja odpadów)
– zbiorczego zestawienia danych (składane raz w roku do właściwego Urzędu Marszałkowskiego)
Najważniejszy dla warsztatu jest obowiązek, aby odpad oddawać zawsze uprawnionej firmie. W praktyce oznacza to, że oddając wytworzony odpad specjalistycznej firmie, należy poprosić o aktualną decyzję na zbieranie, odzysk lub unieszkodliwianie odpadów. Posiadacz odpadów (warsztat), który przekaże odpady nieuprawnionej firmie naraża się na karę w wysokości 10.000 zł. Podbicie karty przekazania odpadu przez firmę odbierającą określony odpad nie jest jednoznaczne z przeniesieniem obowiązku zagospodarowania odpadu.
Poza wspomnianymi pozwoleniami oraz prowadzeniem ewidencji odpadów warsztat musi również rozliczać opłaty za korzystanie ze środowiska. W przypadku posiadania przez firmę własnej floty samochodowej, ogrzewania zakładu paliwem stałym lub gazowym lub wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza (lakiernia, blacharnia) nie obędzie się bez złożenia za każde półrocze sprawozdania oraz ewentualnych opłat za korzystanie ze środowiska.
Ważnym aspektem i bardzo często pomijanym w warsztatach jest sprzedaż akumulatorów kwasowo-ołowiowych samochodowych klientom. Niezbędne jest wtedy uzyskanie wpisu do rejestru podmiotów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie, transport odpadów. Przedsiębiorca posiadający ww. wpis obowiązany jest pobierać opłatę depozytową w wysokości 30zł/szt. Akumulatora, jeżeli klient nie ma ze sobą „starego akumulatora” na określonym odrębnymi przepisami wzorze dokumentu potwierdzającego przyjęcie opłaty depozytowej. Po zakończonym roku należy przedłożyć do właściwego Urzędu Marszałkowskiego sprawozdanie dotyczące wielkości pobranej i nieodebranej wysokości opłaty depozytowej.
Jak wynika z tego artykułu, obowiązków nałożonych przez kilka ustaw na przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie napraw pojazdów jest wiele, a nieustannie zmieniające się przepisy wymagają ciągłego zaangażowania i dokształcania się właścicieli warsztatów. Na rynku pojawiło się wiele firm konsultingowych, które zajmują się nadzorowaniem przepisów ochrony środowiska w warsztatach. Może warto pomyśleć o takim rozwiązaniu, aby zaoszczędzić własny czas oraz pieniądze i uniknąć poważnych kłopotów na wypadek kontroli?
WRED
Opracowano na podstawie materiałów uzyskanych od firmy:
Doradca ds. ochrony środowiska
ABFALEKO
www.abfaleko.pl
Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy użytkować urządzenie. Za dopuszczenie do eksploatacji podnośnika samochodowego bez zezwolenia UDT grożą kary. Dlatego należy zgłosić podnośnik do Urzędu Dozoru …
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z umów Autocasco przeciwko Towarzystwom Ubezpieczeń wnikliwą analizę zapisów OWU AC. Być może spowodowane to zostało lawiną spraw przeciwko bankom o …
Według danych GUS rośnie liczba osób, które każdego roku są poszkodowane w wypadkach przy pracy. To najlepiej dowodzi, że kwestie BHP powinny stać się priorytetem dla każdego pracodawcy – szczególnie w przypadku zawodów najbardziej narażonych …
Otwierając warsztat samochodowy, jego właściciel jest zobowiązany do dostosowania miejsca wykonywania działalności, do minimalnych wymagań związanych z bezpieczeństwem pracy. Pozwoli to uniknąć kar związanych z późniejszymi, możliwymi kontrolami z różnych instytucji, a w przypadku …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …