• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Podsumowanie I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów

Podsumowanie I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów

Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli rynku napraw powypadkowych, pracowników naukowych, jak i studentów. W dwudniowych obradach i prezentacjach technologii wzięło udział ponad stu uczestników.
Honorowy patronat nad Konferencją objął Wojewoda Kujawsko – Pomorski.


Konferencję rozpoczął od przywitania wszystkich zgromadzonych na sali Senatu Politechniki Bydgoskiej jeden z pomysłodawców konferencji dr inż. Tomasz Kałaczyński, a oficjalnego otwarcia dokonał dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej dr hab. inż. Piotr Aleksandrowicz, prof. PBŚ. Uczestników i gości przywitał również przedstawiciel partnera technologicznego konferencji, Bogusław Raatz reprezentujący firmy: HERKULES AUTO-TECHNIKA oraz GYS. Obrady prowadził prodziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej dr hab. inż. Łukasz Muślewski, prof. PBŚ.

kbnp_dzien_1-32

Pierwszy dzień poświęcony był referatom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem wynikającym z jakości prowadzonych napraw pojazdów. Poruszano zagadnienia związane bezpośrednio z technologią napraw, geometrią układu jezdnego oraz organizacji i ekonomii rynku napraw. Pierwszy referat wygłosił Sławomir Kocznur, przedstawiciel firmy PRECYZJA TECHNIK produkującej urządzenia do diagnostyki geometrii układu jezdnego. W swoim wystąpieniu położył mocny akcent na jakość i staranność podczas diagnostyki powypadkowej pojazdu. Kolejne wystąpienie było ściśle związane z bezpośrednim wpływem stosowanych technologii napraw podczas likwidacji szkód powypadkowych w pojazdach drogowych.

kbnp_dzien_1-45

Krzysztof Raatz z firmy HERKULES AUTO-TECHNIKA, jednego z dwóch partnerów technologicznych konferencji, w syntetyczny i przejrzysty sposób zaprezentował najważniejsze aspekty techniczne decydujące w dużej mierze o efektywnej naprawie, która jest gwarancją tego, że pojazd nie będzie stwarzał zagrożenia dla jego użytkowników, ale i innych uczestników ruchu drogowego. Dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej dr hab. inż. Piotr Aleksandrowicz, prof. PBŚ przedstawił analizę wpływu zrównoważonych i odpowiednio egzekwowanych zasad rozliczania kosztów likwidacji szkód na efekty techniczne i stan pojazdu po naprawie, co było zaskakujące dla wielu uczestników zgromadzenia. Dodatkowo Dziekan omówił podstawy dotyczące wykorzystania technologii 2D i 3D do procesu rekonstrukcji zdarzeń drogowych. Nie ma niestety w tym artykule miejsca, aby choć pokrótce omówić wszystkie wystąpienia pierwszego dnia konferencji.
Na kolejny dzień uczestnicy przenieśli się do laboratorium Wydziału Inżynierii Mechanicznej, gdzie zgromadzono sprzęt będący na wyposażeniu pracowni, jak i ten, który został specjalnie dostarczony i zaprezentowany przez partnerów technologicznych wydarzenia.

kbnp_dzien_1-99


Druga odsłona co prawda zaczęła się od krótkich prezentacji, ale jego większą część wypełniły pokazy praktyczne i dyskusje panelowe. Pierwsza prezentacja wykonana przez Bogusława Raatza dotyczyła bardzo mało znanych i w zasadzie nieomawianych publicznie zagadnień związanych z technologiami i innymi aspektami napraw uszkodzonych ram pojazdów użytkowych. Kolejna część prelekcji to bezpieczeństwo pojazdów po naprawach powypadkowych wynikające z błędów popełnionych podczas naprawy blacharskiej. Jednym z ważniejszych punktów całej konferencji było zaprezentowanie przez zespół badawczy dr. inż. Tomasza Kałaczyńskiego zastosowania diagnostyki drganiowej w ocenie stanu technicznego karoserii. Wraz z prelegentem zagadnienia prezentowali dr inż., Michał Liss oraz dr inż. Marcin Łukasiewicz, demonstrując metodę, której idea z powodzeniem stosowana jest między innymi do monitorowania stanu technicznego maszyn i nazywa się MTM Test Solution. Nowe zastosowanie owego systemu to krok milowy w powstaniu systemu do badania jakości naprawianych elementów karoserii samochodowej. Część teoretyczna zakończyło wystąpienie Macieja Brzezińskiego dotyczące analizy wpływu systemu likwidacji szkód na zastosowanie odpowiednich technologii i procedur naprawczych. Maciej Brzeziński to niezależny ekspert rynku motoryzacyjnego, który głównie specjalizuje się w szkoleniach dla właścicieli i kadry kierowniczej serwisów blacharsko-lakierniczych.

447273196_881960303948662_5392394573452060678_n

Pokazy technologiczne poprowadzili wspierani przez Kamila Kubisia, Sławomir Gołąb z firmy AAColor oraz Krzysztof Raatz z HERKULESA. Zaprezentowano technologie pomiarowe i diagnostyczne oraz stanowisko napraw konstrukcji karoserii wraz z możliwością ustawiania położenia punktów bazowych. System ten jest na wyposażeniu laboratorium Politechniki Bydgoskiej. Kolejno technologie, jakie były przedmiotem prezentacji to: zgrzewanie elementów karoserii, lutospawanie, naprawy panelowe elementów wykonawcy ze stopów stalowych, naprawy elementów wykonanych ze stopów aluminiowych oraz technologie uzupełniające. Bardzo ciekawy sposób prezentacji wzbudzał spontaniczne reakcje wśród uczestników i powodował wiele niezwykle ciekawych i twórczych dyskusji. Podczas prezentacji nie zabrakło systemu do napraw pojazdów użytkowych produkcji HERKULES AUTO-TECHNIKA. Wśród uczestników konferencji znalazło się wielu przedstawicieli serwisów dla samochodów ciężarowych oraz projektanci związani z tym rynkiem tacy jak Sławomir Zawalich z firmy KONCEPT SERWIS i dla nich była to bardzo ważna część spotkania.

dsc00188-1

Na zakończenie warto dodać, że w drugi dzień konferencji przewinęło się ponad sto osób. Zainteresowanie przekroczyło najśmielsze przewidywania, ale organizatorzy, jak i prowadzący prezentacje sprostowali temu wyzwaniu z powodzeniem. Prawdopodobnie kolejna edycja odbędzie się w przyszłym roku, ale szczegóły będą znane dopiero jesienią. Warto śledzić strony internetowe Politechniki Bydgoskiej, Instytutu Technologii Karoserii oraz magazynu KAROSERIA, który był patronem medialnym I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów w Bydgoszczy.

Redakcja magazynu KAROSERIA
Zdjęcia: Wred

Zobacz również
  • Zostań tygrysem rynku blacharsko-lakierniczego

    Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …

    Zostań tygrysem rynku blacharsko-lakierniczego
  • Eksperci Akzo Nobel i marki Sikkens ponownie będą szkolić młodych lakierników w ramach autorskiego projektu SZKOŁA. Rozpoczął się właśnie nowy rok szkolny 2024/2025!

    Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia 
lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. 
Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu 
technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …

    Eksperci Akzo Nobel i marki Sikkens ponownie będą szkolić młodych lakierników w ramach autorskiego projektu SZKOŁA. Rozpoczął się właśnie nowy rok szkolny 2024/2025!
  • Olbrzymi sukces targów Automechanika Frankfurt 2024

    Automechanika Frankfurt, uznawana za wiodącą międzynarodową wystawę branży motoryzacyjnej, ponownie zgromadziła dziesiątki tysięcy osób, potwierdzając swoją renomę i zasięg. Na ogromnej powierzchni 320 000 m², rozlokowanej na 26 poziomach hal wystawienniczych, swoje produkty i usługi …

    Olbrzymi sukces targów Automechanika Frankfurt 2024
  • Nagroda oraz Tytuł Lidera XX-lecia w Plebiscycie Złoty Laur Klienta 2024 dla Axalta Coating Systems

    – Axalta Coating Systems Poland, jeden z największych na świecie producentów lakierów ciekłych i proszkowych, otrzymała w tym roku Złoty Laur Klienta i tytuł Lidera XX-lecia w jubileuszowym plebiscycie Złoty Laur Konsumenta/Laur Klienta. To wyraz …

    Nagroda oraz Tytuł Lidera XX-lecia w Plebiscycie Złoty Laur Klienta 2024 dla Axalta Coating Systems
  • Auto – Dubnicki: rodzinna, koszalińska firma w rękach drugiego pokolenia

    Koszalińska firma Auto – Dubnicki, to rodzinny biznes, którego początki sięgają lat 80-tych ubiegłego wieku. Teraz o jej rozwój dba kolejne pokolenie, a oferta daleko wykracza poza plany, które kiedyś kreślili założyciele. Pierwszy warsztat blacharsko …

    Auto – Dubnicki: rodzinna, koszalińska firma w rękach drugiego pokolenia

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x