• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Expert radzi – lakierowanie

Expert radzi –  lakierowanie

Przechodzimy do kolejnego etapu, jakim jest lakierowanie nawierzchniowe. Według mojej opini jest to równie ważny etap, jak wszystkie opisane wcześniej. Efekt finalny jest zwieńczeniem naszych działań i naszą wizytówką. Niezmiennie od kilkunastu lat na rynku można zaopatrzeć się w markowe i inne systemy lakierów nawierzchniowych tj. jedno-, dwu-  i wielopowłokowe. Przeznaczenie tych produktów, jak i ich odporność na działanie czynników chemicznych, atmosferycznych, eksploatacyjnych jest też bardzo różna. Jak zwykle zwracam uwagę na  profesjonalizm i odpowiedzialność za wykonaną usługę. Codziennie na ulicach widzę pojazdy, na których przeprowadzono naprawy, w wyniku których powstają wady w postaci łat odpadającego od lakieru bazowego lakieru bezbarwnego, odbarwienia koloru w wyniku działania promieni UV, skredowanej powłoki, braku odporności na zarysowania, braku odporności na działanie wilgoci objawiające się mlecznymi plamami lub drobnymi pęcherzykami (zgazowanie) w powłoce.

Co powinnyśmy wiedzieć i czym się kierować, by ustrzec się przed podobnymi skutkami.

Na pewno powinniśmy zapoznać się z ofertą techniczną producenta dotyczącą całej technologii naprawczej, a już na pewno przy zakupie materiałów nie kierować się zasadą  3 X C  tzn. Cena Czyni Cuda.

System powłok lakierowych oferowany przez danego producenta jest kompatybilny z jego podkładami,utwardzaczami i gruntami, i tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zapewnić odpowiednią jakość.

Jeśli ktoś robi od tej zasady odstępstwo musi się liczyć z niepowodzeniem.

W ofercie Spies Heckera występują dwa systemy lakierów jednopowłokowych  HS 275 dla pojazdów osobowych i HS 670 dla pojazdów ciężarowych i dostawczych. Aplikacja odbywa się na przeszlifowaną, dokładnie oczyszczoną wcześniej powierzchnię preparatem Silikon Entferner 7010  półtora warstwy w jednym toku pracy, lakierując każdy element na gotowo. Możliwa jest również metoda lakierowania mokro na mokro. Głowną cechą jest wysoka odporność na działanie czynników chemicznych i mechanicznych. Pigmenty zawarte w żywicy HS zapewniają dobrą siłę krycia i szczelność powłoki, a zawarte filtry UV zabezpieczają przed odbarwianiem wskutek działania promieni słonecznych. Wysoki połysk, jak też różne stopnie matu zadowolą najbardziej wymagającego odbiorcę.

W lakierowaniu dwu- i trójpowłokowym stosujemy dwa systemy na bazie wody: Permahyd 280/285 i najnowszej generacji lakiery bazowe Permahyd Hi-TEC 480. Lakierowanie trójpowłokowe dotyczy lakieru z dodatkową powłoką grundtonu dla zapewnienia efektu optycznego typu perła. Ostatnią  powłoką zamykającą są wysokiej jakości lakiery bezbarwne 8600, 8034, 8055 na bazie żywic HS, których cechą jest wysoki połysk, zapewnienie doskonałej szczeności i odporności na czynniki chemiczne i mechaniczne. Zawarte w nich filtry UV, jak wcześniej wspomniałem, mają za zadanie utrzymać barwę bazy w odpowiedniej tonacji przez bardzo długi okres czasu.

Aby osiągnąć oczekiwany efekt proponuję zastosować się do kilku porad:

  • W kabinie lakierniczej obowiązkowo musi być odpowiednie oświetlenie, temperatura i wentylacja (należy sprawdzać stan filtrów sufitowych i podłogowych).
  • Ściany kabiny powinny być zabezpieczone żelem przeciwpyłowym.
  • Bezwzględnie należy stosować środki ochrony (kombinezon, okulary, maskę lakierniczą, rękawiczki).
  • Należy odmuchać czystym, sprężonym powietrzem stojaki lakiernicze.
  • Pojazd i elementy do lakierowania należy wstępnie odmuchać przed wjazdem do kabiny.
  • Powierzchnię należy dokładnie przemyć przy użyciu Silkon Entferner 7010 i wytrzeć do sucha, następnie przemyć Permahyd Silikom Entferner 7080 i też wytrzeć do sucha.
  • Pistolet natryskowy należy, przed wlaniem lakieru bazowego, przepłukać wodą zdemineralizowaną.
  • Aby uniknąć efektu chmurkowania należy poprzez natrysk sprawdzić strumień w pistolecie.
  • Na przygotowane powierzchnie używać ściereczki przeciwpyłowej przy odmuchiwaniu czystym wolnym od oleju i wody sprężonym powietrzem.
  • Stosować odpowiednie dysze zalecane przez producenta lakieru.
  • Aplikując należy stosować równomierne zakłady, celem uniknięcia niedomalowania, pasów, chmurkowania.
  • Należy przestrzegać czasów odparowania, zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Należy stosować się do zalecanych przez producenta ilości warstw.
  • Nie należy skracać czasu suszenia powłoki poprzez wyłączenie kabiny i wystawienie elementów na działanie czynników atmosferycznych, wilgoci, deszczu.
  • Polerowanie, jeśli jest konieczne, należy wykonać po dwóch godzinach od suszenia.

Tomasz Kazakidis, Technical Representative Spies Hecker

Zobacz również
  • Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker

    Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …

    Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker
  • 3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej

    Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …

    3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej
  • NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES

    Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …

    NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES
  • Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red

      Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …

    Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red
  • Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

    Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …

    Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x