• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają po stronie serwisów naprawczych

Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają  po stronie serwisów naprawczych

W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez serwis naprawczy musi spełniać tożsame w obu przypadkach wymogi producenta pojazdu. Kalkulacja naprawy musi zatem uwzględniać wszystkie czynności technologicznej naprawy, jak również stosowaną przez serwis stawkę rbh. Stawka ta nie powinna być różnicowana w zależności od umowy ubezpieczenia, która stanowi podstawę likwidacji szkody. Serwis nie wykorzystuje przecież tańszych narzędzi, materiałów czy pracowników do napraw z AC. Przedstawienie powyższej argumentacji sądom poskutkowało pojawieniem się orzeczeń sądowych, potwierdzających powyższy pogląd.

Przede wszystkim sądy jednoznacznie wskazują, że podstawą likwidacji szkody z polisy AC w wariancie serwisowym jest faktura wystawiona przez zakład naprawczy oraz kalkulacja dokumentująca koszty naprawy pojazdu. Jeżeli ubezpieczyciel chciałby zakwestionować wyżej wskazane dokumenty, musi on wykazać, że kalkulacja serwisu nie została sporządzona w oparciu o OWU stanowiące integralną część umowy autocasco. Jeśli więc okoliczności sprawy wymagają powołania biegłego sądowego, ciężar tego dowodu spoczywa na ubezpieczycielu.

Sądy zwracają także uwagę na niejednoznacznie zapisy Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, stosowane przez ubezpieczycieli. Dla przykładu termin „według cen usług stosowanych przez warsztaty porównywalnej kategorii do warsztatu wykonującego naprawę, działające na terenie miejsca naprawy pojazdu” jest zapisem niejednoznacznym i budzi liczne wątpliwości interpretacyjne, a zatem nie może być interpretowany na niekorzyść powoda. Nie można w szczególności rozumieć to w ten sposób, że oznacza on obowiązek poszkodowanego do dokonania naprawy w warsztacie współpracującym z ubezpieczycielem i udzielającym ewentualnych zniżek lub rabatów na usługi. Odmienna interpretacja, zdaniem sądów, prowadziłaby do nieuprawnionego monopolu pewnych podmiotów oraz uzyskania przez nie nieuzasadnionej przewagi rynkowej, a także stałaby w sprzeczności z istotą odszkodowania.Kolejny sporny termin „średnia stawka stosowana przez warsztaty”, jest zdaniem niektórych sądów, zapisem nieważnym i ewidentnie celowo sformułowanym przez ubezpieczyciela w niejasny sposób, w celu instrumentalnego wykorzystywania go w toku postępowań likwidacyjnych. Odwołuje się bowiem do stawki ustalonej przez zakład ubezpieczeń, bez wskazania jednoznacznych kryteriów doboru i daje zakładowi ubezpieczeń pełną dowolność w ustaleniu stawki wyznaczającej koszt naprawy pojazdu.

troton_-4

Wisienką na torcie zdaje się być wreszcie orzeczenie, które uwzględnia w kalkulacji naprawy szkody z polisy AC mycie pojazdu przed i po naprawie. Sąd uznał, że to czynności technologiczne, a wykonanie było niezbędne w procesie naprawy pojazdu.

Powyżej zaprezentowane zmiany w orzecznictwie spraw dotyczących niedopłat do szkód komunikacyjnych likwidowanych z polisy Autocasco są przejawem świadomości sędziowskiej w kontekście rozstrzyganej tematyki oraz stanowią dla serwisów naprawczych nadzieję, a także oręż do uzyskania pełnego i należnego wynagrodzenia z tytułu wykonywanych napraw ze szkód z AC.

Autor: Adwokat Magdalena Rok – Konopa
           Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Rok-Konopa i Wspólnicy sp. k.

Zobacz również
  • Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker

    Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …

    Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker
  • 3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej

    Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …

    3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej
  • NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES

    Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …

    NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES
  • Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red

      Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …

    Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red
  • Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

    Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …

    Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x